Caresheets

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

En betreffende de artikelen over Amerikaanse watersalamanders heb ik ook nog het een en ander in oude Lacerta's staan.

Voor shanjing; ik heb een tijdje terug een aantal artikelen onder "international articles" gezet op deze site, waaronder Ziegler et al 2008. Dit is een zeer goed en gedetailleerd artikel over kweek en opkweek van Tylototriton shanjing, een samenwerkingsproject door herpetologen en een dierentuin. Wel in het Engels, maar daar moeten de houders maar doorheen bijten. Misschien kan dit tzt ook vertaald worden...

StijnH

Citaat van: Erkekjetter - Merijn op november 04, 2008, 10:09:15 AM
Triturus Dobrogicus

dan hoef ik Alex niet meer zo veel lastig te vallen :P

Merijn was me voor ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

alibombali

Citaat van: Wouter Beukema op november 04, 2008, 11:44:15 AM
Ik weet niet in hoeverre het zinvol is om aparte caresheets te maken voor T. dobrogicus, T. karelinii en T. carnifex, aangezien ik meen dat de manier van houden zo ongeveer hetzelfde is (Alex, misschien commentaar?).

De uitzondering ligt bij de Dobrogicus..die kan je het gehele jaar aquatiel houden...T. karelinii,  T. carnifex, T Marmoratus en zelfs O. vittatus kan je in volwassen staat nagenoeg op dezelfde manier houden..

Coen Deurloo

De caresheets op C.org van de N. viridescens en T. granulosa zijn geschreven door Nate Nelson, deze kunnen we dus eventueel vertalen? (Van Nate heb ik vertaal-toestemming ;))

Harry

Het houden van de verschillende kamsalamandersoorten is echt niet allemaal hetzelfde: Hier enkele verschillen:

T dobrogicus kan altijd volledig aquatiel gehouden worden mits er drijfplantjes zijn om op te rusten als amazonica en waterhyacinten.

T Carnifex heeft een zomerrust en wordt in het najaar weer actief waarbij de dieren dan veel van water naar land hoppen

T karelinii gaat vaak veel mee fout, Kan ook aquatiel gehouden worden, maar als de dieren op de planten rusten droogt vaak de huid in en gaat het fout. Een sproeibuis die over het kurkschors landdeel sproeit heeft dit soort problemen al vaak voorkomen

aparte caresheets lijkt me dus wel degelijk nodig
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Ik ben het hier niet helemaal mee eens; in bv de noordelijke delen van de verspreiding houden T. carnifex geen zomerrust maar gewoon winterslaap. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat T. karelinii problemen hebben met opdrogen van de huid als ze op het land rusten; waarom doen ze het dan? Ik geef je wel helemaal gelijk dat karelinii's moeilijker lijken dan andere soorten.

Ik ben er echter wel voor om ervaringen/beweringen etc in deze caresheets echt goed te onderbouwen. Aan het einde van een kamsalamander-sheet kunnen altijd opmerkingen per soort bijkomen. Ik heb het overigens alleen over de "echte" kamsalamanders, niet over Marmersalamanders of Bandsalamanders.

Robkeulers

De toegevoegde waarde van volledig losse caresheets voor de kamsalamanders ontgaat me nog steeds. Alle opmerkingen kloppen als een bus, maar die kunnen naar mijn idee prima in de caresheet verwerkt worden. Maar goed, we zullen het er nog over hebben.

Zijn er nog andere goede tips/opmerkingen?

Kenny

#22
Citaat van: Coen Deurloo op november 04, 2008, 02:32:37 PM
De caresheets op C.org van de N. viridescens en T. granulosa zijn geschreven door Nate Nelson, deze kunnen we dus eventueel vertalen? (Van Nate heb ik vertaal-toestemming ;))

Bij deze neem ik de Notophthalmus viridescens voor mijn rekening.

ps: een vrijwilliger heeft laten weten de kamsalamanders voor zijn rekening te nemen ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Ondertussen heeft er zich ook iemand gemeld om de cynops phyrrogaster-sheet te maken...gaat snel  :D

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

Ik kwam bij de bestaande caresheets heel wat links tegen die niet meer werken
bijvoorbeeld de sites onder de carnifex caresheet. Misscien een topic voor het melden van dode links
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers




...................In het kader van "vele handen maken licht werk"...................



Zijn er misschien ook vrijwilligers die de axolotl caresheet van Harry in 2004 willen updaten?

zie de link hier!! (klikkerdeklik)hier

Het zou leuk zijn als er ook wat algemene info over de axolotl bij zou komen, verspeidingsgebied, bedreigingen en verscillen tussen 'onze' axo's en de axo's in het wild. Recentelijk is hier het een en ander over geschreven op het forum van caudata.org.

Wie wil?

Robkeulers

nog steeds geen liefhebbers om een hernieuwde axo-caresheet te maken?

Joey Immers

hoe zit het eigenlijk met de caresheets ???
zijn er al een aantal gemaakt ??

Gr
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Robkeulers

We zijn er meer dan druk mee. Maar een mooie kloppende site maken (qua inhoud en layout) is een bizarre berg werk. Daar zijn we dan ook al enkele maanden druk mee.

De leden van de salamandervereniging hebben al een verandering mogen meemaken, het blad. De website zal niet heel lang meer op zich laten wachten, waarschijnlijk wordt hij wel tussen nu en  %%%%%% gelanceerd!

(zodra we een datum weten hoor je hem  ;D ;D ;D)

Robkeulers

Dat betekent trouwens niet dat we niet zitten te springen om vrijwilligers die artikelen willen vertalen (uit het Duits of Engels). Ook een eigen caresheet of kweekverslag van bijvoorbeeld een bepaalde voedselsoort kunnen we wel gebruiken.

Neem even contact met Coen Kenny of mezelf op om info te winnen wat er nog te doen valt, en wat er al gedaan is..