Ambystoma tigrinum

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

driessens rudi

Kan er iemand mij zeggen of er een duidelijk verschil is tussen A. tigrinum en A. tigrinum mavortium en zoja, wat dat dan is. Als ik foto's bekijk dan is het mij niet echt duidelijk. Ik heb zelf vijf dieren, ik zie wel wat verschil in tekening maar om nu te zeggen het is die of die???? Wie helpt? Alvast bedankt! ;)

Coen Deurloo

In de regel heeft mavortium een meer verticaal strepen patroon, vandaar ook de naam Barred Tigersalamander. Er is echter zoveel overlap in deze 2 soorten dat je het bijna nooit zeker weet...

Het Petranka boek beschrijft dat de A. t. mavortium larve 9-10 mm is bij het uitkomen en de A. t. tigrinum iets groter; 13-17 mm. Ook is de tekening is bij de larven iets anders. Verder wordt er beschreven dat de mavortium iets meer heldere kleuren heeft t.o.v. de tigrinum.

Ik heb zelf ook 2 tijgersalamanders die ik gewoon tigrinum/mavortium noem, omdat het toch niet met zekerheid te zeggen is zonder DNA onderzoek.

®ob

*** Ik heb zelf ook 2 tijgersalamanders die ik gewoon tigrinum/mavortium noem ***

Durft hij met een stalen gezicht te zeggen terwijl Hij Tigrinum in zijn profielinformatie heeft staan (onder zijn berichtje)

;D ;D ;D

Coen Deurloo

Door een foutje in het systeem (denk ik) kan ik de onderste namen niet aanpassen...echt!

®ob


alphamale

Sorry dat ik een oud topic nieuw leven inblaas, maar ik vraag me af of er ook verschillen zitten in de uiteindelijk grootte? Ik heb nog wat gevonden op http://www.caudata.org/cc/species/Ambystoma/A_tigrinum.shtml, maar wat formaat betreft word ik niet wijzer.

robkeulers

Voor zover ik weet is er niet al te veel grootteverschil. Maar waarom is die cm meer of minder nou zo belangrijk?

alphamale

Ha ha. Size does matter....

Ik weet het. Ik moet idd van mij obsessie voor grote monsters af.

Hugo

Koop een varaan of netpython, die zullen vast in je behoefte voorzien en zijn nog steeds goed verkijgbaar!  :P

alphamale

Helaas zit reptielen houden er voor mij niet meer in. Zie http://www.salamanders.nl/forum/algemene-discussie/groot-groter-grootst/ voor de reden. Anders had er een zwartkeel- of witkeelvaraan op mijn lijst gestaan. Slangen vind ik hersenloze beesten, hoewel ze heerlijk smaken!