Onvruchtbare Krekels?

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Dit is nou een intressante discussie! :)
Ik weet ondertussen dat het inderdaad gedaan wordt door enkele
bedrijfen,bij wasmotten(grote)wordt het wel vaker gedaan.
En inderdaad bij krekels ook(o.a.)die de dierenwinkel leveren waar
ik het de eerste maal gehoord heb.
Krekelkoerier doet het weer niet(telefoon)
Het hoe en waarom is niet zo belangrijk voor me,ik wil mijn Sally,s
niet voeren met behandelde dieren.
Dus zal extra voorzichtig zijn.
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Citaat van: petro pees op maart 10, 2008, 03:05:02 PM
ik wil mijn Sally,s niet voeren met behandelde dieren.

Waarom niet? voor de voedingswaarde maakt het niks uit.

Sergé Bogaerts

Ik wil ook geen "gesteriliseerde" krekels voeren, gaat tegen mijn gevoel in. Ik voer ze dan wel op aan mijn salamanders, maar ik wil niet dat ze bestraald zijn. De enige reden (als het niet tegen zelfkweek is) is dan dus het voorkomen van plagen? Dan zouden ze het alleen bij huiskrekels moeten doen, en niet bij de rest. Maar goed, ik ga morgen bij mijn krekelboer in Molenhoek langs en dan zal ik het daar ook eens vragen. Zijn wasmotten verpoppen ook niet, maar komen van heel ver weg ergens...

petro pees

Citaat van: Roy van Grunsven op maart 10, 2008, 03:12:40 PM
Citaat van: petro pees op maart 10, 2008, 03:05:02 PM

Waarom niet? voor de voedingswaarde maakt het niks uit.

Het antwoordt is al door Serge gegeven,ik vindt het een onprettig idee.
Heeft niets met voedingswaarde of iets dergelijks te maken.
Petro
Tylototriton Shanjing

Sergé Bogaerts

Mijn krekelboer (Tonnie Coenen uit Molenhoek) zei dat hij het verhaal al vaker gehoord had en het volgens hem een behoorlijk "broodje aap" verhaal is.

®ob

Heb je hem ook gevraagd hoe het dan met de wasmotten zat?

Pamela

Citaat van: Fred S. op maart 10, 2008, 10:10:39 AM
Deze wasmotlarven, zitten die in een bakje op houtmot?
Als je ze nl op kweeksubstraat zet zijn ze (mijn ervaring) eenvoudig te kweken.
Honing, legmeel en brinta mengen en klaar is kees....

Hallo Fred,
Wat is legmeel?? Ik kweek ook de grote wasmot, maar ik ik weet niet wat legmeel is.
gr. Pam

petro pees

]

Hallo Fred,
Wat is legmeel?? Ik kweek ook de grote wasmot, maar ik ik weet niet wat legmeel is.
gr. Pam
[/quote]


Legmeel is het voedsel van kippen om de eierleg te bevorderen en het eerste voer voor de kuikens.
Tylototriton Shanjing

Pamela

Citaat van: petro pees op maart 18, 2008, 11:46:05 AM
]

Hallo Fred,
Wat is legmeel?? Ik kweek ook de grote wasmot, maar ik ik weet niet wat legmeel is.
gr. Pam


Legmeel is het voedsel van kippen om de eierleg te bevorderen en het eerste voer voor de kuikens.

[/quote]

Maar is legmeel, honing en brinta een complete voedingsbodem voor wasmotten. I mis dan toch de was die we halen uit òf honingraten òf kunstraten?

petro pees

Was, is in normale omstandigheden inderdaad het hoofdvoedsel,bij het
eten daarvan worden ook honing en stuifmeelresten opgenomen.
De voedingsbodem die Fred noemt is echter meer dan voldoende voor
de kweek van de wasmot.En tevens beter verteerbaar voor de salamanders,
er kan op deze manier ook goed extra vitamine en kalk(gistocal)toegevoegd
worden.Wat sowieso beter is te geven aan de voedseldieren en via hun aan
de salamanders.
Gr.Petro
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Interessant....waar kun je dit legmeel verkrijgen?

®ob

Legmeel krijg je bij elke dierenwinkel die kippenvoer verkoopt

Steven DC

In de vissport is het behandelen van wasmotten heel bekend. DIt zou zijn (naar wat ik altijd gehoord heb) omdat vissers niets kunnen doen met verpopte larven en dat ze dus daarom bestraald worden. Zo blijft hun aas langer goed en moeten ze de volgende dag niet alles weggooien wegens verpopt aas... Het is ook niet aangenaam vissen als je steeds voor elke larf moet gaan prutsen om eentje uit z'n cocon te halen.

Bestraalde wasmotlarven zitten op een stukje karton in een bakje ipv in een voedingsbodem.
De meeste voedseldieren in de terrariumhobby zitten op een voedingsbodem of hebben voeding in hun bakje. Zie naar krekels, kakkerlakken, fruitvliegen, springstaartjes, morio- meel- en buffalowormen... ze krijgen allemaal voeding voor transport..
.
Het zou dus best wel kunnen dat het gewoon afhankelijk is van waar de leverancier z'n wasmotten haalt en dat de bestraalde wasmotten niet voor de terrariumhobby bestemd zijn...


Groetjes Steven

®ob

logisch verhaal... mijn verpoppende motten haal ik namelijk ook bij een hengelsportzaak..

Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op maart 23, 2008, 12:40:28 AM
logisch verhaal... mijn verpoppende motten haal ik namelijk ook bij een hengelsportzaak..
Hey Rob,

Jij haalt je wasmotten bij een hengelsportzaak en toch verpoppen ze... Dat verbaast me toch wel wat. Kan je in die hengelsportzaak geen verdere uitleg vragen ivm het bestralen? En vragen welke leveranciers ze hebben.

Groetjes Steven