neurergus kaiserii in de handel

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ik kreeg vandaag onderstaand mailtje

On March 15 we are pleased to offer

up to 120 Neurergus kaiserii, adults, good sex ratio or more females - 50 EUR, 30+/45 EUR, 100+/40 EUR, 120/35 EUR

LAST IN THIS YEAR.

Please let me know  in case of interest.

Best regards,
Alexandra Antonyuk,
General Manager
BION TERRARIUM CENTER
Kiev, Ukraine
tel.: 380-44-486-3331
fax: 380-44-486-3349
E-mail: aa@bion.com.ua
http://www.bion.com.ua

Ik zag ze ook al in Hamm voor 120 euro per stuk. Dit keer zeggen ze wel vrouwen te hebben. Mocht je ooit eraan willen wagen dan kun je ze beter rechtstreeks van daar laten komen das een stuk goedkoper. Maar bij alex ging vorig jaar alles dood. en waarschijnlijk zijn de eieren al afgezet. Toch belachelijk dat er elk jaar zoveel dieren uit het wild worden gevangen. Ik heb ze gemaild en gevraagd of ze eieren verkopen. Daar heb je meer aan dan diere die dood gaan denk ik.
ben benieuwd of ze dat doen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Het klinkt toch weer verleidelijk.....
Hummm.....toch maar niet doen...

Roy van Grunsven

Schandalig dat er nog zo veel in deze beesten gehandeld wordt. Hij staat op de IUCN lijst als critically endangered (http://www.iucnredlist.org/search/details.php/59450/summ) zie ook de andere pagina's.
Met name doordat er zo veel individuen geroofd worden voor de handel.

Hij is al verdwenen uit een van de drie riviertjes waar hij voor kwam en het totale aantal in het wild wordt geschat op 1000 volwassen dieren. Je kunt dan nagaan dat een lading van 120 individuen een flinke hap is.
N. kaiseri is beschermd in Iran alle wildvangdieren zijn illegaal Iran uitgesmokkeld. Eenmaal in Europa vallen ze niet onder de Iraanse wetgeving en Europa heeft nagelaten deze soort op te nemen en dus zijn ze dan "legaal".

Het kopen van wildvang N. kaiseri is niet strafbaar maar legaal kan ik het niet noemen. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand die van salamanders houdt mee werkt aan het uitroeien van een van de mooiste soorten.
Voor mij is er weinig verleidelijk aan.

Wouter

Helemaal met Roy eens. Dat Bioncentre zal een goeie connectie in Iran hebben, erg jammer is dat. Er zal toch echt meer discussie moeten komen over het op CITES plaatsen van salamandersoorten, want als dit zo doorgaat is er over een paar jaar geen N. kaiseri meer over. Behalve de tussenhandelaren is er volgens mij ook bijna niemand die flinke kweeksuccessen heeft (een paar goeie kwekers wel).

Mooi is ook zo relatief, iedereen heeft tegenwoordig Cynops ensicauda popei, toch vind ik dat een van de mooiste salamandersoorten... Jammer dat de hele terrariumwereld tegenwoordig om trends draait.

Rowan Willemsen

Kreeg net een mailtje van een dierenspeciaalzaak ergens hier in het land dat ze neurergus kaiseri te koop hebben.
Allereerst begrijp ik al helemaal niet hoe ze aan mijn email komen maar dat terzijde.

Of het om wildvang of nakweek gaat geen idee, ik heb het idee dat het nakweek zou kunnn zijn aangezien ze 4-6 cm groot zijn, maar anderzijds is het wel een winkel die alleen maar goed geld wil verdienen aan ze ( dat willen alle winkels volgens mij alleen maar )

Sergé Bogaerts

http://www.cites.org/eng/cop/15/prop/index.shtml

Op de volgende CITES bijeenkomst zal gesproken worden om Neurergus kaiseri op CITES te plaatsen.
Een voorstel is ingediend door Iran. Zodra ik meer weet zal ik er over berichten. 

DannyS

Zal hoog tijd worden. Geweldig trouwens dat Iran er zelf mee komt.
Bedankt voor de melding.

Rowan Willemsen

Citaat van: Sergé Bogaerts op december 02, 2009, 02:34:27 PM
http://www.cites.org/eng/cop/15/prop/index.shtml

Op de volgende CITES bijeenkomst zal gesproken worden om Neurergus kaiseri op CITES te plaatsen.
Een voorstel is ingediend door Iran. Zodra ik meer weet zal ik er over berichten. 

Serge, hoe zit dat trouwens op het moment dat de kaiseri erop komt te staan in welk opzicht heeft dat gevolgen voor de houders die ze al hebben?
Las in het begin van de hobby wel dat je altijd in de gaten moet houden of een salamander op de cites komt te staan, maar of dit gevolgen heeft niet.

robkeulers

een paar klikken verder staat nog een interessant stuk: (klikkerdeklik hier)

naeff002

#9
Je zult een vergunning moeten aanvragen bij het cites bureau, als je kan aantonen dat je de dieren al hebt moet dat geen probleem zijn. De cites papieren.
Je moet wel altijd cites papieren aanvragen als je nakweek hebt.
Ik krijg iedere maand de nieuws brief van het cites bureau. Staan altijd wel interessante dingen in.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Roy van Grunsven

Het stukje:

Main reasons are:
 over collection for the pet trade; collecting animals in the breeding period taking all adults before
they have been able to breed (UNEP/WCMC, 2007);
 its Area of Occupancy is less than 10km2;
 its populations are severely fragmented, and there is a continuing decline in the extent and quality
of its habitat
Although the trade is regulated nationally, it appears to be insufficient as outside of Iran the species is not
protected. The few populations are likely to become depleted when international commercial trade is not
stopped.

laat toch weinig aan de verbeelding over. Prima dat er iets aan gedaan wordt.

Het stuk:

6.2. Legal trade
No legal trade of wild caught N. kaiseri out of Iran has been reported by DOE.
6.4. Illegal trade
There is strong evidence that indicates that N. kaiseri is being retailed in several European countries and in
Japan. Live specimens are collected and smuggled out of Iran, probably via Azerbaijan Republic, Ukraine, and
Russian Federation (Raffaelli, 2007; and see UNEP/WCMC, 2007)

geeft aan dat er nooit legaal kaiseri's geexporteerd zijn. Mogelijk komt er een pardonregeling voor de salamanders die er al zijn maar in principe is alles illegaal.
Het lijkt me voor degenen die kaiseri hebben (of nog beter de salamandervereniging) de moeite waard om daarover te informeren bij LNV/AID. Dit heeft meer kans als je het doet op het moment dat de dieren legaal zijn.

Roel

idd een zeer goede zaak als ze op de cites lijst komen, maar of dat in eerste instantie de illegale handel stopt?

robkeulers

Ik vind het een erg interessante vraag in hoeverre het verwijtbaar is dat je niet legaal- geëxporteerde dieren bij een dierenwinkel gekocht hebt. Moet je als consument nagaan of de exportpapieren in orde zijn alvorens je de dieren koopt?

Ik denk dat je altijd verantwoordelijk bent voor de dieren die je houdt maar het gaat wat ver om exportpapieren te controleren. De vraag is of je die informatie uberhaupt boven water krijgt.

Marielle

Nu zit ik eigenlijk toch wel met een dringende vraag. 12 december ga ik naar Hamm toe. Ik heb daar afgesproken met een aantal duitse kwekers, waaronder 1 waar ik 5 kaiseri's van overneem. Wat is nu verstandig om te doen? Ik wil namelijk geen gezeik met de AID etc....:s

DannyS

Ik denk dat je ze rustig kan kopen van hem/haar. Ze staan op dit moment nog niet op de Cites lijst. Ik ga er van uit dat er een pardonregeling komt voor de huidige dieren in de hobby. Wat moeten ze anders?
Het lijkt me stug dat er een heksenjacht komt op kaiseri houders...ze hebben vast wel wat beters te doen.
Ik denk dat je, wanneer ze op de Cites lijst staan, wat formulieren moet invullen om ze te registreren.