Achterwand

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Ik zou graag een achterwand van tegellijm willen maken, maar ik weet niet of dat dit kan in een vochtigere bak bestemd voor mijn bombina's en mijn ceratophrys. Ik ben bang dat de achterwand giftige stoffen overdraagt aan het water. Weet iemand hier meer van?

Ik gebruik cocopeat als bodembedekking, dus er komt geen laag water in het terrarium zelf te staan. Ik hou de cocopeat echter vochtig.

alphamale

#1
Heb mijn antwoorden al op Dendrobatidae gevonden. Tegellijm levert geen problemen op. Het beste is om een waterdichte en flexibele lijm te gebruiken. Dit zijn de lijmen bestemd voor de badkamer.

Ik heb voor mijn reptielen vaak achterwanden gemaakt van tegellijm voor een droog terrarium. Als je het lekker dik aanmaakt, kun je alles boetseren wat je maar wilt. Tevens kun je met een borsteltje wat reliëf aanbrengen, zodat het nog overtuigender op gesteente lijkt. Ik ben blij dat ik deze methode ook voor een natte bak kan gebruiken.

DannyS

Ik heb hetzelfde idee in mijn kweichowensis bak zitten, werkt prima. Het deel wat in het water zit is echter wel bewerkt met epoxy..zodat het niet langzaam oplost in het water :D

alphamale

Dat is n verrekt goed idee voor n probleem wat ik niet eens had voorzien. Bedankt Danny!

Steven DC

Citaat van: Niels D op oktober 06, 2010, 02:20:18 PM
Dat is n verrekt goed idee voor n probleem wat ik niet eens had voorzien. Bedankt Danny!

Leg de achterwand wel plat als je epoxy gebruikt. Als de achterwand rechtstaand ingesmeerd wordt, heb je meer kans op kleine lekjes. Ook goed laten drogen (ik geloof 1week) vooraleer je de epoxy in contact brengt water. Als je te vroeg water aan je epoxy laat komen, zal deze wit worden en dat krijg je niet meer weg...

Rowan Willemsen

Dat niet alleen, volgens mij al een keer eerder gemeld ergens, maar mijn ervaring met epoxy en te snel in het water plaatsen was een ramp.
Achterwand word meteen wit, maar dat is een schim van wat de andere gevolgen zijn.
Epoxy is namelijk zeer schadelijk voor vissen en andere waterdieren als het niet goed opgedroogd is.
Al mijn vissen waren toen in 1 nacht dood.

Is het goed opgedroogd is het goed te gebruiken!

Tip: minimaal 1 week laten drogen, daarna de bak draaien en een weekje laten staan.
Daarna water eruit, vers water erin en nogmaals laten draaien.
Dit sowieso ook ivm waardes etc. Voordat je altijd überhaupt dieren erin doet.
Zo deed ik het de 2e keer en dat was top!

Je kunt btw bij je tegellijm ook een likje verf gooien, krijg je een mooie kleur van.
Ik had zelfs bewust wat minder lijm gemaakt met een kleurtje, daarna nogmaals wat gemaakt, je krijgt dan altijd een andere kleur en zo meer effecten.
En idd lekker dik maken en Op verschillende manieren erop aanbrengen, alles word dan nog mooier!

Succes

alphamale

#6
Jullie zijn me daar een partij goed bezig! De achterwanden bij de droge bakken kleurde ik met een schuursponsje en muurverf, maar met n natte bak gaat dat natuurlijk niet. Wederom een probleem opgelost alvorens ik er aan dacht. Bedankt mannen!

alibombali

#7
Ik heb vorig jaar 15/20 achterwanden gemaakt van tegellijm/epoxy..
Wat Rowan al zei...goed laten uitharden en je kunt niet genoeg spoelen....


http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/epoxy-en-led-verlichting/15/

Steven DC

Citaat van: Rowan Willemsen op oktober 06, 2010, 09:25:21 PM
Dat niet alleen, volgens mij al een keer eerder gemeld ergens, maar mijn ervaring met epoxy en te snel in het water plaatsen was een ramp.
Achterwand word meteen wit, maar dat is een schim van wat de andere gevolgen zijn.
Epoxy is namelijk zeer schadelijk voor vissen en andere waterdieren als het niet goed opgedroogd is.
Al mijn vissen waren toen in 1 nacht dood.

Is het goed opgedroogd is het goed te gebruiken!

Tip: minimaal 1 week laten drogen, daarna de bak draaien en een weekje laten staan.
Daarna water eruit, vers water erin en nogmaals laten draaien.
Dit sowieso ook ivm waardes etc. Voordat je altijd überhaupt dieren erin doet.
Zo deed ik het de 2e keer en dat was top!

Je kunt btw bij je tegellijm ook een likje verf gooien, krijg je een mooie kleur van.
Ik had zelfs bewust wat minder lijm gemaakt met een kleurtje, daarna nogmaals wat gemaakt, je krijgt dan altijd een andere kleur en zo meer effecten.
En idd lekker dik maken en Op verschillende manieren erop aanbrengen, alles word dan nog mooier!

Succes


Ik had het enkel over contact met water, niet met vullen van de bak. Ik had de bak buitenshuis ingesmeerd met epoxy en er waren enkele regendruppels op gevallen... Ook met  het landgedeelte in te smeren met tegellijm was er water over de epoxy gelopen, waardoor ik witte strepen kreeg. Dat was echt geen zicht...
Foto's daarvan kan je zien in volgend topic:
http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/bouw-aquaterrarium-voor-mn-marmers/

alphamale

Mijn hemel. Dat is een mooie bak geworden! Ik vraag me echter af hoe je de bodem van het watergedeelte kan reinigen als je zoveel planten hebt staan. Ben benieuwd, want ik kan tips gebruiken voor mijn axo-bak.

Steven DC


1. een voerstrook zodat voedseldieren niet in het zand terecht kwamen
2. garnalen om voedslresten op te ruimen
3. waterstofzuigertje om teveel organisch afval op te zuigen.
4. Goede externe filter

;)

alphamale

Waar positioneer je de inlaat van je filter eigenlijk? Ik wil voor de axo's overgaan van zand naar grote kiezels. Ik heb nu een ingebouwde filter van zo'n standaard Juwel-aquarium, maar ik denk niet dat deze het vuil tussen de kiezels uitkrijgt.

joost.v.wijk

Kiezels? Je kan dan beter kleine keien gebruiken.  :D Als ze maar groot genoeg zijn dat ze niet in de bek passen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Zijn middelgrote stenen ook goed?  :P

Gebruik echter dat gigantische brein is om mij van een fantastisch antwoord op mijn bovenstaande vraag te voorzien!  ;)

Steven DC

Ik gebruik liever zand dan kiezels. Het nadeel aan kiezels vind ik dus vooral dat vuil er tussen blijft zitten.