Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Bruine alg vs Duitse helmslak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Ik heb gisteren 2 slakken gekocht en sta zo versteld van hun "kuiswerk" dat ik het jullie gewoon moet meedelen. Ik heb wat last van bruine alg bij m'n crocatus en deze slakken lijken hier een heel goed wapen tegen. Overal waar ze komen, wordt gewoon alle (of toch bijna) bruine alg verwijderd.  :o kijk eveneens de bruine vlek op de raam die bijna helemaal weg gevreten is.
neritina pulligera of duitse helmslak, minimum temperatuur zou 18°C zijn. Kweken enkel in brak water, dus geen ongewenste plaag (kweken kan eventueel in aparte bak)

Coen Deurloo

Ziet er goed uit! Waar heb je deze slakken gehaald als ik vragen mag?

jackdw

Neritina slakken zijn te koop, in verschillende ondersoorten, in de meeste aquarium-winkels.

Ze bestaan in gestreept, gevlekt, zwart enzo en eten algen, vergrijpen zich zelden of nooit aan planten en fokken niet in zoetwater! Dus nooit een slakkenplaag...  ;D

Evenwel weet 'k niet wat de laagste temperatuur is die ze verdragen, literatuur geeft aan 18 tot 30 graden.

Steven DC

Heb ze van maxizoo. Er zijn inderdaad verschillende ondersoorten. Of deze allemaal zo goed bruine alg eten weet ik niet. Ik ga er alleszins nog bij halen. Prijs was €2 voor een slak maar als je kon zien wat ze met zn 2 al gedaan hebben in de bak, zou je versteld staan.

Steven DC

Alle bruine alg is weg  ;D

Niels D

Waar een Duistse helm al niet goed voor is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl