Voortgang kweek paramesotriton hongkongensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Uitgangssituatie:
De ouder bak is trouwens een typische "niet salamanderbak".  Qua vorm dan. Veel hoger dan breed. Zoetwatergarnalen en slakken maken de bak schoon. Een klein binnenfiltertje met sproeiarm zorgt voor zuurstofbelletjes en enige stroming waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. 

Eerste larf: 30 januari
Totaal 6 larven, larven zwart, lichtere buik en lichte (witte) kieuwen
Eerste lichting eitjes: 60 a 70  Periode; december begin januari In faunabox

Tweede lichting eitjes begin februari.  In curverbak. Vrouwtje nog dik.




zondag 8 februari: de tweede lichting larven ontwikkelt zich sneller dan de eerste lichting. Het lijkt wel of er pootjes gaan groeien. De kieuwen lijken nu meer vleeskleurig tot roze. De tweede lichting is sneller apart en in het licht gezet. Artemia's worden heel goed gegeten. Ze gedragen zich als rovertjes.

Aantal larven:

  • lichting 1: twee larven, nog aanwezige eieren ontwikkelen langzaam tot nauwelijks
  • lichting 2  10 stuks de eieren ontwikkelen zich nog steeds verder
In de "ouderbak": nieuwe eieren op vallisneria. Ik ga Phyllostachus uitproberen voor eiafzetting want de grote vallisneria's zijn uitverkocht.
9 februari: Tijdens het waterverversen van de ouderbak nog minimaal twee larven ontdekt.
Update 6 maart: totaal toch wel 50 larven "alive and kicking"
Update 9 maart: Mannetje eet weer, heeft een tijd slecht gegeten
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Joey Immers

Gefeliciteerd :D
Heb er eigenlijk nog nooit gehoor paramesotriton nakweek.
veel plezier met het opkweken en hopen dat ze groot worden.. ;)
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Monique

Ja dank je. Ik verzorg deze salamanders voor iemand die op vakantie is. Maar ik vind ze zo interessant en grappig dat ik ze eigenlijk niet meer kwijt wil. En het is natuurlijk super dat ze tijdens de verzorgperiode ook nog eieren leggen en dat ze ook nog uitkomen. Ik heb mij er wel in verdiept, dit forum en de website zijn een uitkomst. De larven hebben hun eerste portie artemia's gehad. Daar werden ze erg levendig van trouwens ;D.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Coen Deurloo

Wat leuk momo! wat voer je de kleine larfjes?

Joey Immers

Citaat van: momo op februari 06, 2009, 05:31:31 PM
Ja dank je. Ik verzorg deze salamanders voor iemand die op vakantie is. Maar ik vind ze zo interessant en grappig dat ik ze eigenlijk niet meer kwijt wil. En het is natuurlijk super dat ze tijdens de verzorgperiode ook nog eieren leggen en dat ze ook nog uitkomen. Ik heb mij er wel in verdiept, dit forum en de website zijn een uitkomst. De larven hebben hun eerste portie artemia's gehad. Daar werden ze erg levendig van trouwens ;D.

wel een beetje opletten heh. :p
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Monique

Inderdaad pas uitgekomen artemia's. Zelf een kweekflesje geknutseld, en na anderhalve dag had ik erg veel artemia's voor die paar larfjes.... :o  Ik weet trouwens niet wat voor soort paramesotriton het is. (dus als iemand het weet????) De naam die de eigenaar opgaf kon ik niet vinden. Het mannetje heeft nu een zilverwitte streep op zijn staart en ze hebben een feloranje gele tekening op de buik. Ik probeer wel een keer een goede foto te maken.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Coen Deurloo

Ik word al een dagje ouder merk ik... ;)

Momo, lijkt je Paramesotriton op een van de dieren op deze pagina: P. hongkongensis?

Monique

#7
Nou dat zouden ze zomaar kunnen zijn. De kleur op de buik zit tussen geel en oranje in maar ik heb begrepen dat de kleuren erg kunnen varieren. De foto van de sallie met de witte streep lijkt precies. Ook de larve is vrijwel identiek. Het vrouwtje legt de eieren stuk voor stuk in een lange rij tussen twee bladeren. Ze wil alleen eieren afzetten op lange bladeren.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

#8
Foto van de larfjes: (klikbaar)
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Jef Janssens

probeer wat bodembedekking en verstopplaatsen in je opkweekbak te maken.
het zijn erg schuchtere larven,maar niet echt moeilijk om op te kweken.
als je artemia voert moet je wel je bak vaak verschonen,omdat dit voer erg vervuild.
gr. jef

Monique

Dank je voor je advies Jef. Voor de foto heb ik de verstopplaatsen (erg veel waterplanten) weggehaald ;D
Weet je wat voor voer ik nog meer zou kunnen geven? De artemia's geven idd een troep en ik wil eigenlijk niet zo vaak de larven verstoren.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Jef Janssens

watervlooien,tubifex en muggelarven zijn een erg gegeerd voedsel.

Monique

En nog steeds nieuwe eieren.... Larven groeien langzaam, pootjes ontwikkelen zich en kieuwen zijn nu duidelijk groter en wit.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

#13
Eerste larven nu ruim een maand. Vandaag voor het eerst tubifex gevoerd en dat ging er goed in (leek wel spaghetti slurpen ;D)
Er komen nog steeds eitjes uit. In de ouderbak nog een vallisneria met zeker nog 50 eieren en ze zijn allemaal bevrucht en ontwikkelen zich.
Een larf heeft een afwijkende kleur, de rest is zwart en deze is lichtbruin. Komt dat voor kleurvariaties bij deze soort?
Helaas gaan ze over een paar weken terug naar de eigenaar.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Robkeulers

Gaan ook alle larven terug, of blijven er een paar 'plakken'?