Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



nieuwe wetgeving belgie!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Als ik me niet vergis, is er een lid van dit forum en van de vereniging wiens huis in Nederland ligt en z'n tuin in Duitsland. Wie was dat ook alweer?

joost.v.wijk

is het dan zo dat de salamanders pertinent niet de grens over mogen? De wetgeving heeft het toch over het 'houden van...' Het verhandelen mag niet, maar ook niet onder Belgen, op nederlandse bodem???


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: harimau op oktober 25, 2009, 10:08:13 AM
Inheemse salamanders aanbieden op een landdag om te ruilen tussen Belgische liefhebbers?...als die in Nederland wordt gehouden? Zou 'k niet doen hoor... ::)

Daar heb je inderdaad wel een punt. Het vervoeren van inheemse soorten vanuit Duitsland over Nederlands grondgebied naar België zou dus eventueel ook strafbaar kunnen zijn!?

Harry

Was dat niet ester van strien met de tuin in duitsland?
Is ook wel leuk dat nu alpestris apuanis mag.

en dus nu ook alle salamandra soorten.

Het wordt nu tijd dat wij als vereniging Den Haag hier snel op wijzen, want hier ligt nu onze kans.

Wat betreft verhandelen in Nederland weet ik niet. Wellicht heeft Sergé hier meer info over.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

stijnzeger

#19
Ik weet dat een ieder die zich in Nederland bevindt, zich moet houden aan de Nederlandse wetgeving, anders pleegt ook hij/zij een strafbaar feit en is dan dus vervolgbaar. Wij hebben nog een "oude" wetgeving en daarin zijn alle handelingen strafbaar omtrent inheemse amfibieen en reptielen, (volgens mij zijn de eitjes uitgezonderd om te houden??) ook dus het vervoeren en zeker het verhandelen, dus wees voorzichtig!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

robkeulers

Ik denk dat Zeger gelijk heeft. Leuk en aardig wat er in de landen om ons heen gebeurt, maar wij moeten ons nog steeds houden aan de Nederlandse wetgeving.

Het lijkt me dus ook dat het niet legaal is om in Duitsland legaal dieren te kopen en die via Nederland naar België te brengen. Als ze je aanhouden denk ik dat je een probleem hebt. Van de andere kant denk ik dat dat meer theoretische wetgeving is.
Maar..... Als jij net diegene bent die ermee gepakt wordt om een daad te stellen ben je zuur natuurlijk, daar kennen we al een voorbeeld van!

dimitri J

#21
Ik wist natuurlijk niks van deze wetgeving af met een grappige situatie als gevolg. Ik wou al zolang hyla arborea hebben, maar deze was dus verboden, dus ook nooit de gedachte gehad ze daadwerkelijk te kopen. Ik had er al vrede mee genomen dat het bij dromen zou blijven...

Dan kom je bij Bert Broers uit, die hyla japonica heeft en nu lijkt die toch een beetje op onze inheemse hyla :D . Die dan maar gekocht, omdat het toch ook een mooi soortje is. Kom je er 2 weken later achter dat hyla arborea blijkbaar toch gehouden mag worden  :P .

Soorten die ik dankzij deze nieuwe wetgeving toch wel graag zou hebben:

hyla arborea
salamandra salamandra terrestris
wat alpestris ondersoorten (weet nog niet welke)
bombina variegata

Gelukkig dat we deze soorten via UK en Duitsland kunnen aankopen, anders zouden we nog nergens staan, aangezien we dan ook geen dieren met papieren konden krijgen.

Ik ben er ook zeker van dat de Nederlandse wetgeving zich ook ooit wel eens zal aanpassen

Een volgens mij wat jammerlijk neveneffect van deze wetgeving zal volgens mij zijn dat er mensen zullen zijn, die eenmaal ze dieren met papieren hebben, misschien zelfs zelf dieren gaan vangen en deze dan als nakweek van hun dieren gaan bestempelen. Ik hoop dat dit niet zal gebeuren, maar die kans zit er toch wel dik in, aangezien je ook duitsers hebt die wildvang durven te verkopen onder de noemer van nakweek (dat zie ik bijv. bij de gifkikkerhobby)


robkeulers

Citaat van: dimitri J op oktober 25, 2009, 02:28:38 PM
Een volgens mij wat jammerlijk neveneffect van deze wetgeving zal volgens mij zijn dat er mensen zullen zijn, die eenmaal ze dieren met papieren hebben, misschien zelfs zelf dieren gaan vangen en deze dan als nakweek van hun dieren gaan bestempelen. Ik hoop dat dit niet zal gebeuren, maar die kans zit er toch wel dik in, aangezien je ook duitsers hebt die wildvang durven te verkopen onder de noemer van nakweek (dat zie ik bijv. bij de gifkikkerhobby)

