Morfende paramesotriton!!!

0 Leden en 7 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Citaat van: momo op mei 27, 2009, 09:07:47 AM
De fruitvliegjes daar heb ik mijn twijfels over. Volgens mij zijn ze te snel voor de sala's. Een enkele sala heb ik kunnen voeren met een pincet, die was erg hongerig. Soms is het erg duidelijk dat ze gegeten hebben, namelijk een bolle buik. En ze groeien. Heb jij ook kleurverschil? Ik heb er best wel wat bruinige tussen zitten en donkere.

Als je op de bodem een stukje fruit legt(geen sinaasappel) blijven de vliegjes er op en om,dan zijn ze voor de juvenielen makkelijk te vangen.
Petro
Tylototriton Shanjing

Rowan Willemsen

zag het net ook toch wel dat ze een dikker buikje hadden.
Ik voer ze hetzelfde.
En inderdaad wel aardig kleurverschil hoorde van Zeger dat het normaal is net als bij mensen.
Ik heb me er nog niet in verdiept hoe dit kan of dat het erg is, ik maak me er geen zorgen om.

Monique

Petro: dank je voor je tip. Ik doe dit inderdaad al.
Ik heb net even het aantal sala's geteld: tot nu toe 26 gemorphde salamanders! Alive and kicking!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

blij blij vandaag toch dan voor het eerst echt zien eten.
Verschil: nu aangeboden muggenlarven op een zakdoek, daarvoor gewoon op een sten gelegd waar ze op zitten.
Naja ze eten daar gaat het om!
12 stuks nu hier in totaal alles leeft verder ook nog, maar wat een verschil al en lengte en omvang van ze!
Ik heb er 1 die dubbel zo groot is als de rest.
En dan ook nog kleuverschil dat zeer groot is.
Stippen op de buik zijn wel hetzelfde, klein geel en veel!


Monique

Ja hier zie ik sommigen nu ook eten. En niet een klein beetje. Ik had tubifex, en gewoon kluitjes worden verslonden. Er is hier alleen steeds moeilijker aan muggenlarven te komen, het schijnt dat veel dierenwinkels hier van een lokale groothandel betrekken. En als die het af laat weten dan heeft dus niemand iets! Heel fijn. NOT. Dan zit je dus mooi met 26 morfjes die levend voer nodig hebben.... Ik heb hier nog wel een kweekje springstaartjes staan die ik ook als nood kan gebruiken. Wat mij opvalt is dat ze nog wel erg van een vochtige omgeving houden. Ik heb een plantje op de grens van water en land en daar zijn vaak sala's te vinden, lijfje in het water kopje op de plant. Verder is bij mij het landgedeelte ook altijd vochtig door de capillaire werking van het grind.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De laatste foto's van de juvenielen: 38! stuks in totaal.
(klik voor groter)
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

nice! Hoe groot zijn ze?enwat eten ze nu? groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

het zijn echt mini's,ik heb ze niet gemeten maar ik denk nog maar een cm of 3 a 4. Ze eten muggenlarven en tubifex. Ik geef ze ook fruitvliegjes en springstaartjes maar die heb ik ze zelf niet zien eten.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Coen Deurloo

Geweldig resultaat momo, proficiat!

Rowan Willemsen

springstaartjes eten ze hier niet.
Tubifex en muggenlarven wel, maar of ze het allemaal eten is te moeilijk om te zien.
Ik heb er nu 21 dus nog 12 te gaan.
Nog geen uitval gehad dus dat is ideaal!

Monique

Rowan, ik krijg ook de indruk dat het een "sterke" nakweek is. Alle eitjes waren bevrucht. Geen tot nauwelijks uitval en tot nu toe ook niet bij de morfjes. Maar nog een lange weg te gaan, ik dacht een jaar of twee tot volwassenheid :o En zo een verschil met de axo's, deze zijn nu al twee keer zo groot als de juvenielen!

Wat een werk om de bak schoon te maken. Salla's eruit, grind eruit, piepschuim wat gaat drijven....
Maar ja deze opstelling werkt, ook qua vochtigheid want dat vinden ze fijn.

De ventilatie wil ik graag wel verbeteren, het is wat muf.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

ik had 1 larf die dood is gegaan maar dat was een dag nadat ik ze bij je had opgehaald.
( wellicht wagenziek geworden haha )
Maar inderdaad ze zijn in mijn ogen erg sterk.
Vergeleken met de cynops en kaiseri ( die overigens nog larf zijn )
Zijn ze goed doorvoed en missen ze verder ook niets ( pootjes ) oid. Ze zijn niet aggresief naar elkaar althans misschien als ik niet kijk?!
Maar goed ik meldde een tijdje terug dat ze nogal sloom en bijna bewegingsloos waren, dat is al stukken vermindert en ze lopen nu weg voor me.
Nauwelijks raamklevers meer toevallig vandaag in 2 weken weer eens 1 tje.
Gaat allemaal goed dus!

Monique

Goed om te lezen dat ze ook bij jou lekker gaan. En inderdaad ze zijn hier ook veel levendiger.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Alles is nu gemorfd. 40 kleine salamanders varierend in grootte. Het eten wordt verslonden. Ik neem aan dat het nu gewoon groter groeien is en ben benieuwd wanneer ze weer het water gaan verkiezen. Ik denk als ze tussen de 1 en 2 jaar oud zijn. Maar ik hou ze natuurlijk niet alle 40. Als ze wat groter zijn dan bied ik ze te koop aan of ga een keer naar Houten als er liefhebbbers zijn. Vanaf nu alleen denk ik nog simpele groeiverslagen. De morph periode is voorbij!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De juvenielen zijn i.v.m. de vakantie periode overgeplaatst in een spinnenbak. Dat was wat makkelijker bij de oppas te brengen dan een aquarium van 60 cm  ;D. En eigenlijk laat ik ze daar maar even inzitten. Niet lang meer want de wordt het te krap.  Maar valt wel erg goed schoon te houden.  Ze hebben hout en een kokosnoot waar ze onder schuilen en de bodem is een stuk natte keukenrol die vaak verwisseld wordt. Ik ga toch kijken naar een inrichting in de grotere bak die wat minder arbeidsintensief is. (kilo's grind scheppen en uitspoelen, het risico dat je een sallie  mist)
De kleuren worden nu meer uitgesproken: ze hebben richels lopen vanaf hun ogen en over de rug, deze zijn een beetje oranjeachtig gekleurd. De wratachtige huid is echt in miniatuur aanwezig. De koppies zijn tamelijk plat. De dieren zijn krachtiger en de poten meer ontwikkeld, ze kunnen een aardig vaartje maken! De aanhechtingsplaats van de pootjes naar het lijf is geel gespikkeld. Tot nu toe nog geen uitval.. Maar wat groeien ze langzaam...
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu