Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Watervlooien

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

alphamale

Ik heb sinds enkele weken een bak (120x60x60) met water buiten staan. Ik heb t gevuld met regen- en leidingwater en een scheut koffiemelk. Nadat het water groen van de algengroei was geworden heb ik er 2 zakken watervlooien in gedaan. Toen zat er al een flinke hoeveelheid rode muggenlarven in. Nu, 2 weken later, zit heel de bak vol met leven. De vlooien en larven zijn levendig. Dat heb je niet met verpakte exemplaren. De kweek gaat hard en ik heb er gratis muggenlarven bij. Ik kan dit echt aanraden aan degenen, die er de ruimte voor hebben.

DannyS

Zelf kweken is inderdaad geweldig! Als je zorgt voor een goede algentoevoer heb je een geweldige voorraad.

MartinS

Heb het deze zomer ook gedaan met twee emmers en hier de hele zomer voldoende aan gehad. Wel gaat de kweek nu achteruit nu het kouder wordt en mocht het gaan vriezen zal het wel gedaan zijn.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

andrizay

Een vraagje:Kan je een watervlooienkweek ook gewoon in een emmer met een verwarmingselement realiseren en dan bijvoorbeeld de techniek van Niels gebruiken..Ik heb binnenkort larven vandaar de vraag..

DannyS

Je zou ze ook binnen kunnen zetten.. zolang ze maar voldoende algen krijgen.

Het geweldige van watervlooien, is dat wanneer ze te weinig voedsel hebben, of het te koud wordt, een cyste neerleggen (soort eitje) die rustig de vrieskou overleeft. Als de temperatuur weer stijgt en de omgeving beter is, komen de cystes uit en begint de kolonie weer.

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op oktober 16, 2010, 09:05:50 PM
Je zou ze ook binnen kunnen zetten.. zolang ze maar voldoende algen krijgen.

Het geweldige van watervlooien, is dat wanneer ze te weinig voedsel hebben, of het te koud wordt, een cyste neerleggen (soort eitje) die rustig de vrieskou overleeft. Als de temperatuur weer stijgt en de omgeving beter is, komen de cystes uit en begint de kolonie weer.

Deze vlieger gaat niet op bij het warmer houden, en dat is net de vraag van André-arthur. Ik zou de dieren buiten houden of in een onverwarmde kamer of schuur, een verwarmingselement is echt te heet.

De algen waar Danny over spreekt zijn trouwens zweefalgen, het 'groene water' en niet de veel vaker in onze bakken voorkomende draadalg.

alphamale

Ik las idd dat je de kweek buiten of in een berging moet zetten. Een vissenkweker vertelde dat hij in de winter ook nog vlooien eruit haalde, maar dat hij er af en toe nog vlooien bij moest gooien.

Ik haal er overigens ook erg veel muggenlarven uit. Leuke bijkomstigheid.

DannyS

De muggenlarven die in mijn bakken zitten zijn de zwarte variant (= van steekmuggen).. die vinden geen van mijn dieren lekker...
Ik heb er dus een soort van hor overheen gedaan, scheelt ook kilo's muggen in de zomer.

naeff002

Ik heb het deze zomer ook gedaan in een bak van 190x60x50. Watervlooien genoeg gehad deze zomer.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Salasander

Dus een aquarium met groen water en dan met wat melk en je kan watervlooien kweken?

Ik zal er binnen 3 weken nodig hebben aangezien ik eitjes heb van mijn axolotls.

Of zijn er andere voedseldieren die beter te kweken zijn zoals artemia bv.?

robkeulers

Ik denk dat artemia kweken makkelijker is.

'groen water' (zweefalgen) kweken is nog helemaal niet zo simpel als het lijkt.

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op oktober 24, 2010, 12:47:57 PM
'groen water' (zweefalgen) kweken is nog helemaal niet zo simpel als het lijkt.

Zweefalgen ontstaan voornamelijk door zonlicht. Dit is in de zomer nog wel makkelijk te realiseren, maar dan zijn watervlooien vaak wel volop te verkrijgen. Zet een paar emmers water buiten, en die zijn dan zo groen. 's Winters is dit wel wat lastiger...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Een scheutje melk of wat bakkersmeel schijnt wonderen te doen. Mijn water was al wat groen, maar toen ik er wat melk aan toevoegde groeide de alg explosief.

Salasander

De watervlooienkweek schiet niet op. Misschien toch maar een artemiakweek opzetten ook.

alphamale

Nu het wat kouder wordt houdt de algengroei het niet meer bij met de groei van de watervlooienpopulatie. Ik heb ze echter binnenkort ook niet meer nodig, daar mijn axo's, nu ze groter zijn geworden, andere zaken gaat vreten.