skip to Main Content

Axolotl kan niet eten/slikken

Home Forum Salamanders Hulp Bij Zieke Salamanders Axolotl kan niet eten/slikken Reageer op: Axolotl kan niet eten/slikken

#2465
Coen Deurloo
Sleutelbeheerder

Hoi Monica, wat vervelend! Ik heb zelf geen ervaring met dit probleem, maar ik heb het volgende antwoord even automatisch vertaald naar Nederlands (van dit item op de engelstalige site Axolotl.org), de vertaling is niet perfect maar zou wat duidelijkheid kunnen verschaffen:

Meestal passeren axolotls grind zonder problemen. Om dit zeker te weten, leg je de axolotl een week of twee apart in een aquarium met een glazen bodem. Af en toe kan grind echter in de darm blijven hangen en het dier passeert het niet zo snel als het zou moeten. In dit geval is er niet veel wat u kunt doen. Isoleer het zoals eerder in een tank met volle bodem. Het is misschien een goed idee om het in water te houden dat in de 10-15 graden Celsius is. Dit zal de bacteriële activiteit verminderen, dus er zal een minimale hoeveelheid gas worden opgebouwd voorbij de verstopping (anders zweeft de axolotl en neigen ertoe om dat niet leuk te vinden – het benadrukt ze alleen maar verder). Om de stress van zweven te verminderen, is het handig om het waterniveau te verlagen, zodat de axolotl, hoewel zwevend, de bodem kan raken, zodat deze niet onnodig worstelt en zichzelf onnodig benadrukt. Gewoonlijk verdwijnt de blokkade na een week of twee. Als het na twee weken het grind niet passeert, is het enige andere idee dat ik heb gehoord in het boek ‘Axolotls’ van Peter W. Scott. Hij suggereert dat iemand probeert de axolotl kracht bij te zetten met de verstopping van wat minerale olie (ik denk dat hij daarmee ricinusolie bedoelt, het soort dat ze aan mensen geven). Naar mijn eigen mening kan dat echter veel meer kwaad dan goed doen, omdat axolotls erg zachte dieren zijn en je zijn kaak of andere delen van zijn lichaam gemakkelijk zou kunnen verpletteren door te proberen het te voeden. Goed gevoede axolotls kunnen meestal tot drie weken zonder eten en hebben geen langetermijneffecten, op voorwaarde dat de watertemperatuur niet boven de 15 graden is. Probeert de axolotl nog steeds te eten? Als dat zo is, is dat een goed teken. Het kan een goede zaak zijn om het een beetje te voeren om te zien of dit helpt om de blokkade op te heffen.

  • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren geleden door Coen Deurloo.
Back To Top