Onvruchtbare Krekels?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petro pees

Hoi,
Zoals wel bekent zal zijn gaat het kweken van krekels bij mij als vanzelf,zelfs
als het niet hoeft.
Maar enige tijd geleden haalde ik wat huiskrekeltjes in de dierenwinkel bij mij,
en de eigenaar vertelde mij dat ik er niet mee kon kweken.
Nou was dit ook niet de bedoeling,maar ik wou natuurlijk weten waarom niet.
Hij vertelde me dat de kweker ze onvruchtbaar had gemaakt(ik nog een geintje
van;''nou dat zal een werk geweest zijn,of gaat dat niet 1 voor 1?'')
Maar hij was er erg serious in en hield ook vol dat het zo was!
Nu heeft me zoontje op de beurs in Almere een doosje veldkrekels gekocht
(onze favorietjes)op 20 january dit jaar.
Die hebben vanaf de eerste week eitjes afgezet,ze zijn nu met het vierde bakje bezig!
Maar ze komen niet uit! Zijn allemaal nog mooi intakt maar komen niet uit.
Is het bij iemand bekent dat sommige kwekers van krekels er inderdaad voor kunnen
zorgen dat ze zich niet kunnen voortplanten?
Petro.
Tylototriton Shanjing

fftzz

Hoi Petro,

Vreemd verhaal, waarom al die moeite doen om krekels onvruchtbaar te maken, of het moet tegen het ontsnappen en daarna voortplanten zijn.
Ik persoonlijk zou wel voorzichtig zijn met het voeren van deze krekels, zeker als je wilt kweken met dieren die deze krekels eten, als deze krekels chemisch behandeld zijn (anticonceptie) of bestraalt (radioactief) ,( ik ken geen andere manier om krekels onvruchtbaar te maken) kan het nooit goed voor je dieren zijn.

Groeten
Ronald

Roy van Grunsven

Ik weet van ander insecten dat ze gestraad worden met gammastraling. Hierdoor worden de sneldelende cellen beschadigd en kunnen de mannetjes geen goed zaad meer produceren maar zijn ze nog prima voer.
Op zich erg handig want een plaag van krekels wens je niemand toe. Alleen als je er mee wil kweken is het wel erg lastig.

Van het bestralen met gammastralen wordt een object niet radioactief. Gammastralen is een elektromagnetische golf (net als licht, UV, Rontgen) Deze is heel energierijk en kan daardoor ver ergens in doordringen en daar chemische reacties veroorzaken. Bijvoorbeeld in het DNA in de testes van een krekel.
MAAR hierdoor gaat het bestraalde niet zelf stralen. Net zomin als jij licht gaat geven als je in de zon loopt.
Mensen vinden het echter eng en dus zie je bijna nooit bestraalde dingen voor consumenten. Medische voorwerpen die steriel moeten zijn, zoals spuiten, infuuszakken, sondes etc. etc. worden vrijwel allemaal gestraald.

fftzz

Hoi Roy,

Bedankt voor je toelichting, ik wist dit nog niet.
Handig z'n forum, leer je nog eens wat  :)
Is deze methode (gamma bestraling) kostbaar? En hoe kan je zeker weten dat de krekelkweker deze methode toepast? (is het controleerbaar).
Je merkt het, ik ben een beetje een cynicus  ;)
Groeten
Ronald

petro pees

Nou ik heb in ieder geval duidelijkheid,als ik dus jonge krekels wil moet
ik dus even oppassen met;hoe,wat en waar.   :)
Petro
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Gammastralen is niet heel kostbaar voor dit soort dingen. Je hoeft maar heel kort te stralen (anders zijn je krekels dood) en het kan met veel tegelijk.
Het is volgens mij niet mogelijk achteraf te zien of dit inderdaad gebeurt is
(tenminste met huis tuin en keukenmiddelen). Het makkelijkst is om het na te vragen bij de kweker.


Fred S.

Een boeiende discussie.
Maar even serieus, waar kan iemand Particulier en krekelkweker) aan rontgenapparatuur komen?
Om nog maar te zwijgen over nucleair materiaal als stralingsbron...

Als eieren van krekels niet uitkomen denk ik eerder aan verkeerde kweekomstandigheden.
Ik heb zelf voor kameleons lange tijd krekels gekweekt. Het is niet erg moeilijk, maar een kweek continu van goede kwaliteit houden en een voldoende opbrengst hebben om een aantal dieren te voederen is toch iets lastiger.
Wat krekels kopen kost in ieder geval minder tijd, energie en ruimte die je anders aan de hobby zelf kunt besteden.
Ook lijkt het mij voor de grotere krekelkwekers commercieel niet eens interessant om sterieliteit van krekels bestemd voor de verkoop te trachten te bereiken.

kevin

Lijkt mij ook sterk om onvruchtbare krekels te kweken.

