Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Aquatan.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Ik gebruik aquatan van het merk SERA(aquasafe heette het vroeger) voor in mijn aquaria.
Het is tegen chloor en zware metalen, en het is pH neutraal.
De slijmlaag en kieuwen worden beschermd door huidbeschermende colloïden, en het bevat enzymenactivering en een gezonde groei van de vissen (waarschijnlijk ook voor salamanders) door magnesium.
En het geeft minder stress en de ondersteuning van het zenuwstelsel door vitamine B.
En het is geschikt voor zoet- en zeewater.
En je hebt in flesjes van 250 ml en je gebruikt maar 5ml voor 20 liter water!
Waar kun je aquatan voor gebruiken: bij een nieuw ingericht aquarium, bij het verversen van water, voor vistranssport, na behandeling met een verzorgingsmiddel, bij verhoogde stress, gedurende de quarantaine.
Gebruiken meer mensen dit spul in aquaria?
Ik gebruik het al een week en heb er geen problemen mee, want ik zag mijn Triturus dobrogicus man gisteren in paar stemming, hij begon met staan als een kat en dan te wapperen met zijn staart.
En als aquatan schadelijk was, was dit waarschijnlijk niet gebeurd.


Coen Deurloo

Das een mooie opsomming van de bijsluiter Jari ;)

Echter, dit product is bedoeld voor visaquaria en is niet getest op salamanders. Volgens mij is het een redelijk veilig product, maar heb je eigenlijk wel een goede reden om het te gebruiken?

Jari B

Tap water that has been aged for a few days to reduce chlorine levels should certainly present no problems.
Dit lees je als je bij Triturus kijkt op www.caudata.org.

Ik gebruikte kraanwater voor een paar dobro's overgenomen van Alex, maar het ging niet echt goed, 1 man was overleden.
En Alex kon mij niet precies zeggen wat het was, en toen las ik dit en toen dacht ik dat het aan teveel chloor kon liggen, want ik weet niet precies hoeveel chloor ze overal gebruiken voor het kraanwater.
Toen zij mijn vader dat je een speciaal spul hebt tegen teveel chloor en zware metalen en daardoor ben ik dit gaan gebruiken.
En ik gebruik het sindsdien voor mijn dobro en mijn marmoratus koppel.

Robkeulers

In NL zit er al jarenlang geen chloor meer in het water Jari, dus daar kon het niet aan liggen.

naar mijn idee zijn dergelijke middelen daarom ook niet nodig.

Jari B

Ok.
Maar ik heb er nog geen slechte ervaring mee, dus ga ik maar door want aquatan heeft ook nog veel andere eigenschappen die ik benoemd heb.

Apocalyptica139

Bij mijn salamanders gebruik ikzelf geen aquatan (aquasafe is trouwens van de tetra), wel bij mijn vissen. Het water van de salamanders dat ik ga gebruiken voor te verversen laat ik altijd een poos op het balkon staan om het zo te laten rijpen. Er zit inderdaad geen chloor meer in het kraanwater, maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee aquatan nutteloos is omdat er wel verscheidene andere zware metalen in kraanwater zitten en het dus niet echt vriendelijk is voor je dieren. Ik ben wel eens benieuwd hoe je salamanders het doen bij de aquatan, misschien dat ik het dan toch zelf ga gebruiken.

Jari B

In allebij de bakken waar ik het het gebruik heb ik nu eitjes en bij de andere willen ze paren.......

Roy van Grunsven

Er zitten geen zware metalen in kraanwater. (Daarnaast helpt rijpen niet tegen zware metalen)

In landen met beroerde waterkwaliteit waar chloor wordt toegevoegd kan dit soort spul nuttig zijn (VS). In Nederland is het pure oplichting, voor vissen en voor salamanders.

@Jari, had je geen eieren gehad als je het niet had gebruikt? dat weet je niet dus je kunt niet zeggen of dat spul iets doet.

Gerrit Krips

Bij vrienden uit de aquariumwereld heb ik nog wat geïnformeerd en allen onderschrijven het advies van Roy: niet gebruiken, volkomen zinloos!

Apocalyptica139

Citaat van: Roy van Grunsven op januari 16, 2009, 10:05:32 AM
Er zitten geen zware metalen in kraanwater. (Daarnaast helpt rijpen niet tegen zware metalen)

Da's niet helemaal waar, in kraanwater wil nog wel eens ijzer, lood of andere metalen zitten door afgifte van leidingen en kranen.

Jari B

@ Roy, ik had bij mijn marmers pas over 1 maand eitjes en paargedrag verwacht en Harry en Pamela schatte ongeveer hetzelfde.

Coen Deurloo

Citaat van: Jari B op januari 16, 2009, 02:01:17 PM
@ Roy, ik had bij mijn marmers pas over 1 maand eitjes en paargedrag verwacht en Harry en Pamela schatte ongeveer hetzelfde.

Hiermee is er nog steeds 0,0 reden om aan te nemen dat er een link is tussen het product en het paargedrag/eileggen van je dieren Jari...

Roy van Grunsven

#12
Ijzer is geen zwaar metaal en niet giftig in aquaria (je krijgt nog eerder een roestlaag op je glas). De meeste aquaria zijn zelfs ijzergelimiteerd.

Loden leidingen kom je alleen in oude (<1945), niet gerenoveerde, huizen tegen. Bovendien gaat het niet snel in oplossing dus zelfs als je loden leidingen hebt de kans op problemen klein.

Koper, wat tegenwoordig gebruikt wordt gaat slecht in oplossing en is in de praktijk absoluut geen probleem. Kopertekort komt meer voor dan kopervergiftiging.

Zware metalen zijn dus absoluut geen veel voorkomend probleem.

Dit soort producten beloven van alles met aantoonbaar verkeerde aannames (chloor) en wetenschappelijk klinkende maar in deze context onzinnige termen (colloiden bijvoorbeeld).
Vaak worden toevallige successen dan hieraan toegewezen maar dat is natuurlijk absoluut geen bewijs.

dennis

Ik vind het persoonlijk weggegooit geld .drinkwater voor menselijk comsumptie dat heeft zulke hoge eisen.Daar hoort niks mis mee tewezen .

Ik denk dat er eerder producten zoals voeding en zouten eraan toegevoegd kan worden evt waterplantengroei tebevorderen.

Dan dat het nog schoner gemaakt moet worden.Het is eerder tezuiver denk ik.



Jari B

Citaat van: Rob Keulers op januari 14, 2009, 09:38:47 PM
In NL zit er al jarenlang geen chloor meer in het water Jari, dus daar kon het niet aan liggen.

naar mijn idee zijn dergelijke middelen daarom ook niet nodig.
@Rob, waarom staat er dan in het boek Salamanders dat leidingwater vaak chloor bevat(blz 17)?