Algenprobleem

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alathariel

Ik heb nu 1,5 jaar een axolotl in een aquarium, en nog nooit last van algen gehad. Nou ben ik in september verhuisd, dus hele aquarium is leeggehaald en hier opnieuw gevuld. En sinds ik hier woon, groeit het heeel aquarium vol met algen. Niet een klein beetje groene aanslag, maar het zet zich overal aan vast (glas, zand, inrichting) en vormt hele lange groene slijmerige draden. Op het wateroppervlak lijkt een laagje te liggen, er ontstaat groen schuim, en zelfs aan de drijvende planten hangen draden. De planten en de axo lijken er geen last van te hebben, maar ik vind het zelf gewoon smerig en het aquarium ziet er nĂ­et uit. Ik kan schoonmaken wat ik wil, het komt net zo hard weer terug. Ik krijg het ook nooit helemaal weg, er blijven altijd restjes achter op/in het zand en in hoekjes enzo.

Wie oh wie weet wat dit kan zijn, wat de oorzaak kan zijn (verhuizing en ander watertype?), en het belangrijkste; hoe ik het weg krijg?

joost.v.wijk

de bak staat nu op een andere plaats uiteraard. Het eerste wat vaak het geval is, is dat de bak te dicht bij een raam staat, waar licht van buitenaf in de bak komt (dit hoeft niet direct zonlicht te zijn). Een andere oorzaak is vaak teveel voeding in het aquarium.
Probeer de bak zover mogelijk van een raam te zetten, liefst wat donker, of scherm het af, en haal overgebleven voerresten weg. Maak gebruik van veel zuurstofplanten (elodea-waterpest)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Alathariel

Hij staat nu idd vlakbij een raam, en in mijn vorige woning juist in de donkerste kant van de kamer. Had ik nog niet eens aan gedacht. Verplaatsen kan niet, afschermen misschien wel. Alleen staat het aquarium haaks op het raam, dus de lange zijde, de voorkant voor ons, valt het meeste licht. Als ik die afscherm zien we niks. Daarentegen zijn we overdag toch niet thuis, dus maakt dat weinig uit :P .
Voedselresten zijn er eigenlijk nooit, hij krijgt bijna alleen maar kipfilet, in kleine stukjes, en die voer ik met een pincet, daar gaat niks bij verloren. Waterplanten gaan bij mij om de een of andere reden altijd allemaal dood. Ook waterpest. Heb al allerlei dingen en tips geprobeerd en opgevolgd, maar tot nu toe nog geen succes. Maar ik moet toch weer nieuwe planten kopen, gisteren is mijn laatste java-varen dood verklaard, aquarium is nu weer plant-loos. Zal nog maar een keertje waterpest proberen dan.

Heel erg bedankt voor de tips iig!

joost.v.wijk

waterpest werkt vaak wel het beste, maar zonder biologisch evenwicht gaat die ook dood, uiteindelijk. Zorg voor een flinke bodemlaag (zand of kaviaar-grind), en houdt vol met waterpest. Maak ook gebruik van een goed filter en eventueel een luchtpompje


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Alathariel

Ik heb zand op de bodem, en bij mijn weten een goed filter. Alleen schieten de planten wel eens los en komen ze erin terecht. Ook een oorzaak waarom ze doodgaan trouwens.
Ik heb de afgelopen dagen de gordijnen in de slaapkamer dicht gehouden (daar staat het aquarium), daar we toch in het donker van huis gaan en in het donker thuiskomen (eindelijk een voordeel van de korte donkere dagen...). merk nog geen verschil, het is nog steeds redelijk algenvrij sinds de laatste schoonmaak, maar ik heb er nog nooit zo op gelet hoe snel het weer aangroeide. Ik hoop dat het helpt.

joost.v.wijk

de bak zelf is toch wel verlicht (tl-lamp)? Anders gaan de planten ook dood. En als de planten losraken, heb je misschien te weinig zand in de bak? Ik heb zelf, voornamelijk achterin dan (waar de planten staan), een laag kaviaargrind, van ong. 10 cm dik. De planten zijn dus vrij diep verankerd.  Mijn Axo's krijgen die er niet uit