Punt 1, Je voert ze op aan dieren dus geef al een reden om ze onvruchtbaar te maken.
Punt 2, Je kiest zelf voor een dier die krekels eet dus de gevolgen moet je maar meenemen.
Punt 3, Grote hoeveelheden krekels kweken kost al heel veel tijd ga je ze bestralen kost dit nog meer tijd. En zullen de prijzen ook wat gaan stijgen.

Maar zonder gekheid ik zie er geen voordeel van in om krekels onvruchtbaar te maken. Ik denk eerder dat dit gewoon een verhaaltje ooit verzonnen is om sommige mensen er meer gerust over te doen stellen.

Coen Deurloo

Het lijkt mij dat dit bij huiskrekels wel nuttig kan zijn, deze kunnen toch voortplanten in huis?

Die punten volg ik trouwens niet helemaal...

®ob

Bij mijn viswinkel verkopen ze "bijenlarven' wat gewoon dikke wasmotten blijken te zijen. Maar ze verpoppen zich niet, ze blijven gewoon een dikke larf, tot ze opeens bruin worden, sterven en binnen een paar uur veranderen in een bruin papje, vrij smerig!

Ook hier zegt men van dat ze behandeld zijn met het een of het ander, en ik denkd dat er wel een kern van waarheid in zit. Ik voer dit soort dieren in elk geval niet meer aan mijn salamanders.

Fred S.

Deze wasmotlarven, zitten die in een bakje op houtmot?
Als je ze nl op kweeksubstraat zet zijn ze (mijn ervaring) eenvoudig te kweken.
Honing, legmeel en brinta mengen en klaar is kees....

Roy van Grunsven

Gammastralen zijn geen rontgenstralen en een krekelkweker zal dit zeker niet in zijn huiskamer doen.

Je kunt echter een pallet krekels naar een van de bedrijven brengen die dit wel doen (bijvoorbeeld isotron in Ede) stralen ze ze voor je en klaar ben je. Is niet heel duur en kan in een keer een hele pallet dus zoveel tijd kost het ook niet.

Het grote voordeel is dat je geen last hebt van (jongen van) ontsnapte krekels. Met name bij huiskrekels is dat handig natuurlijk. Ik zou wel weten welke ik zou kopen als ik kon kiezen.

Bij wasmotlaven doen ze het inderdaad ook soms volgens mij, hierdoor verpoppen ze niet en blijven langer larf en dus langer te voeren.

@Kevin, ik snap je punten ook niet eerlijk gezegd

Sergé Bogaerts

Ik heb het wel eens eerder gehoord, maar dat was vooral een verkooptruc; want dan blijf je krekels kopen in plaats van dat je ze zelf gaat kweken. Vanuit de kweker is het wel slim om ze onvruchtbaar te verkopen, dan blijf je namelijk afhankelijk van de verkoop. Maar of ze het werkelijk doen (en dus de kosten ervoor maken) daarvan heb ik nog geen harde bewijzen gezien, behlave dit soort verhalen. Maar aangezien mijn eigen krekelkweek (steppenkrekels) door een kapotte termostaat is ingestort ga ik deze week een verse kweekgroep erbij halen. Ik zal ze apart zetten en kijken of ze niet kweken...ik meld me dan wel weer!

®ob

Ik kan de wasmotlarven van 2 locaties betrekken. De ene verpopt zich, zoals het ook zou moeten doen.

De andere dieren blijven enorm lang houdbaar maar maken nooit een cocon aan. Ik ben er zo goed als zeker van dat er met deze dieren geknoeid wordt.

Roy van Grunsven

Citaat van: Sergé Bogaerts op maart 10, 2008, 12:06:25 PM
dan blijf je krekels kopen in plaats van dat je ze zelf gaat kweken.

Het aantal mensen dat zelf krekels wil kweken is waarschijnlijk maar een heel klein deel van de mensen die krekels kopen om op te voeren. Veel mensen hebben een paar hagedisjes zitten en dan is het de moeite niet waard om te gaan kweken.

Citaat van: Sergé Bogaerts op maart 10, 2008, 12:06:25 PMMaar of ze het werkelijk doen (en dus de kosten ervoor maken)
De kosten zijn helemaal niet zo hoog.