Rekord 600 T. Marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KidNatsu

Ik heb een rekord 600 (60x30x36) met vissen dat binnenkort leeg komt te staan omdat de vissen naar een groter aquarium gaan. Nu wilde ik eigenlijk wat leuks nemen dat anders was dan vissen. De eis was ook dat hij op kamertemperaruur moest kunnen. Na lang zoeken en uitzoeken ben ik op de Trirurus Marmoratus gekomen, en in zijn natuurlijke habitat zit hij ook bij de black-spotted pond frog. Vandaar dat ik op volgend bestand ben gekomen:
-2 Trirurus Marmoratus (1M / 1V)
-1 Black-Spotted Pond Frog

Nu dus mijn vragen:
-Is dit bestand mogelijk?
-Zoja, wat is belangrijk bij de inrichting? (Ik heb er nu fijn zand in zitten voor de vissen, kan ik dit gebruiken?)
-Zijn er nog andere benodigheden?

KidNatsu

#1
Ik vraag me ook af of er nog andere aanraders zijn voor in plaats van de black-spotted pond frog. Misschien een kleinere variant? Wat raden jullie aan voor bij de salamanders?

Wat ik dus wil is eigenlijk dit:
-2 Trirurus Marmoratus (1M / 1V)
-1 (Gif)Kikker -> Welke soort is geschikt?

joost.v.wijk

De combinatie is zeer zeker af te raden. In hun natuurlijke habitat kan het misschien wezen dat ze elkaar een keer tegenkomen, maar ze hebben daar zeeën van ruimte, en kunnen elkaar ook makkelijk uit de weg. Dit gaat niet lukken in een 60cm aquariumbakje, en levert alleen maar stress op. Het beste kun je per bak 1 soort houden.
T. marmoratus is ook niet echt een soort die bij constante kamertemperatuur zich lekker voelt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

KidNatsu

Oke, dan zal ik het bij een soort houden. Het is ook geen constante kamertemperatuur, er zit een lamp boven en een verwarming in die verwarmen, plus de verwarming op mijn kamer door de verwarming en de zomer. Swinters wordt het juist wat kouder, dus zal er genoeg variatie zijn tussen 17-24 graden, wat dus nog aanpasbaar is met de verwarming. Zou in dit geval een mannetje en een vrouwtjes marmoratus wel geschikt zijn? Zoja wat is precies belangrijk bij de inrichting en wat moet ik weten?

StevenZ

Ten eerste welkom op het forum! Ben zelf ook ooit met vissen begonnen maar heb nu alleen nog maar salamanders.  :)

Naar mijn ervaring gaan marmoratus boven een watertemperatuur van 19 graden Celsius het land op. Dus als je die jaarrond in het water zou willen houden, wat wel gedaan wordt, zou ik de bak niet op kamertemperatuur houden.

Zelf ben ik er voorstander van marmoratus op meer natuurlijke wijze te houden, dat wil zeggen met winterrust bij 5-10 graden voor minstens twee maanden per jaar. Ook raad ik aan marmoratus toch zeker de helft van het jaar op het land te houden. Voor de waterfase zou je aquarium net groot genoeg zijn voor 2 dieren. In de landfase zie je marmoratus niet, hij zal alleen 's nachts uit schuilplaatsen tevoorschijn komen als het donker is.

Een gifkikker samen met marmoratus houden is zoals Joost al zegt sterk af te raden, aangezien gifkikkers andere temperaturen verlangen en het samen houden van verschillende soorten salamanders sowieso af te raden is.

De meeste salamandersoorten doen het goed tussen de 10 en 22 graden Celsius. Soorten die ik aan kan raden voor beginners en de maat van je aquarium zijn Triturus dobrogicus, Triturus carnifex, Lissotriton italicus, Cynops orientalis en Cynops cyanurus. Pleurodeles waltl is ook een erg goede salamander om mee te beginnen maar die wordt te groot voor je aquarium.

Verder kan ik je aanraden je eerst goed in te lezen. Op deze website staat veel informatie en op deze website ook http://www.caudata.org/cc/species/Salamandridae.shtml

KidNatsu

#5
Mijn idee was om deels land, deels water te doen. Zoals al gezegd is de watertemperatuur aanpasbaar met verwarming, en het land een beetje met de lamp en kamer verwarming. Verder zal het in de winter ook meer die richting die jij zegt qua temperatuur. Zou dit dan geschikt zijn om 2 marmoratus in te houden? Of kan dit echt niet zo? Mijn punt is dat ik graag een "mooie" salamander wil. Een bruine of dikker vind ik bijvoorbeeld mooi. Het zwarre met wat groen en oranje stond mij bijvoorbeeld wel aan, net als de lichaamsbouw van het vrouwtje. Iets als een kamsalamander vind ik bijvoorbeeld minder mooi qua bouw en kleur. De marmer is eigenlijk de eerste en enigste die ik mooi vond die ook stond als geschikt voor deze temperatuur en voor deze maten. Ook stond erbij dat het een relatief makkelijke soort was die goed was voor beginners, maar dat zal dan wel niet kloppen. Maar in hoeverre zit dat moeilijk? Of is het gewoon een kwestie van goed inlezen en wat extra moeite moeten doen? Als deze salamanders geschikt zijn voor mijn bak hoor ik het graag, en anders hoor ik graag misschien andere aanraders! Ik zal ook even naar jouw aanradens kijken. Bedankt voor de reactie!

Edit: Ik ben zelf al ervaren met vissen (heel wat anders, dat begrijp ik). Dus ik ben bekend met extra kosten en moeite enz. Als deze bijvoorbeeld lastiger te houden is wegens een lastiger biotoop of eten dat je vaker moet halen en meer voor moet betalen is dat geen probleem. Ik ben ook bereid de tijd (een aantal maanden zeker, als dat nodig is) voor te nemen om mij goed in te lezen. Als de 50/50 land/water inrichting voor ruimtegebrek zorgt voor 2 salamanders zou ik 1 marmersalamander ook goed vinden.

Roy van Grunsven

Tussen T marmoratus en black spotted pond frog zit een pasr duizend kilometer. Die komen elkaar echt niet tegen in hun natuurlijke habitat.
Maar salamanders combineren werkt eigenlijk nooit.

KidNatsu

Oke, maar ik was er al achter gekomen dat dat niet goed ging. Op arkive stond dat ze in dezelfde omgeving leefden. Ik ga ook geen salamanders combineren, een soort is genoeg. Maar bedankt voor de reactie.


Hier mijn laatste vraag voor de mensen die dit kunnen antwoorden om het te verduidelijken:

Mijn idee was om deels land, deels water te doen. Zoals al gezegd is de watertemperatuur aanpasbaar met verwarming, en het land een beetje met de lamp en kamer verwarming. Verder zal het in de winter ook meer die richting die jij zegt qua temperatuur. Zou dit dan geschikt zijn om 2 marmoratus in te houden? Of kan dit echt niet zo? Mijn punt is dat ik graag een "mooie" salamander wil. Een bruine of dikker vind ik bijvoorbeeld mooi. Het zwarre met wat groen en oranje stond mij bijvoorbeeld wel aan, net als de lichaamsbouw van het vrouwtje. Iets als een kamsalamander vind ik bijvoorbeeld minder mooi qua bouw en kleur. De marmer is eigenlijk de eerste en enigste die ik mooi vond die ook stond als geschikt voor deze temperatuur en voor deze maten. Ook stond erbij dat het een relatief makkelijke soort was die goed was voor beginners, maar dat zal dan wel niet kloppen. Maar in hoeverre zit dat moeilijk? Of is het gewoon een kwestie van goed inlezen en wat extra moeite moeten doen? Als deze salamanders geschikt zijn voor mijn bak hoor ik het graag, en anders hoor ik graag misschien andere aanraders! Ik zal ook even naar jouw aanradens kijken. Bedankt voor de reactie!

Edit: Ik ben zelf al ervaren met vissen (heel wat anders, dat begrijp ik). Dus ik ben bekend met extra kosten en moeite enz. Als deze bijvoorbeeld lastiger te houden is wegens een lastiger biotoop of eten dat je vaker moet halen en meer voor moet betalen is dat geen probleem. Ik ben ook bereid de tijd (een aantal maanden zeker, als dat nodig is) voor te nemen om mij goed in te lezen. Als de 50/50 land/water inrichting voor ruimtegebrek zorgt voor 2 salamanders zou ik 1 marmersalamander ook goed vinden.

StevenZ

#8
De marmersalamander is ook niet heel moeilijk, is een van de soorten waar ik zelf ook mee begonnen. Maar als je een bak van 60*30*30 hebt is dat te klein om zowel een voldoende groot land en watergedeelte in te maken voor de marmersalamander. Je zou wel een plastic opbergbak van de hema kunnen halen, die zijn erg goedkoop, en die het halve jaar als terarium voor de landfase gebruiken en ze de andere helft van het jaar op het land houden. Zou je jaarrond salamanders in het aquarium willen houden zou ik voor een salamander gaan die het hele jaar aquatiel leeft, bijvoorbeeld een van de gemakkelijke soorten die ik eerder heb genoemd.

Je leert het meeste door ervaring op te doen door gewoon salamanders te houden, dus maanden inlezen is zeker niet nodig. De marmersalamander eet zo goed als al het voer dat je salamanders kan aanbieden, goedkoopst en gemakkelijkst is geknipte regenwormen, hele regenwormen, op internet gekochte gekweekte wormen, tubifex of rode muggenlarven. Als ze op het land zitten leg je dit op een vochtig dubbelgevouwen velletje keukenpapier zodat het voer makkelijk te vinden is en niet uitdroogt. Weet niet of je het al gelezen had, maar bij salamanders moet je erg goed opletten dat ze niet kunnen ontsnappen. verder geef je ze een goede schuilplaats als ze in de landfase zitten en zorgt dat de bodem van het terrarium vochtig blijft en that's it.

Succes verder  :)


KidNatsu

Nog een paar vraagjes: Kan ik niet gewoon een bodem etc in het aquarium doen met water er in, en dan in de landfase dat weer wegpompen en planten neerzetten en dan weer water er in voor de waterfase? Zou je een, twee of drie marmersalamanders op deze grootte aanraden? Wat voor bodem heb ik nodig? Ik heb op internet gelezen dat ze ook diepvries voer eten, zou ik ze ingevroren artemia (natuurlijk wel ontdooit) kunnen geven, net als mijn vissen? Zelf vind ik het gedrag van deze salamanders in video's etc. nogal rustig, mag ik vragen waarom dit te klein zou zijn voor land en water tegelijk? Bedankt voor alle informatie.

Ron Duijn

Een 60cm bak is gewoon niet voldoende om zowel een land als watergedeelte te maken.
In de waterfase grind met veel planten om het vrouwtje (als je een koppel hebt) de mogelijkheid te geven om haar eitjes af te zetten.
Waterpeil 20 tot 30cm.
Landfase bosgrond of cocopeat met een waterbak, mos, schors, bladeren en eventueel wat plantjes, varentjes of zo.
De landfase dient een stuk kouder te zijn, tussen de 5 en 15 graden.
je kunt ervoor kiezen om je bak voor de landfase leeg te maken en om te toveren in een landbak.
Of je zet ze in een curver.
Een landbak kun je best mooi maken met hout, varentjes, mos, schors etc.

Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

MartinS

Had je de caresheet van onze website al doorgekeken?
http://www.salamanders.nl/index.php/caresheets/62-triturus-marmoratus-marmersalamander.html

Mixen van soorten, kikker, vissen en zelf verschillende salamanders is altijd een NO GO!!

Verder zou je je bak als aquarium kunnen inrichten en de dieren tijdens hun landfase in een curverbak kunnen houden. Probleem opgelost  :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana