zomerproblemen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Willemsen

zo eindelijk mijn eerste post.
Zit al maanden te leZen hier, sinds kort dan ook maar lid geworden...

Waar ik mee zit ( nu al ) vorig jaar in de zomer kon ik totaal geen koel plekje vinden thuis voor mijn salamanders.
Slechte isolatie hier het is altijd snikheet ( woon in een bovenwoning, dus geen kelder wel een zolder maar ook daar word het te warm.
Indicatie: met alle ramen open rond de 27 graden, ramen dicht nog erger.
Vorig jaar ging het net goed, maar zag dat de conditie van de salamanders er niet beter op werden.
Dit jaar wil ik er zelfs nog meer aanschaffen, heb nu cynops orientalis en axo's, en wil nog marmers aanschaffen en nog wat bij alex ( ben er nog niet uit welke maar iig een triturus)
Zo beetje uitgelegd hoe dat de situatie was vorig jaar, en ik weet dit jaar weer. Wil gewoon nu al aan een oplossing werken.

Hoe kan ik koele plekjes creeren voor een aantal terraria's of is er een andere manier dat ik de salamanders koeler kan houden? Misschien iemand ervaring met deze situatie?
Weet gewoon dat ze het anders waarschijnlijk mogelijk niet overleven.

Groetjes

Kenny

Deze na-zomer hield ik overdag de rolluiken naar beneden en de ramen dicht, 's nachts alles open ;), kamerdeur gesloten.
Verder enkele flessen water of koelelementen in de freezer als het toch te warm wordt?
Airco aanschaffen valt ook te overwegen maar die verbruiken meestal enorm veel, zelf heb ik een wijnkoelkast aangeschaft, van zodra het te warm wordt gaan ze daar in.

Groeten

ps: Welkom trouwens
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Rowan Willemsen

zit me net te bedenken dat ik nog een kleine koelkast heb staan maar die kan max tot 10 graden.
De reden dat ik daar niet aan dacht of dacht dat dit goed is, omdat het anders altijd ( winter ) is voor hun gevoel lijkt mij.
Nu in winter periode is het lekker koel max 12 tot 14 graden boven.
Wat je dan inde zomer krijgt bij mij is dat Ze dan weer in een koele periode zitten is dat dan wel zo slim?
Verdere opties van jou vallen af, heb geen rolluiken en btw die koelelementen zijn toch bevroren elementen uit de vriezer, neem aan dat je dat toch niet rechtstreeks in de bak legt?

Groetjes

Kenny

Citaat van: Rowan Willemsen op januari 20, 2009, 11:36:38 PM
neem aan dat je dat toch niet rechtstreeks in de bak legt?

Tuurlijk wel  :) Je doet toch ook ijsblokjes in je drank als het te warm is  ;) zelfde principe, werkt goed...enkel is het "arbeidsintensief"
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Rowan Willemsen

haha goede beredenering ja!
Ik dacht namelijk aan een kleefeffect, de salamanders gaan er op zitten en vriezen erop vast net als je tong aan een ijsje. Misschien denk ik dan te ver of valt dit mee?
Maar bij de cynops kan dit dan wel daar koelt het water dan van af maar de marmers die ik nog wil heb ik nu een landgedeelte voor gemaakt maar daar kan ik de ( lucht ) niet afkoelen met koelelementen.
Dus daar moet koele lucht in komen ofZo...

Gr


Kenny

Citaat van: Rowan Willemsen op januari 20, 2009, 11:48:49 PM
haha goede beredenering ja!
Ik dacht namelijk aan een kleefeffect, de salamanders gaan er op zitten en vriezen erop vast net als je tong aan een ijsje. Misschien denk ik dan te ver of valt dit mee?
Maar bij de cynops kan dit dan wel daar koelt het water dan van af maar de marmers die ik nog wil heb ik nu een landgedeelte voor gemaakt maar daar kan ik de ( lucht ) niet afkoelen met koelelementen.
Dus daar moet koele lucht in komen ofZo...

Gr

Ja inderdaad voor landbakken moet je dan even het koelelement laten dooien (minuutje of 2) zodat die niet meer plakt :) even onder kraan ofzo houden. Heb ze wel eens in m'n bislineata bak gebruikt.

Maar zoals gezegd...koelelementen, tijdrovend klusje hoor als je het goed onder controle wil houden.

Koele lucht in landbakken sturen is nefast voor de luchtvochtigheid...heb zelf een experimentje gedaan met ventilatortjes in een lege bak. De temperatuur daalde iets maar de luchtvochtigheid ook en dat willen we natuurlijk niet.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Rowan Willemsen

had zelf ook al zitten denken aan het slopen van de koelkast om zo het koelelement ervan te benutten.
Maar denk zelf dat ik het toch niet optimaal kan gebruiken.
Denk dat ik dan ga voor de koelelementen die leg ik wel in de vrieskist van de koelkast, tijdrovend is dan geen probleem overdag heb ik alle tijd en in de nacht zal het wel koeler zijn.
Nog andere ideeen?

En wat zei je over nefast? Wat is dat ken het niet...

Harry

zolang je dieren gezond zijn kunnen de meeste soortentemperaturen tot 28 graden aan.
Ik heb zomers nooit problemen gehad. Sommige mensen werken met ventilatoren uit een oude PC.
Zomers kan je je dieren het beste buiten zetten. Ik doe dit in ontsnappingsvrije tonnen in de schaduw/half zon

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Kenny

Citaat van: Rowan Willemsen op januari 21, 2009, 12:31:40 AM
En wat zei je over nefast? Wat is dat ken het niet...

nefast = funest, fataal,...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Rowan Willemsen

ik denk dat ik het wel weet dan, voor de waterdiertjes ga ik dan koelelementen plaatsen en de landdieren zet ik dan boven op het dakterras in de schaduw ( weet dat ik daar veel schaduw heb. )

Misschien nog iemand anders een optie?

Robkeulers

Ik vind koelelementen een halfbakken oplossing om heel eerlijk te zijn. EIgenlijk moet je dan natuurlijk ook met een tegenoplossing komen, en die heb ik niet direct. Wat doe je dan als het net op zijn heetst is en jij bent 2 weken op vakantie, of je wil lekker een dag gaan zwemmen, wie verzorgt de elementen dan?

Heb je trouwens een beeld hoe warm het is op je dakterras? De grondtemperatuur van een dakterras is natuurlijk vele malen hoger dan de temperatuur op een schaduwplekje in je tuin. Het lijkt me een tricky plekje


Er is een artikel over temperatuurtollerantie van salamanders, moet je even zoeken bij artikelen op de site.

Rowan Willemsen

op vakantie ga ik niet en ik werk 's nachts.
Overdag heb ik dus alle tijd.
Maar ik woon boven een winkel midden in de winkelstraat met in geen wegen of velden te spreken over een groen stukje hier met schaduw oid.
Mijn dakterras is voor mij het enige plekje buiten.
En misschien is het daar idd warmer dan in een gewone tuin.
Pfff wel moeilijk allemaal.

Vorig jaar had ik alleen cynops en die werden sloom aten niet echt veel meer lagen er een beetje zielig bij...
In vergelijking met nu kan ik niets anders bedenken dat het toen aan de warmte lag.
Dat wil ik nu voorkomen dus.

Coen Deurloo

Welkom Rowan!

Wellicht is het een idee om marktplaats, speurder e.d. een tijdje in de gaten te houden voor een 2e hands airco? Dit heb ik ook gedaan, en het heeft echt enorm geholpen in de zomertijden.

Rowan Willemsen

heb even rondgeken naar airco's op de welbekende site's maar las ook op verschillende site's dat de airco ook meer dieren ziek maakt dan dat je lief is!
Heb jij daar last van gehad?
Daarnaast ben ik bezig via een reptielzaak in de buurt bakken over te kopen die ze daar ook gebruiken die je kunt stapelen.
Die zijn op elkaar aangesloten maar toch ook wel appart van elkaar.
Dus kan ze tegelijk koelen volgens die meid.

Ze hebben daar een mooi ventilatiesysteem dat ik helaas niet kan overnemen, maar volgens mij kan ik dat goed namaken met ventilators uit pc's.
Ik zag dat iemand dat hier ook als optie neer had gezet, maar las daar weer over op internet dat daar de luchtvochtigheid weer van gaat zakken, en dat is ook niet de bedoeling.

Graag hoor ik wat jullie ervaring is mbt die pc ventilators, en Coen hoe jou ervaring is met airco mbt ziekte.

Groetjes

Robkeulers

Rowan,

Let even op dat er beter geen gedeelde watercirculatie kan zijn. Dat lijkt super handig, maar als je 1 ziek dier hebt, is je hele collectie namelijk binnen no-time ziek.

Ik gebruik ook een airco, en heb nergens last van.