Neuergus kaiseri op CITES I

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Is er al meer nieuws? Ik sprak gisteren met iemand uit België die controle heeft gehad voor z'n N. kaiseri. Het zou dus toch gaan doorgaan dat de tekeningen van het dier moeten aantonen om welke dieren het het gaat. Zoals ik heb verstaan zal het een serieuze papierrompslomp worden als je met de dieren wil kweken en ze verdeelt aan andere mensen. Doorgeven hoeveel larven je hebt, hoeveel er sterven en hoeveel metamorfoseren, hoeveel je er weg geeft, etc... Moet eerlijk zeggen dat dit me een beetje te ver gaat om deze soorten te gaan houden. Het lijkt me alleszins niet aangenaam... Daarbij zou er sprake zijn om meerdere Neurerges soorten op de cites te plaatsen.

Kenny

Het was niet echt een controle he, het was meer een uitnodiging van de houder zelf omdat ze veel telefonisch contact hadden met elkaar.

In Frankrijk is het nu al met de foto, ik was vorige week bij een bekende franse kweker en hij kan zijn nakweek nu legaal met papieren afleveren. Nu nog overwaaien naar het noorden  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

In Nederland is er momenteel nog steeds geen definitieve oplossing voorhanden. Ik beloof dat ik deze week een stap zet met het aanleggen van het N. kaiseri studbook!


DannyS

Is het verstandig om als nederlanders ook rugfoto's van de kaisers te maken?

Kenny

Citaat van: Danny Stammers op april 24, 2011, 04:16:53 PM
Is het verstandig om als nederlanders ook rugfoto's van de kaisers te maken?


Ik denk dat dat altijd wel verstandig kan zijn ongeacht welke soort dan ook. Zelf doe ik het niet maar dat is zeker iets wat ik in de toekomst zal gaan doen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34

Rugfoto's .. Wat bedoelen we hier mee?

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

Je hebt papieren dan, en je dieren staan stuk voor stuk geregistreerd bij het citesbureau..

Momenteel mag je in Nederland geen dieren kopen omdat er nog geen regeling is (beetje vage status)

Het een zooitje ongeregeld noemen vind ik niet helemaal gepast, maar d'r is weinig nieuws. Ik ben bezig geweest met het oefenen met de software om een goed studbook te maken, maar dat is behoorlijk achterhaald spul. Ik speel met de gedachte om excel-sheet te maken, maar ik heb het nog niet helemaal helder voor mezelf.

Kenny

Of je ze nu uit Engeland, Belgie of Frankrijk koopt...je moet in orde zijn volgens de wetgeving binnen je eigen land dus.

De stand in Belgïe: Je kan ze (mits de correcte papieren) verkopen. Elk diertje dat je verkoopt moet je wegen en fotograferen. Wat het nut van het wegen is blijft me een raadsel maar goed, er is vordering in de zaak. CITES gaat regelmatig onverwachte controles doen dus wees in orde met je papierhandel!

(ik vernam dit verhaal net via de telefoon) Zodra ik meer hoor pen ik het hier neer.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

In principe zijn de regels hetzelfde (je mag de dieren niet houden tenzij) maar, de uitvoering en controle van de regels is op dit moment ieder voor zich. ALs de dieren bijvoorbeeld te ringen of te chippen waren was het een heel ander verhaal geweest.


kevin

Als het word zoals alle Cites A dieren.
Moet er per dier ook een speciaal papier gemaakt worden weet niet precies hoe dat zit.
Zijn van die gele papiertjes word wel een hoop werk lijkt mij vooral als je veel nakweek heb.
Naja hoop zelf dat ze hier een andere oplossing voor vinden want opzich word dat wel een hoop werk dan.

robkeulers

Nee, je gaat altijd nat helaas!

na het moment dat die beesten op CItes A kwamen mag je ze niet hebben en er niet meer in gehandeld worden, ze mogen niet van eigenaar verwisselen. Tenzij....

En helaas, die Tenzij is dus nog niet geregeld in Nederland. Zodra Sergé weer bereikbaar is zal ik eens met hem overleggen hoe we het ministerie wakker krijgen.

robkeulers

Hij heeft dus ook gedeeltelijk gelijk..

CItes is internationaal. ALs een dier hier op CItes 1 staat, staat het dat in Engeland ook. De regels zijn dan ook hetzelfde. Probleem is alleen dat je salamanders niet goed individueel kunt herkennen, waardoor  er wat gekke regels verzonnen worden om e.e.a. goed te regelen. Dit is gekgenoeg niet internationaal geregeld.

Het is dus leuk dat je een CITES-papiertje uit de UK krijgt, maar als er hier controle komt heb je er geen fluit aan.
Maar goed, het gekke is dus dat Nederland nog uberhaupt geen oplossing heeft, dus ze kunnen momenteel controleren wat ze willen, je kunt het helemaal niet volgens het boeke doen momenteel. Er is nog geen boekje ! ;D

Ik zou mijn vingers niet branden aan zo'n Engels papiertje.


naeff002

Ik snap niet dat Nederland zo moeilijk doet. Er zijn toch ook een aantal kikkers en padden op de cites I lijst.
Om een paar voorbeelden te noemen
Tomaatkikker: Dyscophus antongilii
Bonte klompvoetkikker: Atelopus zeteki
Gouden pad: Bufo periglenes

Daar krijg je ook veel jongen bij die allemaal op elkaar lijken. Waarom kunnen ze de manier niet overnemen voor de kaiseri die ze gebruiken bij bv deze dieren.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Ja, voor hen geldt hetzelfde!

Alleen omdat de regeling nog niet klaar is (bijna een jaar na ingaan van de wet) kun je nog niks doen. Zodra de regeling af is zullen ze allemaal gemeld moeten worden bij Cites.