Voortgang kweek Lissotriton italicus

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

Dank je ik had gezocht bij
Watersalamanders (Triturus, Lissotriton, Mesotriton en Ommatotriton)
Hier alle ervaringen met Triturus, Lissotriton, Mesotriton en Ommatotriton soorten

en op trefwoord vond ik het ook niet terug.

maar ik moest dus bij kweekverslagen kijken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Even een update:

Er worden nog steeds eitjes gelegd. Ik voer de volwassen dieren kleine regenwormpjes en enchytreen. Ik heb vandaag weer ongeveer 7 eitjes uit de bak gehaald waarvan er 3 in een groepje in de kruin van een valisneria plantje waren gelegd.

Helaas is er nog steeds geen tubifex beschikbaar in de lokale dierenwinkels. Ik heb een groep warm op kamertemperatuur (water is ongeveer 19 graden) en een groep op ongeveer 10-14 graden, dit om te kijken wat voor geslachten eruit komt. Er is veel kannibalisme bij de larven op kamertemperatuur, het is dus te adviseren om de larven in een vroeg stadium al te sorteren op grootte. De grootste larven zitten in een plastic bak van ongeveer 30x20cm, met wat rottende bladeren, waterpest en water uit een vijver. Ze zijn nu zo groot dat ze net de kleinste enchytreen kunnen eten. De 'koude' eitjes zijn nog niet uitgekomen maar dit zal niet lang meer duren. Ik heb een nieuwe groep eitjes ook op kamertemperatuur zodat ik ongeveer een evengrote groep koud als warm zal hebben.

Coen Deurloo

Kleine update: De eitjes in de koude kamer zijn ook aan het uitkomen. Ik haal nog steeds dagelijks vers gelegde eitjes uit de bak, het vrouwtje ziet wonderbaarlijk genoeg nog steeds bol van de eitjes.

Kenny

Gaat lekker hier met de italicus, al enig idee van het aantal eitjes/larven?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Citaat van: Kenny op februari 23, 2009, 07:16:58 AM
Gaat lekker hier met de italicus, al enig idee van het aantal eitjes/larven?

Da's echt schatten...ik denk een stuk of 40-50. De 'grootste' larven zal ik vanavond even proberen te fotograferen. Groot is nog steeds behoorlijk klein bij L. italicus ;).

Steven DC

Gaat blijkbaar goed met de italicus Coen! Ze zijn zo verdomd mooi dat ik echt erg veel spijt heb dat ze weg zijn  :( Misschien dat ik je nog wel contacteer om wat nakweek ;D

Coen Deurloo


Steven DC

Nice Coen! Is er al wat belangstelling voor de nakweek?

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Kenny

Ik zie de foto-update nu pas! Schitterend! Flink buikje vol die larfjes, heb je nu al een beter zicht op de hoeveelheid nu ze iets groter zijn? ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Citaat van: Kenny op maart 19, 2009, 08:14:48 AM
Ik zie de foto-update nu pas! Schitterend! Flink buikje vol die larfjes, heb je nu al een beter zicht op de hoeveelheid nu ze iets groter zijn? ;)

De foto's zijn van de eerste lichting larfjes, dat zijn er denk ik een stuk of 10. In de curver heb ik veel waterpest en rottende bladeren op de bodem, een duidelijk aantal is niet echt te zien. Ik kan meestal zo rond de 3 a 4 larven spotten in de bak, de rest is verborgen. De andere larven doen het goed, maar zijn nog klein. Het vrouwtje legt nog steeds eitjes, al was dat weer even gestopt omdat de temperatuur om mijn kamer rond de 8 graden was. De mannetjes zijn nog steeds druk bezig met staartwaaieren. Ik heb gelukkig een nieuwe bron voor watervlooien gevonden, dus ben ik even uit de 'klein-voedsel nood' ;).

Harry

Ik vind die foto van die italicus larf zo mooi dat hij voor mij op de voorpagina van salamanders zou mogen.

Een mooie foto en een bijzondere soort. En misschien een stukje over hoe Coen de dieren heeft opgekweekt naar volwassenheid.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

#57
Even een minder leuke update: In een wat kleinere bak heb ik toch aardig wat uitval gehad van kleine larfjes. In een ruimere bak niks, het lijkt mij dus dat als je voor de 'rotte bladeren inrichting' gaat, je dit wel in een flinke bak moet doen. Ook heeft deze ruimere bak meer slakjes. Ik zal dus snel wat meer grotere bakken gaan halen en deze alvast inrichten zoals de succesvolle bak om meer uitval te voorkomen. Ook denk ik erover om een aantal larven in mijn nu overbodige watervlooien kweek aquariumpje te doen, deze bak staat al enorm lang en heeft waarschijnlijk een rijk microleven.

Een paar van de grotere larven beginnen wat meer de volwassen, donkere tekening te krijgen, dat zal dus niet lang meer duren voor ze gaan metamorfoseren.

Er worden nog steeds eitjes gelegd, ik heb er vanmiddag een stuk of 10 uit de bak bij de ouderdieren gehaald. Bij de eerste 30 eitjes had ik geen beschimmelde eitjes, bij de nieuwe lichting eitjes gaat ongeveer de helft schimmelen.

Joey Immers

rottende bladeren op de bodem ???

nog nooit van gehoord lijkt mij niet egt super voor je water denk ik.
iets wat in het water rot ken toch nooit goed zijn ??
zal niet mijn eerste keus zijn.
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Coen Deurloo

#59
Door een paar rottende bladeren in de bak te doen stimuleer je de groei van infusoria (verschillende soorten micro-diertjes), en dit helpt de larven enorm om de eerste periode door te komen. Volgens mij wordt het eerder in dit topic al besproken. Ik had het als tip van Jef gekregen en ik ben er erg over te spreken. De bak, mits ruim genoeg, blijft schoon, ik heb nog geen 1 keer water ververst uit de grote larven bak.

Het klonk mij ook wat raar in de oren, maar ik moet zeggen dat het echt goed werkt!