Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Ieder zijn eigen handigheidjes

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DannyS

Ze zakken wel vanzelf, maar omdat ze drijven, hebben ze nogal snel de neiging om naast het bakje te vallen.

Morna

Citaat van: Rob Keulers op maart 17, 2009, 09:13:38 PM
ALs het blokje ontdooit zakt hij toch vanzelf naar de bodem?
Dat wel, maar vaak is ie dan al dusdanig weggedreven dat ie ergens anders terechtkomt! Jeroen, dank je wel, hier heb ik echt iets aan, mijn blokje kwam uiteindelijk altijd in het zand in plaats van in de schelp terecht, waardoor de axo's het minder makkelijk konden opeten. Ik heb wel eens geprobeerd om met de handvat van mijn schepnetje de boel naar beneden te drukken, maar dat is zo'n ontzettend gepriegel. Goede tip, thanks! :)
Nog één vraagje heb ik wel: weet iemand of gewoon ijzerdraad volstaat of dat dit door afsplitsing van ijzerionen of zo of door roestvorming slecht is voor de kwaliteit van het water?

Harry

Een beetje roestvorming is niet slecht. Sterker nog. Als ik ga duiken in de vinkeveense plassen, daar ligt een stadsbus en nog andere objecten die sterk roesten, zit juist bij de roest heel veel leven. Waarom, weet ik niet. Ik zie vooral op die plekken veel watervlooien en mysis en heel veel vis die daar van genieten.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

A34

#18
Ik heb het plaatje even een beetje aangepast .

Wat ook leuk is als je het draad iets langer laat ,, kun je het voor even vast zetten op je aquarium totdat het blokje ontdooit is. ( ik gebruik zelf bonsai draad wat helemaal niet roest. )

Robkeulers

Kan het niet zijn dat het bruist van het leven door het natuurlijke 'rif' (raar woord bij zoetwater), en niet door het ijzer?

StijnH

#20
Heb vandaag ook mijn planten op de manier van Jeroen vast gemaakt, werkt wel goed beter dan een elastiekje en een platte steen.
heb ze vast gemaakt onder een paar bakstenen die kriskras achter in de bak staan, en dienen als opvulling van de achterwant. ;D Thanks ! :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34


Niels D

Voor degenen met een enchytreeën kweek heb ik een kleine tip, zeker als je net als ik er een grote bak voor gebruikt. Bij mij zitten de enchytreeën in mijn wormen kweek en dat gaat zonder problemen samen. Hierin zit ook een kweek zwarte Collembola sp, ideaal voor het opkweken van kleine padjes/kikkers. Maar goed, de tip:

Week graankoekjes (kaakjes of andere droge koekjes werken ook) tot een brei. Leg de brei als een omelet op het substraat. Na één dag is bij mij de brei al dusdanig opgedroogd dat het als één geheel of in grote stukken weer opgetild kan worden, maar de tijd om te drogen varieert naar omstandigheden. Onder deze laag vormen de enchytreeën klonten die makkelijk te oogsten zijn. Makkelijker nog dan bij geweekt wit brood of oud stokbrood (werkt overigens ook redelijk). Een bijkomend voordeel is dat zich in deze klonten er kleine exemplaren bevinden. Dusdanig klein zelfs dat ze te gebruiken zijn voor o.a. pas uitgekomen Laoensis, Paramesotriton en Tylototriton soorten. Deze zijn makkelijk te verzamelen in een bakje water in combinatie met de capillaire werking van een rietje.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl