Algenprobleem

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle

Slakken in overvloed en garnalen zijn in bestelling. Joost, in ieder geval bedankt voor de tip, ik zal eens kijken wat ik kan doen ;)

Alathariel

Wat is afhevelen?

En garnalen en slakken erbij doen; ik lees juist overal op dit forum dat je bij een axolotl geen andere dieren moet doen, omdat datgevaarlijk en slecht is ??? . Hoe zit dat dan? En hoe verlaag je de pH-waarde? Ja, zuurder make, dat snap ik, maar hoe maak je het water (verantwoord) zuurder? Vast niet door er een flesje citroensap in te gieten ofzo.

DannyS

Het klopt inderdaad dat Axolotls het beste alleen kan worden gehouden (geen andere soorten erbij).
Er zijn echter een paar uitzonderingen. Kleine of hele grote slakken zijn geen probleem. De kleine slakken kunnen worden opgegeten, en de grote moeten niet in de bek van de Axo passen. Garnaaltjes (vuurgarnaalen, neocaridina denticulata sinensis) is ook een soort van voedseldier. Ze zullen de axo ook niet lastig vallen.

Alathariel

Ik ben nog steeds erg benieuwd hoe je de pH kan verlagen, dat wil ik wel graag weten. Las ergens iets over turf?

Heb vorige week alles compleet schoongemaakt, ben wel een paar uur bezig geweest. Tandenborstel werkt idd erg goed, 't is alleen wel een geduldklusje zeg :o . Helaas heb ik lang niet alles weggekregen. na een paar dagen zag ik het alweer opnieuw groeien op het glas, het zand, de achterwand en een paar van de stenen die erin liggen. Ik wil dus ook erg graag de oorzaak aanpakken, want schoonmaken alleen is gewoon niet afdoende.

De paar planten die ik nog had heb ik allemaal weggegooid, die zaten helemaal vol met alg. Na het weekend meteen nieuwe besteld op internet, samen met zand, grind en nieuwe filtersponzen. Ook het filter zat namelijk vol met alg. Vandaag ben ik dus weer druk aan het prutsen met het aquarium. Zand zit er al in, decoratie is opnieuw goed schoongemaakt, glas ook, als het water zo weer helder is (opgewerveld zand) gaat alles er weer in, inclusief de nieuwe planten, filtersponzen en grind.
Hoop dat de planten dit keer wel blijven leven, tot nu toe zijn al mijn planten overleden, inclusief waterpest. Het raakt los en verdwijnt in het filter, wat ik ook doe. Ik bind het altijd bij elkaar met visdraad en zet het dan vast onder een steen of bloempot. Ga het nu extra vastzetten met het grind, wie weet helpt dat.

Maar ik wil de oorzaak dus erg graag aanpakken, denk dat dat het enige is wat zal helpen. Een van de filtersponzen die ik heb besteld zou het nitraat uit het water filteren en algengroei tegengaan, hoop dat dat al helpt.

joost.v.wijk

Afhevelen is dmv een stuk slang water uit de bak te zuigen in een emmer. Je houdt een uiteinde van de slang in het water, de andere uiteinde zuig je aan tot je geen tegendruk meer voelt. Dan moet je snel wezen (anders krijg je aquariumwater in je mond) en het in de emmer richten. Zorg er altijd voor dat de 'uitgang' lager is dan de 'ingang'. Water kan niet omhoog stromen  :P

Water zuurder maken kan idd met turf, maar dan wordt het aardig zuur. Een beetje te, je kan ook wortelhout gebruiken. Dit kun je eerst enkele dagen in een emmer water laten 'trekken'.

Waterpest vastzetten met wat dan ook, of klem zetten, zorgt ervoor dat op die plekken de waterpest afsterft en gaat rotten. Binnen enige tijd drijft ie alweer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Alathariel

Ah ok, dat ken ik wel, wist alleen niet dat het afhevelen heet :) . Heeft mijn vader me vroeger geleerd toen ik nog een klein bakje met 2 goudvissen had :P .

Als vastzetten niet werkt, hoe moet je dan zorgen dat planten op de plek blijven waar je ze wil hebben?

joost.v.wijk

gewoon diep in het grind drukken, maar niet klemmen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Alathariel

Bleek toch aardig problematisch. Het grind is 8-16 mm, dus te grof om planten tussen te kunnen steken. In alleen het zand blijven ze niet zitten. Het is dus een combi geworden, en het aquarium staat nu zo'n 10 minuutjes weer aan, en tot nu toe blijven ze zitten. Straks de axo maar weer terug, en dan zal ik eens een fototje plaatsen :) . Ik vind het zelf wel mooi geworden, mooier dan wat ik voorheen had.