Voortgang kweek Lissotriton italicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Hoi Coen

boven de 15 graden legt een vrouwtje ongeveer 10 eitjes per dag. Het is niet ongebruikelijk dat in het begin slechts kleine hoeveelheden onbevruchte eitjes worden gelegd, sterker nog in het begin van de legperiode zie je ook vaak dat er alleen "lijm op de blaadjes wordt geplakt. Onder de 12 graden zal het leggen weer stoppen. Ik adviseer je wanneer het leggen echt loopt een aantal eieren eruit te halen en deze in een plastic bak te doen met een lamp erboven en niet onder de 20 graden te laten komen.

Waarom?

In het verleden had ik ook vroeg in het jaar van diverse soorten eitjes en larven. Ik had bij vroege larven altijd massaal uitval, maar de larven vanaf april gingen altijd probleemloos

Door de temperatuur en licht van april te creeren en watervlooien heb je al 1 gunstige situatie
verder kun je het beste microaaltjes geven ipv watervlooien en daarna tubifex. Watervlooien bevatten t/m april nog de voor larven dodelijke cyclops.

succes en verdeel je microalltjes over meerdere potjes want je hebt er straks veel van nodig!!

bruin brood, poedergist en melk en 2 lepels van je entportie doen in een jampot en daar gaatjes in maken. Zo simpel is het
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Bedankt voor de reactie Harry, ik heb net het raam wat dichter gedaan want het was ongeveer 6 graden in de kamer...en er werden uiteraard geen eitjes meer gelegd, dit stond ook in het Lacerta artikel over de L. italicus. Ik ga even kijken of ik de temperatuur zo rond de 12-15 graden kan brengen en anders moet er misschien een verwarmingselementje in, als die zo laag gaat...

Robkeulers

Waarom moeten de eitjes volgens jou zo warm opgekweekt? de dieren leggen toch bij een bepaalde temperatuur, is het niet slim om die dan gewoon aan te houden?

Hugo

Hey Coen man!
Gefeliciteerd, super om je diertjes in actie te zien.
Mooie pics en de dieren zien er goed uit.

Keep up the good work! :D

Groetjes,
Hugo

StijnH

Gefeliciteerd! veel succes! ;)

groetjes,
stijn.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Coen Deurloo

Ik lees trouwens dat bij warme temperaturen de dieren al bij 9 mm kunnen metamorfoseren, terwijl dit bij koudere temperaturen eerder rond de 26 mm ligt (bron, bedankt Kenny ;)). Het lijkt me dus verstandig om de larven juist niet te warm op te kweken.

Harry

Ik beveel alleen een wat hogere temp voor de eitjes om ze wat sneller te laten ontwikkelen en zodoende minder uitval in de eitjes te hebben. 20 garden is niet warm!! 26 graden is warm en zou ik ook niet aanbevelen. In de natuur leven ze in algenachtige ogeving en daarvoor is veel licht en een temp van ongeveer 20 graden nodig. Probeer maar desnoods eens uit een paar eitjes warm (wel tellen) en een paar koud wegzetten)
Je zult zien dat het uitkomst percentage bij de 20 graden eitjes hoger is. Is overigens bij mij zo bij alle triturussoorten
(lissotriton was vroeger ook triturus)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Segers

He Coen te gek joh!! Gefeliciteerd!!
Ziet er erg goed uit allemaal, hoop dat het je lukt maar komt vast helemaal goed!!
Grts
R 8) y

Erwin Bakker

Erg leuk.

Ik heb vorig jaar eieren-larven-metamorfose van italicus bereikt met in het begin artemia-kweek. Ging erg goed.

Robkeulers

Hoeveel eitjes en nk had je Erwin? en zijn die dieren in NL gebleven?

Coen Deurloo

Kleine update; de temperatuur is nu rond de 15 graden. Ook bij temperaturen rond de 12 graden werd er weinig gelegd. Bij deze iets hogere temperaturen is er weer wel meer eileg-actie. Het vrouwtje is ook ontzettend bol.

Heb je nog juvenielen Erwin? Wat zijn je bevindingen over het kweken met de italicus? Er is vrij weinig info bekend, dus alle info is welkom ;)

Harry

zijn er al eitjes uit  of heb je al bevruchte eieren gezien?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan


Coen Deurloo

Citaat van: Harry Dresens op januari 05, 2009, 09:43:37 AM
zijn er al eitjes uit  of heb je al bevruchte eieren gezien?


Ik heb gisteravond even gekeken, en ondanks dat het erg moeilijk te zien is door de waterpest wirwar, schat ik dat er zo ongeveer 20 eitjes in de plantjes gelegd zijn. En nog beter nieuws; het zijn bevruchte eitjes! De celdeling is goed te zien ondanks het piepkleine formaat, en bij sommige eitjes is het 'larvenvormpje' al een beetje te zien. Op aanraden van Sergé zal ik de ene helft van de eitjes redelijk koud opkweken, en de andere helft op kamertemperatuur, dit omdat er nog vrij weinig bekend is over het kweken met L. italicus, en welke invloed temperatuur heeft op bijvoorbeeld het geslacht van de dieren. Ad Bouwman had bijvoorbeeld voornamelijk vrouwtjes bij vrij koele temperaturen (12-17 graden).

Citaat van: Erwin Bakker op januari 05, 2009, 09:08:31 PM
Rob en Coen:

http://www.caudata.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=98&topic=1177.0

en

http://www.caudata.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=1338.0



Excuses Erwin, soms zie je door de bomen het bos niet meer! Ik heb contact opgenomen met de andere L. italicus houder.

Erwin Bakker

Ik had vorig jaar volgens mij nooit meer dan 12 eitjes geteld, terwijl het er 17 bleken te zijn. Erg moeilijk te zien dus, als we ervan uitgaan dat ik niet al te kippig ben...