Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Wormen kweken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morrison

Ik wil graag m'n eigen wormen kweken voor m'n axolotls, maar ik lees toch best wat verschillende manieren op internet, en ik dacht: hier zitten vast wel 'wormenkwekers' :P

Dus hoe gaan jullie te werk? (Het hoeft niet gelijk een overdreven massaproductie te worden, maar ik heb momenteel 8 axolotls die wel paar keer per week een wormpje krijgen en die kleine doosjes die ik koop met maar een paar stuks zijn zo op.

joost.v.wijk

Voor 8 Axo's kun je ze ook zelf vangen. Moet je wel 'werken'  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Ik doe het al jaren en het is heel eenvoudig. Het zijn wel de gekochte wormen, die zijn gemakkelijker te kweken dan onze gewone regenworm. Je dieren zullen eraan wennen.
Ik kweek ze in mijn buitenterrarium. In een hoek heb ik een grote zak tuinturf gestort die gemengd is met beukenblad (1 hele vuilniszak op 1 zak turf) Doe daar wat gekochte wormen bij en zorg dat het goed vochtig blijft. Gooi daarna konijnenkorrels in een emmer en doe daar tot 5cm boven het korrelniveau water bij. Na een half uur roer je de emmer goed door. Gooi nu een paar klodders van het konijnenvoer over de turf. het gaat beschimmelen, maar dat is niet erg. Als de konijnenkorrel bijna is verdwenen (opgegeten door de wormen), na een paar weken, gooi je er nieuwe op. Onder de klodders kun je mormen en enchytreeen oogsten. In een buitenterrarium krijg je wel roofvliegen erbij die in het konijnenvoer maden leggen die niet geschikt zijn voor de salamanders, vandaar dat ik ze nu ook in een emmer kweek.