Achterwand

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Citaat van: Steven De Craene op oktober 10, 2010, 06:43:55 PM
Het nadeel aan kiezels vind ik dus vooral dat vuil er tussen blijft zitten.

Dit vind ik juist weer een voordeel. :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 10, 2010, 07:43:49 PM
Citaat van: Steven De Craene op oktober 10, 2010, 06:43:55 PM
Het nadeel aan kiezels vind ik dus vooral dat vuil er tussen blijft zitten.

Dit vind ik juist weer een voordeel. :D

Nu ben ik even niet mee hoor Joost... Wat is er zo goed aan vuil dat ophoopt in de bodem??

joost.v.wijk

Ik gebruik grind als biologisch filter. In het grind zitten ook de bacterieën en micro-organismen die dit vuil weer afbreken en omzetten in voedingsstoffen voor planten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Het nadeel van zand is naar mijn mening, dat het lastig is om kleine deeltjes eruit te verwijderen. Ik had het idee dat je met zo'n stofzuigerapparaatdinges je de rotzooi tussen de kiezels er wel uit krijgt.

joost.v.wijk

Zand heeft natuurlijk het voordeel dat vuil bovenop de bodem blijft liggen, en dat dat makkelijk af te hevelen is. Maar naar mijn idee krijg je niet gauw een biologisch evenwicht met een zandbodem.
Met een grindbodem waar vuil tussen gaat zitten is het wel een vereiste dat je een flinke plantengroei hebt, anders is de kans op een (te) hoog nitraat- en fosfaatwaarde erg aanwezig. Dan krijg je last van overmatige algengroei.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Even een oud topic nieuw leven inblazen, daar ik vanaf vandaag bezig ben met het maken van een achterwand voor onze Cynops o-tjes. Ik zal binnenkort wat foto's van de vorderingen plaatsen. Superleuk werk in ieder geval!

alphamale

#21
Ik ga voor de verandering eens proberen om de achterwand in de bak zelf te maken ipv hem er achteraf in te lijmen. Volgens mij is het te doen. Ik werk met "piepschuim", tegellijm en aquariumkit. Daarna ga ik het bewerken met epoxyhars. De tegellijm kleur ik met verf.

De eerste laag lijm zit erop, maar ik zal het nog een aantal keer moeten aanbrengen, terwijl de bak op de zijkanten staat, zodat het overal komt.

alphamale

Ik ga proberen om linksvoor een voerstrook te maken met hetzelfde materiaal wat ik voor de achterwand gebruik. Hopelijk lukt dit, want met een glazen strookje doorbreek je wat mij betreft de illusie. Ik heb een hol gedeelte in de wand gemaakt, waar de pomp in past.

alphamale

#23
De eerste laag tegellijm heb ik erop gedaan, toen de bak op de achterzijde lag. Nu heb ik een laagje op diverse plekken gesmeerd, terwijl de bak rechtop stond. Linksvoor is al een gedeelte van de "steenformatie" die als afscheiding van de voerstrook gaat dienen.

Het vormt nu nog niet één geheel, maar met de laatste laag tegellijm, die enkel voor de afwerking gaat dienen, probeer ik het wat natuurlijker te laten ogen.

Derk

Cool man.......probeer eens wat detailfoto's te maken als je de techniek wegwerkt en je voerstrookje uitwerkt.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

alphamale

Zal ik doen. Tot nu toe was het een kwestie van het bedekken van het "piepschuim" met een plamuurmes. De kleurverschillen zijn ontstaan, omdat ik iedere keer maar een klein beetje lijm aanmaak met telkens een andere samenstelling wat verf betreft.

Tips zijn overigens altijd welkom!

alphamale

Wat oude foto's, maar hierop kun je zien hoe ik de voertstrook aan het fabriceren ben. Het is de bedoeling, dat ik het voer in het hoekje kan aanbieden. Hopelijk gaat dat in de praktijk werken.

alphamale

Het heeft even stilgelegen hier, daar we meer bezig zijn geweest met de larven. Tevens klussen we wat meer als het lekker weer is.

Het laatste laagje tegellijm zit er op, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Misschien doe ik nog wat bijwerken.




Tevens zijn we begonnen aan een waterbak voor de bombina's. De oude was te klein, dus deze wordt een stuk groter. Nu nog tegellijm en epoxyhars.




Ook zijn we begonnen met een achterwand voor de nieuwe notobak. Het is nog maar een begin, maar het landgedeelte is al klaar.


Patrick dk

Donders Niels , ziet er goed uit , misschien is het wat voor de volgende landdag dat jullie daar een beetje workshops gaan geven.  ;)
C orientalis

naeff002

Met wat voor lijm, lijm je alles aan elkaar vast.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus