neurergus kaiserii in de handel

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

naeff002

Daar zal nog wel wat kosten aan verbonden zijn.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Ik zet vanavond even een format-overdrachtsbewijs online. Daarin staan jouw gegevens en de gegevens van de verkoper, samen emt de gegevens van de dieren. Daar zet je samen een handtekening onder.

Dit formulier moet je ook voor registratieplichtige dieren invullen (triturus-soorten etc.).

Mochten er dan ooit moeilijke vragen komen, heb je toch altijd je bewijs waar je ze vandaan hebt. Dit is trouwens een advies voor alle soorten. Bewaar altijd je bonnetje of nog liever, overdrachtsbewijs!

Gr Rob

Rowan Willemsen

ik heb destijds wel van de verkoper een onofficieel document dat hij zelf had gemaakt gekregen waarin hij verklaard dat die van mij nakweekdieren zijn.
maar goed ik neem aan dat mocht het ervan komen dat het hier op de site komt te staan, en daarbij ook vast wel wat we nou als houders moeten ondernemen om ze te houden.

ook moeilijk om ze weg te doen, waar moeten ze dan heen?
ze zijn overal illegaal, behalve land van herkomst.

robkeulers

Je hoeft je geen zorgen te maken voor de dieren die er nou al zitten. Toch is het verstandig om documentatie bij te houden. Of het nou wel of niet wildvangdieren zijn is voor je gevoel natuurlijk erg prettig, maar voor de legaliteit van de dieren maakt het weinig uit.

ALs je zelf een overdrachtsformulier maakt (altijd in tweevoud) zet daar dan op:

datum
naam
adres
email (van verkopende en kopende partij natuurlijk)

wetenschappelijke naam dieren
Nl- de- of US naam (optioneel)
aantal dieren
wildvang cq nakweek
leeftijd dieren

etc etc.. Maar zoals gezegd volgt vanavond een voorbeeldformulier

Roy van Grunsven

Citaat van: Rob Keulers op december 03, 2009, 01:17:00 PM
Je voor de legaliteit van de dieren maakt het weinig uit.
Dat klopt want legale kaiseri's bestaan alleen in beekjes in Iran.

Er zijn ook een aantal gifkikker soorten (oa. galactonotus) waar nooit een export vergunning voor is verleent. Deze worden door de AID altijd als illegaal gezien maar momenteel gedoogd.

Da AID zal niet bij iedereen de kaiseri's op komen halen en boetes uit gaan delen maar ik zou er niet te makkelijk over denken.

naeff002

er is een manier, dan weten ze dat je illegalen dieren hebt maar dat je ze toch mag houden omdat jij er goed voor kan zorgen. Hoe die regeling heet weet ik even niet
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Citaat van: naeff002 op december 03, 2009, 04:24:26 PM
er is een manier, dan weten ze dat je illegalen dieren hebt maar dat je ze toch mag houden omdat jij er goed voor kan zorgen. Hoe die regeling heet weet ik even niet

Misschien klinkt dit weer erg bot, maar met dergelijke info kunnen we niks Kevin. Als je dergelijke (hele heftige) informatie geeft moet hij onderbouwd zijn, anders kun je beter even wachten en opzoeken wat je nou precies bedoelt. Met lukraak roepen zonder onderbouwing komen we bij deze discussie niet verder, integendeel.

naeff002

Vond ook al dat ik het een beetje onduidelijk op schreef, maar je vraagt dan een ontheffing aan bij het cites bureau. Ik kan het zelfde krijgen bij mijn Clemmys guttata. Zo kan je toch je papieren krijgen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Marielle

#23
Ja dat klopt. Als dieren op appendix A van CITES staan, dan is invoer en (weder)uitvoer binnen de Europese Gemeenschap verboden, BEHALVE als het om nakweek dieren vanaf de tweede generatie gefokt in gevangenschap gaat. Dan verleend CITES een EU-certificaat (kost 15,- euro om dat aan te vragen). Met dit certificaat en met een CITES-vergunning van het land van invoer en van uitvoer mag transport van dieren plaats vinden. (deze vergunning kost 60,- euro)

Met andere woorden: Staat een dier op appendix A van CITES dan mag je het met een invoer vergunning  en met een EU-certificaat invoeren. Dit grapje kost je dan wel 75,- euro per soort.

Valt een dier onder appendix B en wil je het invoeren dan heb je een invoervergunning nodig (60,-). Je MOET kunnen aantonen dat dieren/planten legaal de EU zijn ingevoerd. Wil je uitvoeren binnen de EU heb je een uitvoer vergunning nodig, wil je uitvoeren buiten de EU dan doe je er verstandig aan om navraag te doen bij het desbetreffende land of een vergunning nodig is.

Nog een kleine opmerking, ontheffingen voor dieren die zijn opgenomen in de flora en fauna wet van NL kunnen alleen worden verstrekt door de minister van LNV.

Vraag vergunningen op tijd aan, het CITES bureau doet er een maand over om te beslissen.

Het hele verhaal is terug te lezen op:
http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_pageid=122,1780638&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_document_id=289273&p_node_id=2109062&p_mode=BROWSE

Roy van Grunsven

Je hebt dit formulier ook nodig om een certificaat aan te vragen als je ze gewoon in bezit hebt. Maar wat moet je invullen bij punt 16 of 19?
Cites vergunningen gaan altijd terug tot een oorspronkelijke legale import. Voor kaiseri bestaat deze niet.
Dit maakt de hele toestand complexer.


Marielle

Dit is wat je moet invullen bij 16:
15./17. Het land van herkomst is het land waar de specimens aan de natuur werden onttrokken, in gevangenschap werden geboren en gefokt of kunstmatig werden gekweekt. Als dit een derde land is, moeten in de vakken 16 en 17 de gegevens betreffende de betrokken vergunning worden vermeld.

Bij 19 moet je dit invullen:
In de vakken 19 en 20 moeten de gegevens betreffende het betrokken wederuitvoercertificaat of, in geval van Bijlage A-specimens, het EG-certificaat worden vermeld.

Op de 2de pagina van deze formulieren staan van de nummers uitgelegd wat je moet invullen.


Ben erg benieuwd wat CITES gaat doen en hoe het geregeld zal gaan worden met papieren...

Roy van Grunsven

Citaat van: Marielle op december 04, 2009, 01:35:45 PM
Dit is wat je moet invullen bij 16:
15./17. Het land van herkomst is het land waar de specimens aan de natuur werden onttrokken, in gevangenschap werden geboren en gefokt of kunstmatig werden gekweekt. Als dit een derde land is, moeten in de vakken 16 en 17 de gegevens betreffende de betrokken vergunning worden vermeld.

Ben erg benieuwd wat CITES gaat doen en hoe het geregeld zal gaan worden met papieren...

Ik kan ook lezen.
Het probleem is dat "de betrokken vergunning" waar dit naar verwijst niet bestaat.
Dit kun je dus niet invullen.