Dit is helaas een feit.. Maar goed, elke wet of regel heeft daar ook meteen zijn overtreders bij.
Wat mij betreft mogen ze de mensen die doelbewust de wet overtreden door wildvangdieren als zijnde nk te verkopen flink aanpakken. Het probleem is alleen, hoe bewijs je dat het geen nk is?
Als iemand alleen maar volwas dieren verkoopt en slechts zelden juvenielen kun je je natuurlijk eens achter je oren krabben. Maar dan nog is het lastig te bewijzen.

Daarom is het zaak om als salamanderhouder goed op te letten bij je aankoop, met logisch nadenken komen we al een heel eind!

dimitri J

Ik kan je alleen maar gelijk geven, Rob. Flinke geldboetes opleggen aan deze overtreders zou al een mooie oplossing zijn, lijkt me

grtz
dimi

Bert Broers

Citaat van: dimitri J op oktober 25, 2009, 02:28:38 PM
Ik wist natuurlijk niks van deze wetgeving af met een grappige situatie als gevolg. Ik wou al zolang hyla arborea hebben, maar deze was dus verboden, dus ook nooit de gedachte gehad ze daadwerkelijk te kopen. Ik had er al vrede mee genomen dat het bij dromen zou blijven...

Dan kom je bij Bert Broers uit, die hyla japonica heeft en nu lijkt die toch een beetje op onze inheemse hyla :D . Die dan maar gekocht, omdat het toch ook een mooi soortje is. Kom je er 2 weken later achter dat hyla arborea blijkbaar toch gehouden mag worden  :P .[/color]




Daar zeg je wat, ik wordt dus dubbel gepakt door die vermaledijde overheid van jullie. Ik snap dat jullie boos zijn dat  wij de Oosterschelde niet uitdiepen, maar ik vind dit wel erg persoonlijk worden... En ik was nog zo blij met jullie als klant. Nou ja, ik hoop dat je gelijk hebt en dat die wetgeving hier ook van kracht wordt.





dimitri J

Bert, ik hoop dat ik niks verkeerds heb gezegd, Ik ben nog steeds blij met de Hyla japonica en wil effe benadrukken dat dit geen 'vervangingssoort' is voor de hyla arborea. Die laatste mocht niet gehouden worden, en dan is het een andere soort geworden die er veel van weg heeft. Je kunt m'n woorden weerleggen en zeggen dat het wel een vervangingssoort is, maar het blijft een mooie soort!


robkeulers

Ik denk dat Bert een grapje maakte Dimitri, don't worry! Vind het kei-sympathiek van je dat je er wel nog op terug komt.

Bert Broers

#27
Nee joh, nee helemaal niets, niets, niet aan de hand. Dat wil zeggen; afgezien dan van het feit dat ik groen en geel zie van jaloezie om deze nieuwe wetgeving. Ik ben blij dat je hyla japonica en hyla savignyi leuke kikkertjes vind, maar als ik hier hyla arborea zou mogen houden, dan zou ik die zeker ook willen kweken.

denny lambrechts

Even op verzoek van Rob hier verder.

Ik zie iedereen hopen dat inheemse dieren straks ook hier gehouden mogen worden.
Als liefhebbende terrariahouder zou ik zeggen ja heel erg mooi. Er is niks mooier als vulgaris en cristatus.

Maar als vrijwilliger bij Ravon zeg ik dat dit toch wel een impact kan hebben op de bestaande inheemse populaties.
Er zijn bv op de veluwe zichzelf voortplantende populaties van een niet inheemse triturus carnifex. Je hebt dan te maken met concurentie voor alle overige voorkomende salamandersoorten. In het ergste geval treed er hybridisatie  (gevaar wordt groter met ondersoorten) op waardoor ook het gebiedspecifieke DNA profiel verstoort kan worden (In Engeland hebben ze hier heel slechte ervaringen mee met bv de zandhagedis).

Ook zou het voor bv inheemse soorten makkelijker zijn om die niet verkochte en toch veel tijd op eisende nakweek dan maar ergens uit te zetten onder het mom van ik help de natuur ook nog een beetje. Niet iedereen is even verantwoordelijk. Of het vangen van dieren om gestorven exemplaren te vervangen.

Ik ben bang dat een dergelijk beleid (ondanks dat ik als liefhebber ja zou zeggen) toch weer leid tot een extra druk op de inheemse populaties van die soorten en dat is natuurlijk ook iets waar je als liefhebber naar dient te kijken.

