Morfende paramesotriton!!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnH

Mooi!! wat word het beste gegeten??

Gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

Stijn: Wat ik zelf kan zien zijn dat de tubifex en de muggenlarven. Van de fruitvliegjes en de springstaartjes weet ik het niet. Er zaten alleen wel twee salla's nu in het bakje waarin de wormpjes van de fruitvliegjes zaten, met verdacht dikke buiken :D
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Oke, Ik wou eigenlijk Enchientreen, Fruitvliegjes en tublifex voeren als ze het land op gaan (cynops orientalis). Misschien kun je ook Enchientreen proberen?? Maar we zullen wel zien he.  :)

Succes, Groeten
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

Ja ik wil ook nog een start portie van die beestjes kopen.

En een foto'tje. Niet echt heel goed en ze liepen allemaal weg voor het licht ;D
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

#34
Een nieuwsgierige larf

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

mijn sala's die gemorfd zijn nu 2 zitten nog wel in het water gaan het land niet op.
Wel af en toe maar voornamelijk in het water en dan wel bovenin de planten.

Aanpassingen maken of zo laten?

Ziet er precies zo uit als bij jou Momo, alleen iets kleinere bak!

Monique

Rowan; ik vond er een keer twee op het pompfiltertje die heb ik toen zelf aan land gezet omdat ik bang was dat ze gingen verdrinken en die bleven toen ook op het land. De rest is eigenlijk vanzelf op het land gegaan als ze er aan toe waren. Je zou ze op een stukje kunnen zetten waar ze net met het koppie boven water kunnen maar tot nu toe is mijn ervaring dat ze het vaak zelf uitzoeken. Maar sommige morfen zijn een beetje de weg kwijt (die op het pompfilter zaten)
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Wat een prachtige larfjes :o ;D

Good luck ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

kevin

Als je die armpjes nu goed zie zie ik licht gele vlekjes op de armen waar chinensis dit horen te hebben.
Of heeft hongkongensis dit ook bij jonge dieren weet iemand hier misschien meer van.

Het viel me op :)

Monique

#39
Kevin, dat klopt dat viel mij ook al op. Alle larven hebben dit. Zouden het dan toch chinensis zijn....

Update;ik lees dat de larven van de chinensis helemaal zwart zijn, inclusief de kieuwen. Dat hebben deze niet.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

vandaag viel me op dat mijn morphjes dus toch ook wel land opzoeken.
ik ga ze na dit berichtje verplaatsen in een grotere bak van 40 bij 90 cm. omdat ik nu 9 bakken in huis heb staan, die wil ik even wat beperken ( dus ipv 5 larven per bakje maar even 10 ) scheelt toch weer aan ruimte.
maar goed ze zitten nu op land ( zijn er tot nu toe 2, maar moet zo nog even kijken ) ik heb ze levende rode muggenlarven gegeven gisteren ( op het landgedeelte op een steen neergelegd, en dat aten ze al op dus voor mij tot noch toe niet de zorg of ze eten of niet gelukkig.

ik zal trouwens zo ff een foto proberen te maken!

Rowan Willemsen



hier de foto.

ik hoop dat het goed te zien is, want wat heb ik gedaan, de bovendste is nu zon 6 dagen zijn kieuwen volledig kwijt, je ziet zijn huid ook dat het ruw is.
de middelste als je goed kijkt ( is wat lastig te zien op de foto ) begint zijn kieuwen kwijt te raken, je ziet zijn huid al ruwer worden en zijn kop anders worden.
de onderste is nog een larf en dat zie je aan zijn gladde huid, en andere vorm van zijn kop.


net dus even gekeken en heb nu 4 gemorfden, en 3 die er tegenaan zitten zoals op deze foto de middelste.

de kieuwen zijn bij larven geel, en bij die wie tegen morphen aan zitten worden ze oranje rood van kleur.

Monique

Goede foto's Rowan! Je ziet duidelijk het verschil tussen de fases. Ik heb er nu een stuk of 15.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

nu 7 stuks op land zitten.

even een vraagje aan je Momo:

zitten ze bij jou ook wat stil?
ik heb op mijn landgedeelte een steen waar ze meestal onder zitten, erg mooi vind ik zelf met een gedeelte onder de steen dat een halve cm water heeft, en een droog gedeelte.
ze zitten eigenlijk overal wel een beetje.
ook gewoon af en toe ergens anders op land, maar goed dus wel ontzettend stil.
als ik er bij kom met mijn vinger, bewegen ze zich nauwelijks.
of ze eten ( net als bij jou ) heb ik moeilijk zicht.

oja eerste raamklevers bij mij ook gesignaleerd maar echt verdere pogingen nog niet gezien.
deze bak is ook totaal afgedicht en ook geen schuilplaatsjes waar ze zouden kunnen zitten dus voorzie geen probleem ( behalve de hoogte die ze weer naar beneden kunnen vallen )

oja laatste vraag: wat voer jij ze voornamelijk? en hoe bied je het op dit moment aan?

Monique

Ja het zijn rustige beestjes, die van mij zitten de hele dag op een kluitje onder een stuk boomschors. Als ik de schors weghaal om even te kijken dan worden ze onrustig. Het ligt er wel aan hoe oud ze zijn de morfen met een nog wat gladder huidje, die zijn heel erg rustig. Degene die al wat meer lijken op het volwassen dier, compleet met ruw wratachtig huidje die zijn meer alert. Het heeft denk ik te maken in welke fase van ontwikkeling ze zitten. Het is moeilijk om te zien of ze eten, ik bied muggenlarven en tubifex aan op een stukje nat keukenpapier. Meestal op twee plekken. 's ochtends is dit dan weg, maar soms ook niet. In de bak leven ook springstaartjes, deze kunnen ze ook eten. De fruitvliegjes daar heb ik mijn twijfels over. Volgens mij zijn ze te snel voor de sala's. Een enkele sala heb ik kunnen voeren met een pincet, die was erg hongerig. Soms is het erg duidelijk dat ze gegeten hebben, namelijk een bolle buik. En ze groeien. Heb jij ook kleurverschil? Ik heb er best wel wat bruinige tussen zitten en donkere.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu