Caresheets

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

Hallo beste mensen, wij zouden hier graag eens even willen polsen welke caresheets jullie nog nodig achten om ons lijstje op de homepage aan te vullen. Natuurlijk enkel voor soorten die courant gehouden worden onder onze leden.

Dit zijn de soorten waar reeds een caresheet voor bestaat: (zoals de meesten onder jullie hopelijk wel weten)

-Cynops orientalis 
-Ommatotriton ophryticus 
-Tylototriton verrucosus 
-Triturus carnifex 
-Pleurodeles waltl 
-Ambystoma mexicanum 
-Salamandra algira 
-Triturus marmoratus/pygmaeus

ga jullie gang....
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jari B

Cynops ensicauda ensicauda/popei

Jari B

En Tylototriton Shanjing?
Want die hebben veel mensen.

Harry

salamandra corsica (in de maak)
tylototriton kweichowensis (in de maak)

verder moeten een aantal caresheets geupdated worden met nieuwe inzichten en ervaringen

de shanjing handleiding van ad werkt nog niet echt en er wordt ook niet beschreven hoe de jongen opgekweekt moeten wordem. Vandaar dat we ook hier ervaringen moeten blijven posten en verwerken in de caresheets

ook zouden er wat caresheets moeten worden vertaald

neurergus kaiserii
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

#4
Mijn idee was om eerst meer in te zetten op de beginnerssoorten voordat we de lastigere soorten gaan behandelen.

Cynops esicauda popei / pyrrhogaster
Triturus soorten
etc

Welke caresheets zouden zo vertaald kunnen worden (met toestemming) voordat we totaal nieuwe caresheets gaan schrijven?

Coen Deurloo

Dan moet ik even contact opnemen met Jennifer Macke van Caudata.org en eventuele andere schrijvers. Van Nate heb ik sowieso al toestemming voor al zijn caresheets (dit moet ik nog even dubbel checken).

Robkeulers

in een andere thread gaf een lid van het forum aan dat hij wilde helpen bij het vertalen van de caresheets waar we al toestemming voor hebben gekregen, super natuurlijk!

Zijn er nog meer leden die willen helpen bij het vertalen van caresheets? voor een aantal caresheets hebben we al toestemming, maar jullie begrijpen natuurlijk dat dit een enorme berg werk is.

Dus bij deze een oproep, wie wil helpen bij het vertalen?
Betaling conform de cao caudata.nl (oneindige waardering)


Even een kleine opmerking. Mocht je nou al vaak aangesproken zijn op je taalgebruik op het forum, ga dan voordat je je opgeeft even bj jezelf na of je bedreven bent in het maken van mooie volzinnen in ABN, dit is natuurlijk een vereiste.

Spelregels:
De moderators geven na opgave aan of ze gebruik willen maken van je aanbod en welke caresheets vertaald kunnen worden. In onderling overleg kan dan afgesproken worden welke caresheet je daadwerkelijk vertaalt.



Blijf in de tussentijd vooral doorgaan met het posten van suggesties!

DannyS

Ik wil best stukken vertalen, ik heb tijd zat.

Verder mis ik caresheets van T. dobrogicus in het bijzonder. Op caudata.org staan ze samen met een aantal andere Triturus soorten en dat vind ik jammer, want dat maakt het te algemeen.

Joey Immers

Ik zat te denken aan:

T.dobrogicus
T.carellini (weet niet hoe je die typt :P)
cynops encicauda popei

Groet joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Wouter

Ik weet niet in hoeverre het zinvol is om aparte caresheets te maken voor T. dobrogicus, T. karelinii en T. carnifex, aangezien ik meen dat de manier van houden zo ongeveer hetzelfde is (Alex, misschien commentaar?). Dan heb ik het dus over algemene richtlijnen van houden, en niet zaken als in 10 maanden volwassen.

Ik heb een aantal originele artikelen van salamanderkweek uit Lacerta (jaren 80-90) oa Lissotriton italicus, Paramesotriton sp., Notopthalmus, denk ook Cynops pyrrhogaster, maar ook een zeer oud artikel van Raaijmakers uit de jaren '80 waarin hij kweek met shanjing beschrijft (nog onder de naam verrucosus!). Ik kan deze artikelen eens proberen in te scannen, misschien kan Rob of Coen hier pdf's van maken?

Robkeulers

no problem Wouter!

Ik ben ook van mening dat we de uitheemse kamsalamandersoort gewoon in 1 caresheet moeten behandeln aangezien ze qua verzorging zo verschrikkelijk veel op elkaar lijken...

Maarre, blijf maar spuien!

Mark

Een caresheet voor de verschillende Amerikaanse watersalamanders, denk hierbij aan N. viridescens en Taricha sp. Uiteraard moeten de caresheets wel afzonderlijk zijn.

Mark

Er is overigens een nederlandstalig T. shanjing artikel beschikbaar uit de jubileumbundel van de vereniging. Ik denk niet dat hier heel veel aan veranderd hoeft te worden, aangezien de opkweek van de juvenielen toch nog bij niemand hier is gelukt.

Robkeulers

één triturus caresheet is geen goed plan, zoek maar eens naar het verschil tussen een T. italicus en de kamsalamanders, ik heb het puur en alleen over de kamsalamanders.

Ik denk dat we Hugo eens lief moeten aankijken voor die US-soorten, of heeft er iemand anders interesse om daarmee te helpen?


Mark

Daar zijn al mensen aan bezig Rob, o.a. Hugo ;)