Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Wormen kweken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morrison

Ik wil graag m'n eigen wormen kweken voor m'n axolotls, maar ik lees toch best wat verschillende manieren op internet, en ik dacht: hier zitten vast wel 'wormenkwekers' :P

Dus hoe gaan jullie te werk? (Het hoeft niet gelijk een overdreven massaproductie te worden, maar ik heb momenteel 8 axolotls die wel paar keer per week een wormpje krijgen en die kleine doosjes die ik koop met maar een paar stuks zijn zo op.

joost.v.wijk

Voor 8 Axo's kun je ze ook zelf vangen. Moet je wel 'werken'  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Ik doe het al jaren en het is heel eenvoudig. Het zijn wel de gekochte wormen, die zijn gemakkelijker te kweken dan onze gewone regenworm. Je dieren zullen eraan wennen.
Ik kweek ze in mijn buitenterrarium. In een hoek heb ik een grote zak tuinturf gestort die gemengd is met beukenblad (1 hele vuilniszak op 1 zak turf) Doe daar wat gekochte wormen bij en zorg dat het goed vochtig blijft. Gooi daarna konijnenkorrels in een emmer en doe daar tot 5cm boven het korrelniveau water bij. Na een half uur roer je de emmer goed door. Gooi nu een paar klodders van het konijnenvoer over de turf. het gaat beschimmelen, maar dat is niet erg. Als de konijnenkorrel bijna is verdwenen (opgegeten door de wormen), na een paar weken, gooi je er nieuwe op. Onder de klodders kun je mormen en enchytreeen oogsten. In een buitenterrarium krijg je wel roofvliegen erbij die in het konijnenvoer maden leggen die niet geschikt zijn voor de salamanders, vandaar dat ik ze nu ook in een emmer kweek.

Het geheel kan dus ook gewoon in een emmer gekweekt worden op dezelfde manier. Snijd een gat uit de deksel en zet er een nachtlampje boven, zodat de wormen niet uit de emmer kruipen. (wormen kruipen alleen in het donker uit een emmer!!)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Morrison

Ha, valt nog mee :)
Bedankt!

alphamale

Dat met dat konijnenvoer is handig. Ik heb wormen op een vergelijkbare manier gekweekt, maar ik zat alleen met gekookte groenten te kliederen. Met 8 axo's zou ik echter ook zelf gaan vangen. Een riek en een grasveldje leveren als snel een worm of 10 op.

joost.v.wijk

Ik heb zo'n 150 salamanders, en ik vang ook nog steeds zelf  :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

dan moet je zoveel wormen vangen dat er ook nog wel een wormenkweekgroep vanaf kan.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Ik neem de moeite niet eens om ze te kweken. Ik vang flinke hoeveelheden in het voorjaar, zodat ik de droge zomer doorkan, en in het najaar voor de winterperiode. Tussendoor probeer ik ook zoveel mogelijk wat te vangen, en tijdens schaarste voer ik wat meer muggelarven en tubifex.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Hier net zo, vang ze gewoon zelf. Wel geen 150 salamanders, maar de 25 die hier wormen eten zijn wel veelvraten. Ik ga om de vier weken gewoon een uurtje op pad en vang zo in een uurtje bergen wormen, daar ga ik geen kweek voor opzetten. Ook ik ben de zomer met een voorraad goed door gekomen.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

Vang ze ook zelf in de achtertuin, heb ik ook wat te doen ;D Wil makkelijk, alleen in droge periodes en in de winter niet. Dit jaar in de zomer geen last van gehad eigenlijk. Ben al bezig met mijn vooraad wormen optebouwen voor de winter. Kweken heb ik ook wel geprobeert maar verse wormen uit de tuin is ook niks mis mee. Na een half uurtje heb je er ook al heel wat.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

Ik doe dan zeker wat verkeerd of zo. Krijg geen worm uit de grond. Ja na 10 minuten eentje. En heb er toch wel wat nodig omdat de axo's er zo drie er dag opvreten. Heb er denk ik ook geen geduld voor ;D Dus bestel ze heel lui.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Ik heb zo'n half jaar geleden een portie besteld. Iets van een halve kilo of iets in die richting. Ik heb er nu nog behoorlijk wat over.
Je zet ze in de koelkast en doet er af en toe wat eten bij (zelfs dat hoeft niet zo, heb ik het idee) en het blijft maanden in leven.

alphamale

Citaat van: Monique op september 25, 2010, 09:27:00 PM
Ik doe dan zeker wat verkeerd of zo. Krijg geen worm uit de grond. Ja na 10 minuten eentje. En heb er toch wel wat nodig omdat de axo's er zo drie er dag opvreten. Heb er denk ik ook geen geduld voor ;D Dus bestel ze heel lui.

Ligt ook aan de locatie. Een grasveld, dat regelmatig gemaaid wordt, doet het meestal wel goed. Als de grond nog nat is zit je nog beter.

siskin

Citaat van: Niels D op september 26, 2010, 07:54:14 PM
Citaat van: Monique op september 25, 2010, 09:27:00 PM
Ik doe dan zeker wat verkeerd of zo. Krijg geen worm uit de grond. Ja na 10 minuten eentje. En heb er toch wel wat nodig omdat de axo's er zo drie er dag opvreten. Heb er denk ik ook geen geduld voor ;D Dus bestel ze heel lui.

Ligt ook aan de locatie. Een grasveld, dat regelmatig gemaaid wordt, doet het meestal wel goed. Als de grond nog nat is zit je nog beter.
Een jutezak goed nat gemaakt ,niet in de volle zon ,eronder altijd goed voor wat wormen ook hele kleine.
john.

zelfs natte kranten werkt.

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op september 18, 2010, 12:28:22 PM
Na een half uur roer je de emmer goed door. Gooi nu een paar klodders van het konijnenvoer over de turf. het gaat beschimmelen, maar dat is niet erg.


Ik heb 1 salamander die totaal niets moet hebben van op konijnenvoer gekweekte wormen. Als ik zo'n worm aan hem wil voeren, dan zie je echt dat hij het vreselijk ruiken vindt en schiet hij haastig weg. In m'n buitenterra gebruik ik ook konijnenvoer waar zowat alle wormen van gaan eten. Hij werd erg mager in het buitenterra dus heb ik hem eruit gehaald. Hij eet liever niets dan dat hij zo'n worm moet eten... Vreemd, maar dat betekend wel dat je de dieren in het begin goed moet observeren de eerste keren dat je "konijnenvoer-wormen" geeft.