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roel

Ruikt de alg ook benauwd als je de bak open doet?
Zo ja heb je waarschijnlijk last van blauwalg.
Vaak komt deze de laatst tijd op bij gebruik van slechte kwaliteit kienhout.
De oorzaak was vroeger nl water vervuiling maar tegenwoordig zie je dit fenomeen steeds meer ook bij verse bakken.
Ik heb toen ik daar last van heb het zgn kienhout(wat tegenwoordig afkomstig is van te jonge veengronden) eruit gehaald en vervangen door tropisch hardhout -> vervolg geen last meer gehad van die blauw/groene troep.
Filteren over siporax kan ook een oplossing zijn. Door het grote filteroppervlak van deze glasvezel pijpjes krijg je redelijk snel het juiste bacterie millieu.
Gr Roel

Alathariel

Het is niet blauwgroen, ik heb geen nieuwe bak en ik heb er ook geen hout in, alleen zand, steen en plantjes. De algen zijn gewoon groen en vormen hele lange slierten, en ook een soort vellen op de plek waar het aanhecht. Het zand, de stenen, de achterwand, de planten, alles is ermee bedekt. Als ik ze uit het water haal is het een hele slijmerige bende, nauwelijks vast te houden.

Ze zijn er nog steeds, ik weet echt niet hoe ik het weg moet krijgen :( . Heb inmiddels ook ontdekt dat mijn axolotl ze opeet, is dat schadelijk? Hij poept het ook weer gewoon uit, dat wel.

DannyS

Het klinkt als draad-alg en een vorm van cyano bacterie.. Stinkt die slijmerige zooi ook?

Alathariel

Er is me geen echte stank opgevallen nee... Het ruikt allemaal nogal vochtig en muffig, maar echte stank, nee, dat niet.

Draadalg klinkt wel als een logische naam voor hoe het eruitziet, ik zal eens googlen of het overeenkomt.

Alathariel

Na even wat foto's en stukken tekst op Google bekeken te hebben ben ik er wel van overtuigd dat het draadalg is ja. Fijn om te weten, nu nog weg zien te krijgen ;) . Las een hoop verschillende dingen, maar iets wat overal wel terugkwam is het verwijderen met een oude tandenborstel, de planten vervangen en alle inrichting goed schoonmaken met kokend/heet water. En als het ooit terugkomt meteen weer aanpakken met een tandenborstel.
Zou dit inderdaad afdoende zijn?

joost.v.wijk

Draadalg verwijderen met een tandenborstel is idd de beste remedie. Vergeet niet dat draadalg niet goed reageert op de meeste algenbestrijdingsmiddelen, daar ze niet echt meer tot de algen behoren. (ze staan meer tussen de algen en de planten in).

Een troost: Draadalg is een goede indicator voor een goede waterkwaliteit  :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Alathariel

Haha, dat dan weer wel ja, las al dat je het wel als compliment kon zien :D . Heel aardig van die alg om mij te complimenteren, maar wil het alsnog weg hebben ;) . Vrijdag ben ik vrij, dan zal ik maar eens hard aan de slag gaan.

Marielle

Vorig jaar heb ik ook last van draadalg gehad in de bak van mijn axolotls (heb ik nu niet meer). Elke dag algen eruit vissen, schoonmaken, schrobben maar ik kwam er op geen manier vanaf. Toen was ik er zo flauw van, dat ik de axo weg heb gedaan en van de bak een landbak heb gemaakt (na hem eerst grondig schoon te hebben gemaakt). Nu zag ik vorige week draadalg in mijn bak van mijn volwassen T. verrucosus..... :'( Veel sterkte, het is akelig spul om vanaf te komen.....

joost.v.wijk

meestal is een te goede nitraat- en fosfaatwaarde de oorzaak van (draad)alg. Deze zijn te controleren, en indien te hoog, de bodem wat omwoelen, vuil laten bezinken, en afhevelen. Verder kun je ook bestrijden met slakken, garnalen. En de ph-waarde te verlagen. Draadalg gedijd in de meeste gevallen niet geweldig in zuurder water.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis