T.Marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Hoppe-Jaspers

Beste allemaal!

Sinds vorig voorjaar ben ik de trotse eigenaar van negen marmersalamanders, die na hun zomerrust de afgelopen maanden begonnen aan hun metamorfose. Dit heeft me aangezet om de toen nog geheel land ingerichte landbak te herinrichten tot een 1-3/ landbak 2/3 waterbak. Inmiddels wagen sommige mannen en vrouwen zo nu en dan een duik. Twee mannen bevinden zich eigenlijk continu in het water. Zo af en toe verschijnt er ook een vrouw.

Ik heb een hoop vragen en hoop dat jullie misschien je ervaring willen delen.

Omdat ik ze buiten (schuur,Serre)  hou, en er sprake is van belachelijke temperaturen, zou dat de rede kunnen zijn dar ze al zo vroeg zijn veranderd? Metamorfose begon Eind november half december al en vond ze toen steeds vaker in het water bakje. Vandaar de ombouw.

De dames zijn wat kleiner van stuk als de mannen? is dit gebruikelijk?

Ik heb zeker twee mannen al zien baltsen. Doch lijken de vrouwen er wat minder zin in te hebben. Komt dit later? de water temperatuur is 14 graden. De diepte is ruim 25 centimeter.


Kan het zijn dat ze nu minder willen eten? ik weet van de kleine water salamander dat deze in de paartijd enorm vraatzuchtig zijn. Toch heb ik het idee dat de eetlust sterk verminderd is...


Ben ik misschien gewoon ongeduldig?


Ik durf met zekerheid te stellen dat van de negen er vier man zijn, en twee vrouw, over de andere drie twijfel ik nog. Wat is de meest geschikte samenstelling? 2 vrouwen per een man. of drie?. Ik vind de mannen niet echt argresief tegenover elkaar. De afmetingen van de bak is trouwens 90,50,50


Ik zou heel graag willen weten wat jullie expert gedachte hierover zijn.


In afwachting en met vriendelijke groet,

Benjamin

   
Benjamin Hoppe-Jaspers Biologie docent & lid salamandervereniging

- Triturus Marmoratus 5.5.0
-Ommatotriton ophryticus 0.0.6

Niels D

Een hoop vragen, maar ik zou nog even geduld hebben. Hoewel ik zelf wat eitjes van T.dobrogicus heb aangetroffen deze kerst, is het nog steeds vroeg, ondanks de verwarrende temperaturen. Vrouwen zijn overigens doorgaans groter dan de mannen, maar er zijn altijd uitzonderingen. Misschien zijn je mannen ouder dan de dames. Eetlust kan wat verminderen tijdens de koudere dagen, maar deze moet niet verdwijnen. De meest geschikte samenstelling betref er één waarbij de mannen in iets kleinere getallen aanwezig zijn, dus een 2.7, 3.6 of een 4.5 groep zou ideaal zijn. Het is echter geen ramp als je meer mannen dan vrouwen hebt. Ik weet niet wanneer je dieren uit het ei zijn gekomen. Zodoende kan ik niet zeggen of ze snel de metamorfose in zijn gegaan of niet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Benjamin Hoppe-Jaspers


Ze zijn allemaal nakweek van dezelfde leeftijd, ik beschouw de verkoper als betrouwbaar. Ze waren toen 8 centimeter. En heb ze sinds maart dit jaar.

De verkoper wist me toen te vertellen dat ik ze minstens twee jaar op het land moest houden, tot ik zag dat ze eind november steeds vaker in de waterbak gingen zitten en voornamelijk de mannen begonnen te veranderen. Deze verandering is echter wel minimaal ter vergelijking tot wat ik hier in ander kweekverslagen heb gelezen.

Maar misschien moet ik nog gewoon even afwachten.. Ze zijn in ieder geval actief en heb ze afgelopen week zowel de vrouwen als de mannen zien eten.

Wel gaan de vrouwen nog vaak het water uit.

Het houd me in ieder geval lekker bezig... 
Benjamin Hoppe-Jaspers Biologie docent & lid salamandervereniging

- Triturus Marmoratus 5.5.0
-Ommatotriton ophryticus 0.0.6

StijnH

Ik zou proberen ze aquatiel te zetten op het moment dat de temperaturen stabiel boven of rond de 10 graden is. Marmers kunnen vrij gemakkelijk aquatiel ''gemaakt'' worden. Begin met een klein laagje water (wat sproeien vanboven zodat ze niet blijven drijven) of nog beter met een ruime waterschaal. Na het aquatiel gaan, geven ze hier aan als ze weer op land willen door vaker op het landgedeelte te klimmen en daar langere tijd weer te verblijven. Landgedeelte kan bestaan uit drijvend kurkschors o.i.d.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus