Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Watervlooien

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DannyS

Ik had gisteren nog gekeken in mijn kweekbakken (van die cementbakken). Deze waren knalgroen van de alg. Waarschijnlijk is het te koud voor die dieren om tot een goede kweek te komen.

alphamale

Ik blijf het fantastisch vinden, die watervlooienkweek. Ik heb wederom een bak buiten staan. Vorig jaar hadden we volop rode muggenlarven erin zitten, dit jaar barst het van de zwarte muggenlarven. Ik heb begrepen dat deze iets minder voedzaam zijn, maar volgens mij is het goed bijvoer voor de inmiddels flink gegroeide larven.


joost.v.wijk

Zwarte muggelarven kun je prima voeren, het enige vervelende zou kunnen zijn, dat ze aan het oppervlak hangen. Of ze minder voedzaam zijn dan de rode, weet ik niet, maar ik denk dat het verschil in voedingswaarde te verwaarlozen is.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Als ze maar opgegeten worden voordat het muggen worden  ;)

alphamale

Die zwarte larven worden goed gegeten. Ze blijven idd veel aan de oppvervlakte, maar de carni's en de dobro's ondervinden daar geen problemen van. Ik blijf voor de zekerheid afwisselen met tubifex, rode muggenlarven en watervlooien, maar dat de menukaart is uitgebreid is een feit.

alphamale

#20
Als je zwarte muggenlarven voert is het uitkijken voor het feit dat de larven veranderen in steekmuggen. Op de foto zie je twee stadia van de mug. De slanke versie levert geen problemen op. Als ze echter veranderen in dat dikke wezentje, dat lijkt op een klein demoontje, kun je ze er het beste uithalen. Dat is namelijk de pop en het is vervolgens wachten op het moment dat het een bloeddorstige steekmug wordt.



Kimmy en ik waren te nonchalant met als resultaat dat we bij thuiskomst na een vriendenbezoek verwelkomd werden door een flink aantal van deze smerige beesten.

joost.v.wijk

Die demoontjes worden ook nog prima gegeten (door de grotere larven).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Dat klopt, maar daar wij in de bakken veel drijfplanten hebben waarin ze zich kunnen verstoppen worden ze niet allemaal op tijd opgegeten. De dobro's vangen ze overigens beter dan de carnifex.

Toch ben ik benieuwd waarom we vorig jaar enkel rode muggenlarven hadden en nu enkel zwarte. Het voordeel van de rode is dat er enkel zweefmuggen uit komen, maar de zwarten zijn in grotere getallen aanwezig. De bak staat op een andere plek dan het jaar daarvoor, maar hier krijgt hij dezelfde hoeveelheid zon en schaduw. Hmmmmm..

Salasander

Ah, nu weet ik eindelijk wat zwarte muggenlarven zijn, gewoon larven van de steekmug. De kosten ongeveer 2 tot 3 keer zoveel als rode muggenlarven, heb ze vandaar nog nooit gekocht.
Dit raad ik niet aan als voer, zeker de larven niet, de smalle vorm, heb mijn axolotljongen dit ook eens gegeven en ze hebben zich door de buik van de axolotl heen gebeten. De verpopte versie zou je eventueel wel kunnen geven. Als je op het water blaast of je laat ze op een andere manier verschieten dan schieten ze naar beneden en worden ze opgegeten door de axolotllarven of andere salamanderlarven.

DannyS

Ik haal de zwarte muggenlarven ook bij m'n larven weg.. ik heb gezien hoe ze een watervlo te grazen namen, en ik zag ze al in m'n gedachten aan m'n dieren vreten.. dat wil ik niet hebben.

Ik heb overigens nog nooit een larf zo'n zwarte muggelarf zien eten, dus zitten ze er toch voor de kat z'n viool in.

alphamale

Als je ziet hoe de dobro's en de carnifex hier groeien, dan denk ik dat niemand bezwaar zal hebben tegen zwarte muggenlarven. Hier worden ze heel goed gegeten en de smalle vorm wordt geprefereerd. Misschien dat andere salamandersoorten ze niet waarderen, maar de bovengenoemde soorten eten het als broodjes hamburger.

Zwarte muggenlarven zijn wat voedingswaarde betreft te vergelijken met rode. Ze bevatten dezelfde hoeveelheid aan proteïnen, maar ze hebben iets meer vet. Dit is volgens mij alleen maar goed voor groeiende larven. Zie http://www.waterwereld.nu/rodemug.php voor de voedingswaardes van andere voedseldieren.

Ik heb overigens nog nergens gelezen, dat zwarte muggenlarven door de maagwand kunnen eten. Ik ben zelf nog maar één larf van de 20 kwijtgeraakt en dit betrof er één die achterbleef in groei op een dusdanige manier dat hij uiteindelijk als prooidier voor zijn broers en zussen kon dienen. Daar kwam dus geen muggenlarf bij kijken.

MartinS

Met zwarte muggenlarven hier ook slechte ervaringen. Bij mij Dobrogicus kweek van vorig jaar veel larven verloren na het voeren van zwarte mug. Ze werden wel gegeten maar had een tijdje nadien toch steekmuggen in huis  >:(. Inderdaad hier in de winkel nog duurder ook, reden genoeg om ze te laten liggen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

A34

Ik heb vroeger toen ik nog een klein menneke was alpenwatersalamanderlarven van af ei groot gebracht met alleen dat spul. Dat ging uitstekend.

alphamale

Ik ga er dan ook geen geld aan uit geven, maar als ik ze gratis bij de watervlooien kweek krijg maak ik er zeker gebruik van. Daar ik naar mijn ervaring geen aanleiding heb om aan te nemen dat larfsterfte inherent is aan het voeren met zwarte muggenlarven blijf ik ze aanbieden zolang de voorraad hier strekt. Ik hoop echter, dat ik volgend jaar weer rode muggenlarven als "bijvangst" heb, daar hier geen steekmuggen uit voort komen. Variatie blijft volgens mij het beste.

joost.v.wijk

Ik heb ook regelmatig de zwarte muggelarven gevoerd, die bij toeval in de watervlooienvangst zaten. Heb er geen nadelige effecten van gezien. Op moment dat ze poppen worden, knijp ik ze even met een pincet, en zakken ze naar de bodem. Dit is overigens ook nog te doen met de muggelarven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis