Voortgang kweek paramesotriton hongkongensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Ik hoop dat er een paar blijven plakken want ik vind het fascinerende dieren. De ouderdieren zijn in die paar maanden en dan met name het vrouwtje ook best wel "tam" geworden.  Als ik nu bij de bak kom dan komen ze op mij af.Wat wel handig is, in ieder geval bij het voeren, nu weet ik zeker dat ze eten. Mijn zwager heeft een drietal cynopsen, daarmee zijn ze niet te vergelijken die jumpen bijna het water uit als je met de wormen aan komt en eten je vingers op. Ook erg leuke diertjes trouwens.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Ik heb bij de zwarte larven echt het gevoel dat ze van een andere planeet komen :)
Prachtige dieren.

Hugo

Onwijs mooie diertjes die larven.
Dat diepe zwart met die heldere kieuwen, super!
Succes met de opkweek! :)

Monique

Dank jullie wel. Ik vind ze ook erg mooi. ;D De larven lijken nu trouwens te gaan verkleuren naar bruin.  Ik ben nu trouwens zeker van plan om een aantal larven te houden (met toestemming van de eigenaar natuurlijk) Voorlopig zitten ze nog in de curver bakken zonder bodembedekking. Omdat er kleinere larven en grotere bij elkaar zitten moet ik toch nog artemia voeren dus de inrichting beperkt zich tot veel waterplanten. Hierin schuilen de kleinere larven. Vanaf welke fase is het handig om ze over te zetten naar een compleet ingerichte bak? Ik zelf wil dit proberen als ze van de waterfase naar de landfase gaan. Dan wil ik een ingerichte bak hebben. Het is een feit: ik ben besmet met het salamandervirus....
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Ik zou ze pas gaan overzetten naar een volledige bak als de metamorphose begint. Eerder hebben ze toch geen land nodig.

Monique

#21
Het vrouwtje:(slechte foto, sorry) just fat of nog meer eitjes :o
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Het totaal aantal larven (tot nu toe) is toch wel tussen de 60 en de 70 :o. En nog steeds komen er nieuwe bij. De grootste larven worden enorm agressief dus ik moet gaan splitsen. En ze eten niet, ze vreten. Na hun tubifex maal liggen ze letterlijk en figuurlijk uit te buiken op de bodem. ;D Volgens mij komt over 1 week de eigenaar terug. Hij weet niet wat hj ziet denk ik!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Geen eieren meer de laatste twee weken en het gedrag van de salamanders is érg veranderd. Het vrouwtje is erg agressief naar het mannetje, vooral als het om voedsel gaat. Ze bijt dan eerst in zijn poot om vervolgens zijn regenworm af te pakken.  ::)Ze eten véél meer en fourageren regelmatig op de bodem op zoek naar regenwormen.
Larven gaan prima, ze eten goed en veel. Ik ga zoeken op internet wanneer ongeveer de paramesotriton overgaat naar de landfase. Ikzelf denk in mei, de eerste lichting is dan drie maanden.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De larven groeien langzaam maar gestaag. Er komen nog steeds eitjes uit maar ik weet niet of de laatsten nog uitkomen. Nu toch wel een larf of tachtig. De eigenaar gesproken. Die zit trouwens niet echt te wachten op een hoop jong spul dus volgens mij vindt hij het best als ik ze verder probeer op te kweken. Nu heb ik dus gelezen dat tijdens de metamorfose, de kritieke fase, vaak de helft van de larven het niet overleefd. Maar dan zijn het er nog veel. Ik hoop dus na de metamorfose een aantal paramesotritons aan te bieden. Voorlopig zijn ze nog niet zo ver en ben ik allang blij dat ze nog goed gaan. Ze eten tubifex, rode muggelarven, verrijkte grote artemia's en ik had watervlooien maar die durfde ik niet te geven. Was "wildvang" en ik weet dan niet wat er aan ongewenste gasten meekomen. De oudste larven zijn nu ongeveer 2,5 cm.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Vanavond worden de volwassen dieren opgehaald  :( Gelukkig heb ik nog de larven, grootste is nu 3,5 cm. Ik wil ze niet allemaal houden, het zijn er érg veel (zie topic aangeboden)
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu