Bouw buitenterra

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joery Tackaert

Ik ben eindelijk kunnen beginnen met de bouw van men buitenterra  :D
De bak zal 120cm op 60cm worden en 60cm diep.
Eerst moest er in het terras een stuk beton uitgehaald worden (lag 18cm dik  :-\ )
De bak komt half in de grond en vooraan komt er een glazen wand. Rondom de bak wordt een muurtje geplaatst.

Patrick dk

Hoi Joery

Ziet er goed uit , die groen/grijze randen is dat aluminium ? . Leuk iig als je foto's blijft plaatsen van de voortgang , kan ik de kunst een beetje afkijken. Ik ben nl ook van plan een buiten terra te gaan maken.  grt Patrick :)
C orientalis

Joery Tackaert

Hey,
Die groene randen zijn geimpregneerde panlatten.
Hopelijk zit hij zondag op zijn plaats en kan ik de volgende foto's posten.
In deze bak komen mijn vuursalamaders (terrestris)

Groetjes

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Joery Tackaert

Gisteren het terra in de grond geplaatst. Vandaag de bak onderaan dichtgemaakt met onkruiddoek en gevuld.
Onderaan in het terra heb ik 2 ondergrondse schuilplaatsen gemaakt met stenen en dakpannen.De gang naar boven heb ik gemaakt met vijverdarm van 50mm.
Morgen komt het glas voor de voorkant en dan kunnen de diertjes er bijna in  :D

A34

Hey Joery,

Dat ziet er al heel mooi uit. Wat voor dieren ga je hier in houden?

Joery Tackaert

Er komen Salamandra S terrestris in.

Kenny

Mooi Joery, proper gedaan!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

Dat ziet er goed uit Joery! Zou je ons ook een inkijkje willen geven in de kosten die je maakt bij het maken van deze buitenbak? Daar ben ik best benieuwd naar.

Joery Tackaert

De kosten vielen heel goed mee. De betonplexplaat (4mm) en de panlatten kostte samen €29 (mormaal iets meer, maar ze hebben zich misrekend aan de kassa  ;D ), de darm voor de ondergrondse gangen en de worteldoek onderaan de bak €9,70.
De bakstenen voor de muur die errond komt en de dekstenen komen van men schoonvader en zijn dus gratis, alsook het glas voor de voorkant heb ik gratis kunnen bemachtigen  :D
Alles samen zal ik aan iets van een €50 komen.

A34

Dan ben je nog goedkoper uit dan een aquarium. Heel netjes. De darm ondergronds vind ik ook een super idee! heb je wel gaatjes geprikt onderin voor het geval er water in komt?

Joery Tackaert

De worteldoek die onderaan ligt is waterdoorlatend. De ondergrondse ruimten zullen niet onderlopen. De darmen ernaartoe liggen bovenaan in een bocht, zodat er geen water van bovenaan kan inlopen.

robkeulers

geweldig! Betonplex is normaal stinkduur! Ik heb alleen ervaring met de 8 en 12 mm betonplex, en ken de 4 mm helemaal niet eigenlijk. Maar ook de dunne plaat zal niet goedkoop zijn denk ik? Heb je enig idee wat de plaat eigenlijk had moeten kosten?


A34

Citaat van: Joery Tackaert op februari 06, 2011, 08:59:49 PM
De worteldoek die onderaan ligt is waterdoorlatend. De ondergrondse ruimten zullen niet onderlopen. De darmen ernaartoe liggen bovenaan in een bocht, zodat er geen water van bovenaan kan inlopen.

Ik weet uit ervaring dat bij boomdrainages ook wel eens problemen zijn van het onderlopen door regen. Zelfs gaatjes slippen dicht door vuil. Hierdoor hebben wij eens drainages moeten opgraven en een soort van filterdoek erom heen moeten wikkelen. Boom drainages zijn wel een geheel en komen dus aan beide kanten weer naar boven.
Als dit bij jou ook het geval is zou ik het wel een beetje in de gaten houden of van boven iets meer afdekken.

Joery Tackaert

De plaat kostte normaal €28 en ze hebben maar €9,7 aangerekend  ;D