Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Wormen kweken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Één van de mijn axo's hoeft ook geen gekweekte wormen. Misschien, omdat ik ze uit mestpieren kweek. Hij zal er toch aan moeten geloven, want voorlopig bied ik hem niets anders aan.

Gerrit Krips

Bij mij een mix van de methoden van Harry en Danny: ik bestel zo af en toe (ca. 1x per jaar) een hele of halve kilo 'springers' en doe die dan in een eenvoudige plastic container (Blokker o.i.d.). De container staat redelijk koel in de berging, met een lampje erboven om het ontsnappen tegen te gaan. Ik voer met aardappelmeel en enkele malen per week met gekookte en geprakte aardappelen (gewoon wat meer in de pan...). Dit voer leg ik dan onder een aantal opeen gestapelde, vochtige keukenrolpapiertjes. Deze methode is heel simpel en het aantal (kleinere) wormen voor mijn Cynopssoorten is altijd toereikend.

Gerrit Krips

Aardappelmeel is ook prima voer voor wormen en, voor zover ik dat heb ervaren, lusten de salamanders ze dan wel. Een extra aardappeltje meekoken bij de maaltijd gaat ook prima of een aardappel even in een paar minuutjes gaar 'stralen' in de magnetron werkt ook goed; ik prak ze even alvorens ze bij de wormen te doen. Overheen dit prakje leg ik dan een stukje, dubbelgevouwen en vochtig gemaakt, keukenrol- of filtreerpapier.

alphamale

Met de "konijnenvoermethode" blijft de grond echter wel vochtig. Ik heb overigens de randen van de plastic opbergbak met wat ducttape bijgewerkt. Geen worm die er nog uitkomt.

Mij axo's eet inmiddels de wormen alsof hij nog nooit anders gedaan heeft.

naeff002

dat het te vochtig is heb ik ook. Heb daardoor ook flink wat wormen verloren. Je moet echt ballen gaan maken van de konijnenbrokken en ik de hoeken van de wormenbak leggen zodat niet de hele bak nat wordt.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

alphamale

Haha. Ik bedoelde het echter als een positief aspect van het geweekte konijnenvoer. Als het te vochtig wordt, moet je proberen er iets minder water voor te gebruiken. Ik maak altijd genoeg om een strook midden in de bak te leggen. Na een aantal dagen, als de wormen het zelf nog niet hebben gedaan, verspreid ik de inmiddels drogere derrie door de bak heen. Lekker knoeien!