Waar ik dus heel erg benieuwd naar ben is hoe jullie die regelgeving en de naleving ervan dus zouden willen zien.

Iets om wellicht ook over na te denken:

Ikzelf ben vrnl actief binnen diverse anolis kringen. Heb daarvoor bv ook in het bestuur van de lacerta werkgroep gezeten. Wat mij opvalt is dat veel soorten door maar enkele ipersonen goed worden gekweekt en dat zij vele jaren lang de soort verspreiden. Maar van al die verspreiding blijkt vaak niks nog in leven te zijn of te worden gekweekt na een 5tal jaar. Veel soorten blijken dus te verdwijnen door te weinig animo echt met de dieren bezig te zijn. Een nieuwe soort is nl interessanter. Wij zijn momenteel bv proberen wat dieren bij elkaar te krijgen om een nieuwe kweekpoging op te zetten terwijl er wat jaren geleden 100en dieren beschikbaar waren.

Ook hier merk ik dat wel. Ik ben al wat jaartjes lid van de vereniging salamanders (slapend lid zeg maar) maar ook hier merk ik al tendensen binnen soorten. S. corsica bv. paar jaar geleden oid hot item tegenwoordig verneem ik er niks meer van. Waar zijn al die dieren terecht gekomen en is er een vervolg traject om de soort voor de hobby te behouden of zijn het weer die enkele liefhebbers waar de dieren vandaan moeten blijven komen.

Zo lang verhaal. ben benieuwd naar jullie mening.

gr



robkeulers

Denny, met betrekking tot je meningsvorming over de inhemen kan ik je niet meer dan gelijk geven. Je slaat de spijker op zijn kop.

Overigens zijn er in de reptielen en amfibieënwereld mensen hard aan het lobbyen om de inhemen legaal te krijgen. Ik zie het de komende jaren zeker niet gebeuren hoor (al weet je het nooit met de politiek natuurlijk, ik heb al meer verrassingen gezien de laatste jaren).

De zogenaamde hypesoorten van enkele jaren geleden werden in mijn beleving gepusht door enkele leden uit de vereniging, je móést bepaalde dieren hebben, want die waren mooier en beter dan andere vormen etc etc. Veel mensen reageerden op deze enthousiaste berichten, schaften dieren aan, die inderdaad net zo hard weer verdwenen.
Helaas is dat een groot probleem binnen hobbies als de onze. Dit is een van de redenen waarom ons forum en bestuurslid Kenny gestart is met het concreet invullen van het kweekgericht soortbeheer. enkele zeldzame of veelgevraagde diersoorten worden goed gevolgd en er wordt actief geprobeerd om kweekgroepen te completeren etc.

Van de andere kant, bijvoorbeeld t. marmoratus, dobrogicus etc zijn goed vertegenwoordigd door kweekinspanningen van o.a. Harry en momenteel met name Alex. Er zijn dus zeker ook succesverhalen te noemen, misschien wel net zo veel als minder succesvolle verhalen.

Een hype-soort zul je blijven houden, en op zich is dat ook geen enorm probleem. Het is wel van belang dat er bij elke soort enkele mensen zijn die ze jarenlang houden en blijven kweken om voor continuiteit te zorgen.

De corsica van enkele jaren geleden is overal dood. Enkel bij 1 lid zijn de dieren nog in leven. ALthans, ik heb het nu over de dieren die Harry enkele jaren geleden gekweekt heeft. De ouderdieren zijn, voor zover ik begrepen heb ook uit beeld.  Binnen de vereniging zijn er nog enkele kwekers van corsica die niet op de voorgrond treden. Dit doen ze om te voorkomen dat ze gestalkt worden door liefhebbers die op zoek zijn naar corsica. De vraag overstijgt het aanbod enorm!
Mijn vermoedens zijn overigens dat bij die corsicanakweek iets aan de hand was. De dieren gingen echt overal dood, ongeacht de wijze van houden van de liefhebbers. Ook bij mensen met ruime ervaring gingen ze dood. Het was dus een vreemd verhaal.

We kunnen dus wel heel hard willen om een soort voor iedereen bereikbaar te maken, maar dat moet natuurlijk ook kunnen. Vuursalamanders bijvoorbeeld  zijn niet dermate simpel dat je makkelijk kweekt, daarbij zijn de aantallen dieren die je kweekt ook nog eens relatief laag.


Maar goed, ik ben alweer een heel verhaal aan het oplepelen en msischien maak ik wel het gras voor de voeten van anderen weg. Ik ben heel benieuwd naar de mening van de alle forumleden!