Triturus cristatus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Ongeveer begin januari, zag ik een staartgewapper tussen m'n 2 grootste dieren. Ik heb ze koud gezet en na de vriesperiode naar buitentemperaturen gebracht. Gisteren heb ik gemerkt dat er eitjes in de ton zaten :)). Hoewel ik twijfel of ze bevrucht zijn, heb ik toch de eitjes apart gelegd. Tot nu toe een 30tal eitjes ...
De ton is zeer dicht beplant, dus ik zie vrij weinig. Eén dezer dagen toch even gaan zien of er een man met kam in zit ;D

joost.v.wijk

Succes ermee Steven. Ik hoop van harte voor je, dat het wat wordt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Thanks Joost, Ik hoop ook nog steeds op T. marmoratus eitjes aangezien hiervan maar één vrouw onbevrucht heeft gelegd. De andere 2 hebben volgens mij nog niet gelegd.

StijnH

Mmm..wat is er toch met die marmers, ik hoor al van meer mensen dat alle Triturus soorten aan de leg zijn behalve de marmers hier precies het zelfde...

Maar Steven leuk dat je eitjes hebt van je cristatus! veel succes.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

elleke

Veel succes ermee steven,hopelijk binnen kort kleintjes.


Steven DC

De eitjes zijn bevrucht, de teller staat momenteel op 74. Voor zover ik heb kunnen zien heeft er een mannetje een lichte richel (kam) op de rug. Ik heb het nog niet zo goed kunnen zien, maar het ziet er niet echt een grote kam uit... Als ik van de week tijd heb, zal ik de man even proberen te vangen voor een foto'tje :)

Steven DC

Vandaag het eerste larfje zien bewegen in een ei. Het hoofdje is vrij goed zichtbaar met kleine kieuwen en de zwarte lijnen over het lichaam zijn zichtbaar. Ook hebben de eerste slechte embryo's losgelaten van het ei en zijn levenloos naar de bodem gezakt. Aangezien deze eruit zien als worstjes, vermoed ik dat dit embryo's zijn met foute chromosomen... Ik houd de eitjes in "moederhuisjes" in het grote aquaterrarium. Dit maakt het makkelijk om het water te verversen (gewoon moederhuisje op en neer halen :) ). Om de dode embryo's op te ruimen heb ik in elk moederhuisje een vuurgarnaaltje gezet.

David en Sofie

Beginnen die vuurgarnaaltjes niet te peuzelen aan de eitjes of de larven?
Ik heb destijds garnaaltjes samen met vissen gehouden en als ik de vissen rode muggelarven voerde, zag ik dat de garnaaltjes zich haastten om er ééntje te vangen om op te eten ...
Bij mijn weten is een salamanderlarfje niet veel groter dan een rode muggenlarf.

Steven DC

Citaat van: David en Sofie op april 20, 2010, 09:02:48 PM
Beginnen die vuurgarnaaltjes niet te peuzelen aan de eitjes of de larven?
Ik heb destijds garnaaltjes samen met vissen gehouden en als ik de vissen rode muggelarven voerde, zag ik dat de garnaaltjes zich haastten om er ééntje te vangen om op te eten ...
Bij mijn weten is een salamanderlarfje niet veel groter dan een rode muggenlarf.

Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat een garnaal een levende muggenlarf neemt. De dode muggenlarven worden wel gretig opgepeuzeld. Ik zal het alleszins in het oog houden.

Steven DC

Enkele foto's van de larven. Ze zitten momenteel in moederhuisjes in het aquaterrarium en dat gaat goed. Ze groeien zeer snel dus zullen dra in andere bakken onderverdeeld worden.










naeff002

ze zien er schitterend uit. Heel veel plecier ermee. Jammer dat wij ze hier niet mogen houden
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Roel

Ben jaloers. Eigenlijk is het uitlokken, kijk eens wat wij wel mogen en jullie niet! ;D ;D ;D
Beste kerel houd ze a.u.b. in bestand voor ons nageslacht!
Prachtige foto's.
Gr Roel

Steven DC

Citaat van: Roel op mei 02, 2010, 09:26:09 PM
Ben jaloers. Eigenlijk is het uitlokken, kijk eens wat wij wel mogen en jullie niet! ;D ;D ;D
Beste kerel houd ze a.u.b. in bestand voor ons nageslacht!
Prachtige foto's.
Gr Roel

Haha zo is het echt niet bedoeld hoor Roel :) .

DannyS

Leuk, die larven :)
Hebben ze ook een witte omlijning bij de staart of is dat gezichtsbedrog?
Die moederbakjes, werkt dat een beetje? Het lijkt mij namelijk dat de voedseldiertjes binnen no-time dat bakje uitzwemmen.

MartinS

Schitterende larven en dito foto's! Ik ben ook benieuwd hoe je dat met voeren gedaan hebt en heb je veel uitval gehad op deze manier? Deze manier van opkweken wil ik ook eens proberen, zet er heel netjes uit.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana