Neuergus kaiseri op CITES I

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rayliberty

Even kijken bij het andere topic, wetgeving neurergus kaiseri, daar kun je de legale gang van zaken nalezen
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Jari B

In Duitsland is er nog geen goede regeling en daarom mogen er daar ook geen legaal verkocht worden.

Willem Meilink

Maar je kunt ze wel krijgen ("lenen"), wat gebeurt er dan mocht je nakweek krijgen? Ben je daar ook geen eigenaar van? En zo wel, hoe vraag je daar formulieren (eg formulier) voor aan als je geen cites bewijs hebt?

Harry

#63
Op de huiskamerbijeenkomst had ik ook al een vraag over het onderstaande gesteld:
De vraag is: zijn de mensen die nu CITES papieren hebben van neurergus kaiserii in Nederland nu ook eigenaar van de dieren? Ik heb zo'n papier gezien op de huiskamerbijeenkomst, maar daar staat alleen de naam van de kweker op als houder en nergens de naam van de nieuwe eigenaar of de plaats waar de dieren gehouden worden. Dat vind ik erg vreemd, want als je vervolgens met de dieren gaat kweken kun je zelf geen papieren aanvragen voor de dieren, omdat je eigen naam niet op de oorspronkelijke papieren staat en ben je afhankelijk van een goede administratie van de kweker. Sterker nog: omdat alle papieren muv het nummer hetzelfde zijn, zou indien dat wel zou kunnen iedereen met papieren van een ander CITES papieren kunnen aanvragen. Dat lijkt me wettlijk haken en ogen hebben. Het nummer zou bij het CITES bureau gekoppeld moeten zijn aan de nieuwe eigenaar, en dat is niet het geval

Volgens mij geven die CITES papieren alleen aan dat de dieren uit nakweek zijn verkregen  maar dat de oorspronkelijke kweker nog steeds de eigenaar is.

want punt 2 is niet ingevuld. Dit moet worden ingevuld als de dieren naar een ander adres verhuizen. Alleen als de dieren op dezelfde plaats gehouden worden als waar ze gekweekt zijn hoef je punt 2 niet in te vullen. En dit is niet het geval

zie de site van salamanderland.

http://www.salamanderland.at/News.Start.htm

Der Antrag auf Ausstellung einer Bescheinigung besteht aus 20 Punkten:

1. Antragsteller: Name und Adresse angeben
2. Ort, an dem ... gehalten werden dürfen: Ist nur auszufüllen, wenn Adresse des Antragstellers nicht gleich ist, mit der Adresse, wo die Tiere gehalten werden. Fällt also zumeist weg.
3. Ausstellende Vollzugsbehörde: nichts eintragen
4. Beschreibung der Exemplare: genau ausfüllen! (Beispiel: Jungtiere F3, Eiablage: März 2010, Metamorphose August 2010, Identifikation mittels beigelegter Fotos)
5. Nettomasse (kg): nichts eintragen
6. Menge: Immer 1 eintragen, da für jedes Exemplar ein eigenes Formular ausgefüllt werden muss.
7. CITES-Anhang: WA I
8. EG-Anhang: A
9. Herkunft: Nachzucht
10. Ursprungsland: Österreich
11. - 15. nichts eintragen
16. Wissenschaftlicher Artname: Neurergus kaiseri
17. Üblicher Artname: Zagrosmolch
18. Hiermit bestätige ich, dass die oben beschriebenen Exemplare "in Gefangenschaft geboren und gezüchtet oder künstlich vermehrt wurden." ankreuzen.
19. Ich beantrage diese Bescheinigung "zur Befreiung von Exemplaren der Arten in Anhang A vom Verbot kommerzieller Tätigkeiten..." ankreuzen
20. Name, Ort, Datum, Unterschrift
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

Citaat van: Harry Dresens op maart 20, 2012, 08:02:42 AM
Volgens mij geven die CITES papieren alleen aan dat de dieren uit nakweek zijn verkregen  maar dat de oorspronkelijke kweker nog steeds de eigenaar is.

