Advies nodig, T. marmoratus of toch niet.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PaulE

Hallo beste salamander hobbyisten,

Ik ben al geruime tijd bezig in de aquariumhobby, met het kweken van wildtype P. wingei (Endlers).
Door het vele bezoek aan beurzen en speciaalzaken liep ik nogal eens tegen wat salamanders op, en was mijn interesse in deze diertjes gewekt.


mijn kweekkamer

Ik heb nu dus ook enige maanden een groepje C. orientalis zwemmen en wandelen. Diertjes doen het prima, en vind het eigenlijk zo mooi dat ik nu een sera 130 cube aan het ombouwen ben (bodem oppervlak 60x60) met een ongeveer 50/50 water land deel. Nu ben ik mij al enige tijd aan het orienteren welke diertjes ik er straks bij aan zou schaffen, maar kom eigenlijk iedere keer terug op het bekijken van foto's en filmpjes van de marmoratus.





Momenteel staat de reptiwall te drogen, en heb de bak verder uitgerust met een external filter, welke ik "knijp" op de uitgang en split naar een dripsysteem om de wanden te bevochtigen voor toekomstige beplanting.
Verder heb ik net als bij de orientalis een Philips nano (10-40ltr) purifier (ozon) aangeschaft om de waterkwaliteit optimaal te houden.




waterniveau +/_ 25cm







Is deze bak ruim genoeg voor een trio van deze dieren? of hebben deze veel meer ruimte nodig?
Kan ik deze dieren in de rustfase in bijvoorbeeld een tempex box op de vide (inpandig balkon) plaatsen?

Graag zie ik jullie opmerkingen, kritiek tegemoet.

Paul

Niels D

Een tempex doos met dekstel zou mijn voorkeur hebben, toch zeker daar ze lekker koel mogen staan in de winter. De bak komt er prachtig uit te zien, maar de dieren zelf zul je niet veel zien en ze prefereren een setup met diverse lagen van luchtvochtigheid. Met een vochtige achterwand wordt dat lastig denk ik. Ik zou het simpel houden.

Wat de C.orientalis betreft is het harstikke goed om de waterkwaliteit perfect te houden. Let er wel op dat de stroming beperkt blijft. Bij teveel stroming zoeken de dieren het land op of er ontstaat stress.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

PaulE

#2
Dank je voor je antwoord Niels, voor mij valt de marmoratus hoe mooi ik ze ook vind, dan voor nu af.

Een "natte wand" is voor plantengroei eigenlijk essentieel, en vraag mij dan af of dit te combineren is met salamanders. Ik hou nu eenmaal van een natuurlijke uitstraling van een bak, net als in mijn aquariums.

Is een Notophthalmus viridescens hier misschien wel een optie? Ik begrijp overigens dat dit niet de gemakkelijste dieren zijn.
Ik zie deze dieren overigens ook af en toe in de handel te koop aangeboden, en neem aan dat het hier om wildvang gaat? Is hier uberhaupt nakweek van te verkrijgen?

Bij de C. orientalis filter ik overigens met behulp van lucht, en heb hier tevens de purifier op aangesloten.
In de Sera bak zet ik een kraan op de uitgang van het buitenfilter, zodat er een beperkte doorstroming ontstaat.

Niels D

Ik heb zelf diverse bakken met een natte achterwand. Er staan hier een aantal oude bouwverslagen op t forum. Deze heb ik uiteindelijk alleen maar voor kikkers of voor de tokéh's kunnen gebruiken. Het wordt simpelweg te vochtig voor salamanders die in de landfase zitten. Misschien als de bak wat groter zou zijn kun je met gatenstenen e.d. micro-omstandigheden creëren, maar dat gaat in deze bak niet lukken ben ik bang. Toen ik je bak voor de eerste keer zag dacht ik wel gelijk dat het een mooie setup zou zijn voor M. klappenbachi, het bijenpadje.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl