Gevaar buiten?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Willemsen

Yes yes, morgen komt er een vijver in men tuintje en zonder dat mijn vriendin het weet heb ik op slinkse wijze de vijver zo ontworpen op papier dat Ze hem mooi vind, met voor mij de achterliggende gedachte dat ik er natuurlijk keihard over nadenk om er salamanders in te houden;)
er komen geen vissen in dus vandaar een logische gedachte lijkt mij zo...

Maar ik heb ff rondgespeurd op het forum maar kan niet echt iets vinden over de gevaren van salamanders in een vijver.
Ontsnappen Oké, over nagedacht maar ik denk aan katten ( heb er dan wel zelf 2 maar die komen niet buiten )
maar wellicht een verdwaalde van verderop etc.
Of een reiger die honger heeft...
Vraag is dus in hoeverre er gevaar dreigt, en hoe dit te voorkomen is?
En of er misschien nog ander gevaar is?
Of dat ik mij bij voorbaat al te druk maak?

Ik kan wel een netje gaan spannen maar volgens mij komen ze daar ook wel doorheen...

Zal nog wel ff duren voordat alles af en naar wens is dus heb nog tijd.

Jari B

Ik heb over mijn bakken een net heen en heb nog nooit een kat in mijn bakken gezien.
En met een net kunnen reigers niks doen tegen je salamanders.
Voor de rest is er niet zo heel veel gevaar meer.
Soms kun je wel last van muizen in je bak hebben maar dan moet je even een bakje met gif buiten de bak zetten en dan gaan de muizen snel dood.

Steven DC

Citaat van: Jari B op april 30, 2010, 06:46:00 AM
Ik heb over mijn bakken een net heen en heb nog nooit een kat in mijn bakken gezien.
En met een net kunnen reigers niks doen tegen je salamanders.
Voor de rest is er niet zo heel veel gevaar meer.
Soms kun je wel last van muizen in je bak hebben maar dan moet je even een bakje met gif buiten de bak zetten en dan gaan de muizen snel dood.

Kunnen de muizen het gif niet mee naar de bakken dragen via de vacht?

joost.v.wijk

Via de vacht niet. Maar als een muis sterft in het buitenterrarium, en je vind hem niet, zit ie snel vol met maden. Of die dan ook besmet zijn weet ik niet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Chris Schouten

Ik zou iig nooit gif gebruiken. Katten kunnen ook de vergiftigde muizen opeten.
Beter is het om ze te vangen met een val of met een plankje ingesmeerd met muizenlijm.
Triturus marmoratus - 0.0.5

joost.v.wijk

Een plankje met muizenlijm ken ik niet, maar ik zou het iig niet gebruiken in een buitenterrarium met salamanders...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Ik heb in mijn buitenbak nog nooit een dode salamander gevonden, maar dat van die maden, hoe meer maden de dode muis opeten hoe minder gif de maden in zich hebben, dus ook al eet een salamander een made die een gifiige muis heeft opgegeten dan zal die niet persee dood gaan.

Marielle

Ik zou het risico niet willen lopen om met gif aan de gang te gaan. Tegenwoorden kun je van die hele handige valletjes kopen (zowel vallen die doden als vallen die het dier laten leven). Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan een val dan aan gif. Bij gif blijft het dier nog een aantal uur rondlopen en leven want het is langzaam werkend gif. Dus, wie weet waar ie zich dan verstopt. Mocht je hem niet direct vinden dan gaat ie bij een warme zomerdag toch echt wel stinken. Bij een klap van een val gaat 9 van de 10 keer direct "het licht uit" en vind je de muis op de plek van de val weer terug. Zorg ervoor dat je geen voer rond laat slingeren (kippenvoer, kattenvoer, etc) of je moet het afdekken. Maar, sowieso, zet je val in ieder geval BUITEN de bak dan kan er geen salamander bij komen.

MartinS

Ik zou ook nooit met gif gaan rommelen, hoe klein het risico ook is. Het gaat misschien 100 keer goed maar 1 keer fout en dan zit je met de gebakken peren. Een valletje werkt prima zonder enig risico, daarbij weet je hiermee ook zeker dat je de muizen gevangen hebt.

Katten heb ik hier wel in de tuin, helaas nog geen goede manier gevonden hoe ze buiten de tuin te houden. Ze komen vooral voor de kippen. Maar als ik hier salamander buiten heb staan tonen de katten interesse. Ik vraag me wel af of de katten salamanders uit de vijver weten te vissen, wil je er zeker van zijn is het misschien goed je tuin af te schermen, maar dat is vaak lastig daar katten niet gek zijn.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

Katje vangen, goed nat maken, en weer loslaten. Je ziet hem een jaar niet meer in je tuin (heb ik van horen zeggen ;D ;D ;D)

do

Bij mij komen de bedreigingen van merels, reigers, katten, bootsmannetje, kortschildkevers, padden en muizen.
Ik ben begonnen met openbakken. Dit leverde onmiddelijk problemen op met het bovengenoemde rijtje. Vervolgens heb ik netten gespannen. Dit ziet er niet uit en het werd lastiger om de bak te onderhouden.
Bovendien hield het de muizen en insekten niet tegen.
Op dit ogenblik heb ik alleen boven mijn algira bak nog een net. De andere bak heb ik gedeeltelijk in het gaas gezet. In het gazendeel kweek ik wormen en ander voedsel. De merels kunnen er niet bij maar de salamanders wel. Ik accepteer in deze bak gewoon maar uitval. Ik doe wel mijn best padden,muizen (life trap) en katten uit mijn tuin te houden.
Ik begin steeds minder enthosiast te worden over buitenterrariums.
Er zijn veel dieren die je salamanders proberen op te eten. De overwinterplaatsen zijn vaak net niet goed genoeg (vorst,vochtgehalte). Ook heb ik verschijnselen bij sal. geconstateerd die lijken op vergiftiging door een verontreiniging. Blijkbaar onstaat er op een grote oppervlakte(buiten) eenzelfde soort verontreiniging als die in een binnenbak kan ontstaan. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met ontsnapte sal. in een binnenterrarium. Met die ervaring in je achterhoofd kun je bedenken hoe moeilijk het is om een buitenbak echt ontsnapping vrij te maken. Vaak gaat het een jaar goed en daarna loopt er toch sal. buiten de bak.
Ik denk dat mijn bakken ontsnappings vrij zijn maar toch raak ik sal. kwijt. Waarschijnlijk zijn ze in "holen" doodgegaan. Dit blijft echter altijd onzeker. Doordat je er onvoldoende zicht ophebt weet je nooit zeker wat er gebeurd is en kun je niet ingrijpen.

Dit klinkt negatief maar ik ben zeer benieuwd  of er er mensen zijn die een aantal jaren sal. in een buitenterrarium houden zonder (een deel) van de bovengenoemde problemen.
Persoonlijk denk ik dat een combinatie van een binnenbak's winters en 's zomers een zeer goed afgesloten buitenbak (die regelmatig wordt schoongemaakt) het beste is.
Dit kost echter weer extra ruimte.

Chris Schouten

Citaat van: joost.v.wijk op april 30, 2010, 01:44:55 PM
Een plankje met muizenlijm ken ik niet, maar ik zou het iig niet gebruiken in een buitenterrarium met salamanders...

Het ging ook om er net buiten niet erbinnen. Maar dat spreekt voor zich.

En het idee van vallen vindt ik ook veel beter. Heb je ook een veel beter zicht op de aantallen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Harry

Je hebt van die handige electrische draden die je om de tuin kunt spannen en dit houdt de katten uit je tuin. Zijn te koop bij de dierenspeciaalzaak. Eigenlijk zijn ze om katten in je eigen tuin te houden, maar kattenliefhebbers vinden het vaak normaal dat hun kat schade aanricht in andermanstuin. Wij hadden ook last van katten in de tuin toen wij nog een voliere hadden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

André

CiteerBeter is het om ze te vangen met een val of met een plankje ingesmeerd met muizenlijm.

muizenlijm is verboden om in nederland te gebruiken, het wordt wel aan geboden zo hier en daar, en is zeer effectief. In België is het wel toegestaan, maar echt vriendelijk is het neit voor de muisjes.

Dan wordt het toch de muizenval met pindakaas, als je al last van de muizen onder vind.

MartinS

Inderdaad Harry mensen vinden het maar normaal dat katten schade komen aanrichten in andermans tuinen. Onze eigen kat houden wij netjes binnen maar vliegt steeds tegen het raam omdat een buurkat ons net geschoffelde tuintje zit vol te poepen. Begin er steeds meer moeite mee te krijgen. Gistermorgen werden de kippen opgejaagd en nu de kat weer. Voor nu laat ik de hond veel in de tuin lopen in de hoop dat katten dit als onveilig terrein gaan zien. Over de stroomdraden heb ik nagedacht een paar maanden geleden maar het werd mij allemaal iets te kostbaar. Het is van de gekken dat ik honderden euro's moet gaan uitgeven omdat andere hun katten niet binnen willen houden.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana