Honingraat voor wasmotten

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Interessant Steven! Breng je verslag uit hoe het vordert?

petro

Hoi,
Wat de mijten betreft die zich bevinden op de raat ,cq de wasmotlarven zou ik me maar niet al te druk over maken.
Die leven op het broed en de bijen en zijn zonder deze gedoemd om naar de eeuwige jachtvelden te verhuizen.
Petro. ;)

Steven DC

Ik heb de koek in een petrischaal gedaan en heeft heel de middag in de oven gestaan. Niet echt een succes omdat het binnenste wreed vochtig bleef. Ik ga straks alles verspreiden op een grote ovenplaat en dan moet het wel lukken. Moet wel zeggen dat het een stinkende methode is  ;D

petro

Steven,
Volgende keer geen water gebruiken. De was langzaam verwarmen tot ie gesmolten
is,hetzij in de oven of in de zon. In de oven is het snelst,mits je daar een goede schaal voor hebt.
Petro

Steven DC

ja dat zal ik zeker doen. Had er echt niet aan gedacht dat het simpelweg in de oven kon. :-[

Steven DC

Het is toch nog goed gekomen ;D Heb de brij verspreid over 3 ovenplaten en een uurtje of 4 op 50°C laten uitdampen. Daarna heeft het nog 2dagen in de zon gestaan om zeker te zijn dat al het vocht eruit is en het zag er terug goed uit. Goed aangeduwd en dus heb ik nu een raat of 7 in een klein bakje in de vriezer zitten ;D

Coen Deurloo

Ik heb nu ook een raatje gekocht op de markt, met erg veel honing. Deze ga ik gewoon in een schaal doen, en dan wat brinta enzo erbij, hopelijk gaat dat werken...Heb alweer wat motjes dus moet ik ook snel een emmer o.i.d zien te fixen ;)

pees

Hoi,
De honingraat kan je het beste droog gebruiken, geen
honing er in.
Echt!Ik ben imker en de plekken die ik het best moet
beschermen tegen wasmot,zijn de plekken met lege raten!!
Petro

pees

PS. Coen wat betekent o.i.d.? :-[

Coen Deurloo


Coen Deurloo

Citaat van: P. Pees op juli 04, 2007, 06:19:36 PM
Hoi,
De honingraat kan je het beste droog gebruiken, geen
honing er in.
Echt!Ik ben imker en de plekken die ik het best moet
beschermen tegen wasmot,zijn de plekken met lege raten!!
Petro


Ik heb momenteel een droge koek gemaakt van dit goedje door er veel brinta en meel doorheen te kneden. Ik ben benieuwd of het gaat werken. Ik hoop deze keer geen mijt te hebben.

pees

Coen ,
Je hebt het over mijt,wat voor mijten zijn het dan?
Petro

Coen Deurloo

Geen idee eigenlijk, kleine witte diertjes, ik denk bolmijt?

Steven DC

hey Coen,

Ik heb gewoon oude raat gekocht bij de imker. Dus raat die besmet is met kleine wasmot en waar geen honing meer inzit. Ik heb deze eerst 24h in de vriezer gestoken om de kleine wasmot en de mijt die erop zaten te verdelgen. Werkt prima zonder brinta hoor... ;)

Coen Deurloo

Citaat van: Steven D. C. op juli 10, 2007, 12:18:30 PM
hey Coen,

Ik heb gewoon oude raat gekocht bij de imker. Dus raat die besmet is met kleine wasmot en waar geen honing meer inzit. Ik heb deze eerst 24h in de vriezer gestoken om de kleine wasmot en de mijt die erop zaten te verdelgen. Werkt prima zonder brinta hoor... ;)

Dat geloof ik graag! Ik ken hier echter niet zo snel een imker in de buurt, vandaar dit gepruts ;)