Plaats hier Frequently asked questions (vraag+ antwoord)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alibombali

Citaat van: Niels D op april 13, 2011, 11:51:52 AM
Hoe verschoon ik het makkelijkst mijn bak en hoe vaak?
Als Alphamale moet je dat gewoon door wat vrouwtjes laten doen... ;) :D ;D (zo vaak mogelijk)

alphamale

Die heeft het al druk genoeg met mijn onderbroeken  ;)

DannyS

Ik wil graag beginnen met salamanders, welke soort kan ik het beste nemen?

Er zijn een aantal salamandersoorten die gezien worden als 'beginnerssoort'. Dit houdt in dat die soorten niet erg ingewikkelde verzorging of omgeving nodig hebben en er beter tegen kunnen als de verzoriging niet optimaal is. Dit is als beginner zeker belangrijk, omdat het toch een heel andere ervaring is dan bijvoorbeeld een konijn. Ook als je vissen hebt gehouden is de verzorging anders.
Echte beginnerssoorten zijn:
- Pleurodeles Waltl
- Ambystoma mexicanum (Axolotl)
- Triturus dobrogicus
- Cynops oriƫntalis
(Vul aan met meerde soorten)


Het beste is om, wanneer je besloten hebt een salamander te nemen. Rustig te kijken welke soort je wilt hebben. Kijk dan niet uitsluitend naar het uiterlijk, want de kans is groot dat deze mooie diertjes toch niet geschikt zijn voor beginnende houders. Wees niet koppig en ga voor het dier dat je op dat moment de beste verzorging kan geven.

Bij ons in de dierenwinkel hebben ze salamanders zitten, kan ik die kopen?

Uiteraard kan je ze kopen als je wilt, maar het geeft vaak veel problemen. Salamanders in een (dieren)winkel zijn vrijwel allemaal wildvang dieren (de axolotl is een uitzondering). Deze wildvangdieren worden massaal geimporteerd uit veelal China en tijdens het transport komen ze bloot te staan aan omstandigheden die bijzonder stressvol en ongezond voor ze zijn. In zulke situaties is het oplopen van een ziekte aan de orde van de dag. Er is dus een grote kans dat de dieren in de dierenwinkel ziek zijn. Ze zien er dan vaak prima uit, maar een ziekte hoef je niet altijd te zien. Het is dan geen uitzondering dat je naar een paar dagen al dode dieren vind.
De salamanders die je relatief veilig in een dierenwinkel kan kopen zijn axolotls. Ook deze dieren worden vaak verkeerd gehouden, bijvoorbeeld te warm, of met een kiezelbodem. De kans op gezonde dieren is wel veel hoger dan bijvoorbeeld cynops soorten in de winkel.


Harry

Die van mijn site mogen er natuurlijk ook bij

Hoe kan ik salamanders in mijn vijver krijgen

Je moet wachten tot ze vanzelf in de vijver komen, want vangen mag niet en heeft ook geen zin, want ze zullen altijd het water opzoeken waar ze geboren zijn. Larven keren wel terug. Als je een nieuwe vijver opstart moet je deze enten met slootwater. Soms komen er wel eens ongemerkt eitjes mee. Neem eens in het voorjaar wat waterpest mee uit vijvers van vrienden waar salamanders in voorkomen. Verder is het verboden uitheemse salamanders in de Nederlandse natuur uit te zetten. Maak je een buitenterrarium, dan moet je dus zorgen dat de dieren niet kunnen ontsnappen



Na hoeveel jaar zijn salamanders geslachtsrijp?

Dat hangt af van het soort salamander. Ribbensalamanders kunnen al na 1 jaar eitjes leggen mits ze onder temperaturen van 15-20 graden worden gehouden. Veel inheemse soorten verblijven eerst 2 jaar op het land en gaan pas weer het water in om te paren. verder verschilt het ook per dier. Sommige dieren groeien snel, andere weer langzaam. Dieren groeien sneller onder hogere temperaturen. Ook is het voedselaanbod van belang.

Na hoe lang komen de eitjes uit?

Zet ze maar op een warme plek in de zon op de vensterbank en ze kunnen al na 1  week uitkomen. In de natuur duurt het meestal een week of 3 (lagere temperaturen) Ook verschilt het weer per soort. Maar gemiddeld moet je 1 tot 3 weken rekenen

Ik moet voor school een werkstuk maken.  ?

je kan altijd contact opnemen met de webmaster van deze site. Deze staat je graag te woord. Via deze site zul je ongetwijfeld al heel veel vinden,
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan