Honingraat voor wasmotten

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

hey,
ik heb gisteren contact opgenomen met een imker om wat honingraat te kunnen kopen. Ik heb hem verteld waarvoor het moet dienen, dus gaat hij zorgen voor raten die reeds besmet zijn met kleine wasmot. Ik heb 3 raten besteld (geen idee van hoe groot ze zijn en hoelang ze kunnen dienen) maar ik zou regelmatig wat raten van hem kunnen kopen.
Ik ben van plan om zowel grote als kleine wasmot te kweken omdat ik ook baardagamen heb die ze wel lusten.
Ik weet dat als ik de Grote wil kweken dat ik dan eerst het raat in de vriezer moet steken om de kleine te vernietigen. Maar nu komt de vraag:
Moet ik nog iets toevoegen aan de raten of kan ik gewoon een stuk raat op de bodem leggen, wat poppen erop, en wegzetten tot ze zich vermenigvuldigen?

Steven DC

Ik heb enorm veel raat meegekregen. Het meeste is besmet met kleine wasmot. Ik zou ook graag kleine wasmot houden om aan de italicus te geven. Nu heb ik gezien dat de raten ook enorm veel mijt bevatten. Ik dacht om het in de vriezer te steken maar dan is de wasmot ook dood. Iemand een tip wat ik daaraan kan doen?

Andy W.

Hi Steven....

I also bread them since over a year. They need warm conditions. The adults must be able to fly a little, or they wont come in pairing mood. The bucket or whatever has to be 110%  ;) close, or the little larvae will escape. If you can tell me, what that means in English dat de raten ook enorm veel mijt bevatten, than maybe I could help you  8)

Greetings, Andy

Steven DC

#3
Hi Andy,

the pieces that I got from an imker, are contaminated with waxworm from the little waxmot but also with a very large number of mites.  ;) I'd like to keep the little waxworms for my italicus but then I need to destroy the mites. Do you have an idea how I can destroy the mites without killing the waxworms?

Could you upload a photo of you bucket please Andy? It might give me an idea about making it escapefree  ;)

greetings Steven

Andy W.

Hi Steven....

well, than you´ve got only one chance : You got to shell them out  :D

I´ve got the whole honeycombs with frame in a big 25kg bucket from the bakery. These buckets have a very good closing cap  ;) Ask your baker for such a bucket. They got their different sorts of flour , for example maize meal, in this buckets.

My neighbor is also a beekeeper. So I´ve got no problem to get some old honeycombs.

Greetings, Andy

Steven DC

oke then I'll just put them in the freezer and destroy all. Afterwards I can take some little larvae when I have some from the big waxmot.
Is your bucket ventilated? Or isn't that necessary?

Andy W.

Hi Steven....

no, it´s not ventilated. It has to be absolutely close, or the small larvae will escape ! As I took nearly daily some larvae out of the bucket, I don´t have to ventilate the bucket  ;)
Best time for breading is summertime, as they need high temperatures. In Winter you should keep the bucket maybe in the cellar near your heating. Also you can reach the larvae some oat flakes for feed.

Greetings, Andy

Harry

steven, je kunt de wasmotrupsen eruit hallen en een paar in een jampot doen met wasmottenvoedingsbodem. te verkrijgen bij rana op de beurzen. Een hele zak voor 10 euro
zo heb ik ze gekweekt
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Pamela

Citaat van: Harry Dresens op maart 30, 2007, 05:58:48 PM
steven, je kunt de wasmotrupsen eruit hallen en een paar in een jampot doen met wasmottenvoedingsbodem. te verkrijgen bij rana op de beurzen. Een hele zak voor 10 euro
zo heb ik ze gekweekt
Ja, zo heb ik ze gekweekt. Ik vond het altijd een heel gedoe om dan die larven er weer tussenuit te prutsen met een pincet. Daar komt nog bij dat als je de deksel eraf haalt de motten gewoon wegvliegen. >:(

Coen Deurloo

Gewoon zelf maken die voedingsbodem, veel goedkoper dan de zakken van Rana!

Pamela

Citaat van: Coen Deurloo op april 19, 2007, 08:29:15 PM
Gewoon zelf maken die voedingsbodem, veel goedkoper dan de zakken van Rana!
Ja, ik heb ooit een recept gehad met oa glycerine, was, etc. Uiteindelijk een heel gedoe en toch niet zo makkelijk als die zakken van Rana. Ik heb geen aandelen in deze zaak. ;)

Coen Deurloo

Ik heb denk ik hetzelfde recept. Dit heb ik bij elkaar gegooid, gemengd en klaar is kees. Wat een gedoe zeg :P

De zakken van Rana zijn wel makkelijker, maar het is toch leuk om zelf ook wat te experimenteren?

Steven DC

Ik heb een emmer gekocht met een goed afsluitend deksel. Kostte me maar 1,5euro. Dan heb ik zo'n speciaal metalen gaas gekocht die men gebruikt om op een koekepan te leggen tegen het spetteren.Een heel fijn gaas (hopelijk fijn genoeg!) voor maar 2,5euro. Deze gaas heb ik uitgesneden en bovenaan in het deksel van de emmer gekit en extra tape over de silicone gedaan.
Daar liggen nu honingraten in en een hoopje poppen. Onderaan de emmer kleeft een warmtemat om de kweek op te starten. Afwachten dus maar...

De rest van de honingraat lag in de garage en werd opgevreten door de kleine wasmot. Ik heb hier overal gezocht naar glycerine maar vind het nergens  :-\ Ik wou de raten smelten en invriezen zodat ze niet verder werden opgevreten.
Wat heb ik  dus gedaan: heb de raten in warm water gelegd om ze te smelten. Nu heb ik dus een koek in de vriezer liggen met één groot probleem. In de koek zit nog vrij veel vocht, wat kan gaan resulteren in schimmel. Heb geen idee hoe ik het vocht eruit kan halen :-\
Iemand een idee?

Pamela

Citaat van: Steven D. C. op april 19, 2007, 09:55:22 PM
Ik heb een emmer gekocht met een goed afsluitend deksel. Kostte me maar 1,5euro. Dan heb ik zo'n speciaal metalen gaas gekocht die men gebruikt om op een koekepan te leggen tegen het spetteren.Een heel fijn gaas (hopelijk fijn genoeg!) voor maar 2,5euro. Deze gaas heb ik uitgesneden en bovenaan in het deksel van de emmer gekit en extra tape over de silicone gedaan.
Daar liggen nu honingraten in en een hoopje poppen. Onderaan de emmer kleeft een warmtemat om de kweek op te starten. Afwachten dus maar...

De rest van de honingraat lag in de garage en werd opgevreten door de kleine wasmot. Ik heb hier overal gezocht naar glycerine maar vind het nergens  :-\ Ik wou de raten smelten en invriezen zodat ze niet verder werden opgevreten.
Wat heb ik  dus gedaan: heb de raten in warm water gelegd om ze te smelten. Nu heb ik dus een koek in de vriezer liggen met één groot probleem. In de koek zit nog vrij veel vocht, wat kan gaan resulteren in schimmel. Heb geen idee hoe ik het vocht eruit kan halen :-\
Iemand een idee?
Nooit geprobeerd, maar je zou de over op 50 graden kunnen zetten en dan heel langzaam uitdrogen. Of kijk even in een magnetron-kookboek. Hier staat vast wel in hoe je kruiden kunt uitdrogen.

Steven DC

thx Pamela,
daar had ik niet aan gedacht. Ik ben het momenteel aan het proberen  :P