Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Ieder zijn eigen handigheidjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Vertel hier over je eigen handigheidjes. (later kan Coen ze naar de site verplaatsen)

Spuitfles:
Sven heeft een spuitfles waarmee hij stofzuigt en larven opzuigt. Flesje ingedrukt houden en dan langzaam loslaten. Zo kun je alle larven opzuigen voor een verschoning. Daarna draai je de dop eraf en giet de larfjes over in het nieuwe waten. Van een nieuwe fles wel ff de punt eraf knippen

Lijmpistool:

Met een lijmpistool kun je makkelijk gaas lijmen op kunststof. Het gat is gemaakt met een decoupeerzaag

wie volgt?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Pamela

En waar koop je dan zo'n spuitfles???

Coen Deurloo

Sorteren van levende/dode muggenlarven

Koop in de dierenwinkel een 'Tubifex Zeef', en doe daar je rode muggenlarven in. De levende zullen zich na verloop van tijd door het zeefje heen wroeten, en de dode blijven in de trechter. Voor de puristen onder ons is het misschien te adviseren om dit in een apart bakje te doen, omdat die dooie larven natuurlijk niet ten goede komen van de waterkwaliteit.

Zie Filmpje van Trechter (om dit af te kunnen spelen heb je quicktime nodig, dat kun je hier downloaden.)

Coen Deurloo

Verwijderen van 'Hydra'

Iedereen kent vast wel de 'Hydra', een klein, wit, anemoon achtig wezentje dat zich als een plaag overal in je bak nesteld. Ik heb een methode gevonden om er vanaf te komen, zonder dat je je planten hoeft weg te gooien, waar ze ook vaak op nestelen. Hierbij maken we gebruik van het feit dat Hydra's geen temperaturen rond de 50 graden tolereren.

Haal de dieren uit je bak, hevel het water uit je bak en haal je bak leeg. Spoel de stenen en ander decoratie/vul materiaal met een pannetje kokend water en laat het even drogen. Plaats je planten in een pan die groot genoeg is, en vul deze met water. Breng dit water op een temperatuur van ongeveer 55 graden en laat ze hier 5 minuten in staan. Hierdoor zullen al de hydra's sterven, maar je planten niet!

Coen Deurloo

Het opzetten van een fruitvliegen kweek

Alan Cann heeft zijn eigen blog: ACJs Virtual Frogroom, waar hij zo nu en dan handige tips plaatst. Zo heeft hij laatst een geweldig filmpje geplaatst waarin hij laat zien hoe hij zijn fruitvliegen kweek opzet. Bekijk het filmpje hier (Let op; Engelstalig!).

Een simpelere methode die ik van Alex geleerd heb is: Bakje, brinta, water, houtwol. Deze werkte ook prima!

Hein

Even over het uitzagen met een decoupeerzaag van de deksel van een plastikbox,
bij bij gaat dit nogal eens fout, want plastic heeft de neiging te gaan  scheurenop het meest ongelukkige moment.
Zelf gebruik ik nu een simpele elektisch verwarmte soldeerbout en brand dus eigenlijk het gewenste gat eruit.
Naar mijn idee duurt
het iets langer, maar bij mij lukt dat beter.
gr. hein

kevin

Ik doe het juist met een heel scherp mesje gewoon de maten afsnijden hoe je het wil hebben het is netjes en het plastic zal niet gauw of helemaal niet breken. Gebruik er wel een heel scherp mesje voor ;)

keliam

Ik heb aan mijn "stofzuiger" een blaasgalg gemaakt.( Zo'n pompje die de dokter gebruikt om de band op te blazen van de band van de bloeddrukmeter). Twee keer pompen en de stofzuiger loopt als een tierelier. Ik ben namelijk niet zo handig in dat vacuum schudden van de stofzuiger.

Groetjen,

Saskia

Coen Deurloo

Ik heb ook zo'n knijpding aangeschaft maar dat werkt alleen bij erg diepe aquaria volgens mij, of ik doe het niet goed natuurlijk. Ik heb nu een transparant stuk slang die ik gewoon aanzuig, ik kan zien waar het water is :)

petro

Aangezien ik regelmatig tubifex moet schoonspoelen,
(hetzij voor het voeren of hetgeen overgebleven na het voeren.)
nam ik een week of twee terug even een hyacinten glas.
Ik kwam er achter dat er veel minder tubifex verloren gaat
met zo,n glas.
De wormpjes glijden langs de versmalling naar beneden en als je
dan even wacht spoelen er veel minder weg als je het water weer
afgiet om er weer schoon in te doen.
Jullie moeten het maar eens proberen het scheelt aanzienlijk.
Petro

Kenny

Dit topic eens omhoogschoppen met de methode waarop ik m'n water ververs.

Ik heb dus een bakje boven m'n aqua/terra waar ik het vers water in heb, daarin ligt een slang die naar het onderliggend bakje loopt als ik het effe met m'n mond aanzuig, daarna laat ik het gewoon lopen ;D

Het weghalen van het "oude" water gebeurd door het aanwezige opvoerpompje dat ik gebruik voor m'n watervalletje.



Mensen die willen knutselen kunnen waarschijnlijk een gaatje onderaan in de "verswaterbak" maken met een sluitkraantje...zo hoef je niet te zuigen  :D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34

Ook wel eens het probleem dat er met plantjes gegooid word door onze vrienden?

Na even nadenken heb ik hier iets op verzonnen wat heel goed werkt! Vooral heel handig voor kleine en lichte waterplantjes zonder lood of steen.

Uitleg.. Heel simpel : Pak het plantje waar mee gegooid word en doe er een tairippie omheen  :)
kijk in je bak voor een mooie plaats dicht bij een steen of een zwaar voorwerp en schuif het tairipje er onder door en klaar!







StijnH

Ja dat is ook een handige methode,

Ik deed dat altijd met een platte steen, en een elastiekje.
maar dat is een beetje gelijk als jou methode.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

#13
Het bekende probleem met bevroren muggenlarven is dat ze blijven drijven.
Je wilt natuurlijk dat alle muggenlarven in je voerbakje belanden , dus hier heb ik wat op verzonnen dat heel goed werkt.

Je pakt een stevig stuk ijzerdraad , deze draai je aan een kant rond .. totdat je een soort kegelvorm krijgt 

..zie foto .. de rest wijst zich van zelf.


Robkeulers

ALs het blokje ontdooit zakt hij toch vanzelf naar de bodem?