Hier is natuurlijk uitvoerig met het ministerie over gesproken, en het komt er op neer dat bij uitgave van cites-papieren alleen de naam van de kweker op de papieren komen. De namen van de nieuwe eigenaren staan inderdaad in de administratie van de kweker (mij in dit geval)
Het heeft zowiso geen zin om onze regeling met andere landen te verglijken. ::)

Harry

Het gaat mij erom dat punt 2 op de papieren is leeggelaten. Dat mag alleen als de dieren op dezelfde plaats gehouden worden als waar ze gekweekt zijn.
Kun je dat even uitleggen? Want daar gaat juist de vraag over.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

Punt 2 van het cites-formulier blijft open omdat het simpelweg niet van toepassing is (meerdere punten overigens)

Harry

plaats waar de dieren gehouden worden is wel degelijk van toepassing! althans als ik dieren zou hebben overgenomen, zou ik geen papieren willen hebben die aangeven dat de plaats waar de dieren worden gehouden dezelfde is als waar ze zijn gekweekt. want alleen dan mag je punt 2 leeglaten. Nu geeft dit papier aan dat de dieren bij jou zitten omdat punt 2 leeg is gelaten.
alleen in oostenrijk bij salamanderland laten ze het meestal leeg, omdat ze zelf eigenaar blijven. Het zijn overigens exact dezelfde papieren.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Niels D

Op het moment dat je Cites I dieren overneemt/koopt van iemand, moet je de Citesverklaring op jouw naam laten zetten als je er ook daadwerkelijk eigenaar van wilt worden. Doe je dat niet en je krijgt nakweek, is ook de nakweek niet jouw eigendom, maar van de kweker van de ouderdieren. Die moet vervolgens ook voor jouw nakweek Cites aanvragen, wat een hoop onduidelijkheid met zich mee gaat brengen, zeker als er dan ooit een controle komt en de administratie niet op orde is. Dan raak je je dieren mogelijk ook kwijt.
Het omzetten van de Cites is een kwestie van de verklaring opsturen naar het Citesbureau met een wijziging van eigenaar.
Doe met de info wat je zelf t makkelijkste vindt.

Groetjes Kimmy
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

Dat is inderdaad precies wat ik dacht kimmy. Bedankt voor de info
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

Bij de aanvraag is meerdere malen besproken dat de dieren naar een nieuwe eigenaar gaan, de procedure duurde behoolijk lang en ik ga er dan ook vanuit dat zij geen fouten maakten..

Harry

Ze hebben ook geen fout gemaakt bij het CITES kantoor. Alleen moeten de mensen nog de dieren op hun eigen naam laten zetten zoals kimmy zegt, en dat had volgens mij ook meteen gekund, als punt 2 meteen was ingevuld.

denk ik...
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Cites papieren zijn niet meer dan een overdrachtspapier waarop de gegevens van het dier staat. De eigenaar van het papier is de eigenaar van het dier. De kweker staat erop zodat het makkelijk te controleren is waar het dier vandaan komt.
Een kweker hoeft ook pas papieren aan te vragen zodra ze de dieren weg doen. Van de ouder dieren heeft hij natuurlijk wel papieren nodig. Als het gaat om wildvang dieren of F1 dieren heb je nog een bezitsontheffing nodig en die zou de nieuwe eigenaar zelf aan moeten vragen.

Laatst stond er in het blad van de schildpaddenvereniging een uitgebreid artikel over hoe het allemaal zit met Cites, zal het nog een keer doornemen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

duidelijk antwoord Kevin, maar kun jij dan mischien uitleggen waarom punt 2 niet is ingevuld?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

Citaat van: naeff002 op maart 20, 2012, 12:17:37 PM
Cites papieren zijn niet meer dan een overdrachtspapier waarop de gegevens van het dier staat. De eigenaar van het papier is de eigenaar van het dier. De kweker staat erop zodat het makkelijk te controleren is waar het dier vandaan komt.
Een kweker hoeft ook pas papieren aan te vragen zodra ze de dieren weg doen. Van de ouder dieren heeft hij natuurlijk wel papieren nodig. Als het gaat om wildvang dieren of F1 dieren heb je nog een bezitsontheffing nodig en die zou de nieuwe eigenaar zelf aan moeten vragen.

Dit is inderdaad het verhaal...punt 2 is gewoon nvt..