nakweek spaanse ribbelnsalamanders problemen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

angela

ik heb vorig jaar eitjes gehad van mijn spaanse ribbensalamanders , alles ging goed, ze eten prima , maar nu het volgende , de kieuwen verdwijnen niet bij een heleboel van hun, met alle gevolgen van dien, ze kunnen bijna niet op de bodem zwemmen hangen alleen maar bovenin en vervolgens gaan er wel 1 of twee per week dood.
wat kan ik nu nog doen? ik heb een landgedeelte maar hier gaan ze praktisch niet op ik kan ook niet zien dat ze verder iets zouden mankeren .
er zijn er maar 1 of twee die wel goed door de metamorfose heen zijn gekomen.
ze eten voornamelijk wormen in stukjes gesneden
ik vind het zo'n triest gezicht heb al gedacht aan euthenasie maar ik ben niet iemand die dit zelf bij zijn dieren kan . ik heb er nu nog 4 die nog klijn zijn en 1 wat grotere die precies hetzelfde probleem heeft. de ouders zijn gewoon prima.
wie kan er raad geven aan mij?ook heb ik ze al een tijd koeler gezet in de koelkast maar ook dit biedt geen oplossing

joost.v.wijk

Ik gok op zuurstofgebrek. Te weinig water t.o.v. hoeveelheid (grote) larven.
Kun je een foto plaatsen van de bak waar de larven inzitten?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

angela

ze zitten met 8 salamanders in een juwel rekord maat 60*30*30 er zit een eheim filter op die het altijd doet.ook zitten er waterplanten in en een landgedeelte ik zal foto's proberen te maken
ik heb zelf nooit iets gemerkt van zuurstoftekort bij ze.
eten doen ze wel

angela


joost.v.wijk

Zuurstofgebrek lijkt me in deze bak inderdaad niet het probleem. Dit komt vaker voor in kleine opkweekbakjes met weinig water, en weinig waterplanten.
wat het wel is, daarop moet ik je een antwoord schuldig blijven. Wel zou je het water eens kunnen testen. En dan voornamelijk ammonia, nitriet en nitraat.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

#6
Ik kan het niet goed op de foto zien, maar het lijkt dat er op dat je planten deels aan het vergaan zijn. Dit gebeurt weleens vaker als ze bijvoorbeeld verplaatst worden naar kraanwater. Het kost de plant dan wat tijd om opnieuw aan te slaan. Ondertussen creëren de dode plantenresten wel verhoogde stikstofwaardes in je setup. Dit kan de reden zijn dat je larven het slechter gaan doen.

Naar mijn ervaring blijven je planten het beter doen als je niet al teveel ververst, mits ze voldoende licht krijgen uiteraard. Dood plantmateriaal kan de stikstofwaardes flink opkrikken. Dit is enigszins te reduceren als je een groot aantal poel- of posthoornslakken in je bak hebt zitten. Deze eten het dode materiaal en hun uitwerpselen zijn weer makkelijker te verwerken door de micro-organismen, waardoor er minder stikstof vrijkomt. Deze micro-organismen vernietig je echter weer door teveel water te verversen, vooral als je dit met kraanwater doet.

Ik ververs zelf zelden en als ik dit doe, dan maximaal één derde van het totale volume aan water. Wel vul ik verdampt water aan met kraanwater en hevel ik vuil uit de bak met een lang rietje. Rietje in het water met de duim op het uiteinde van de kant die boven water blijft. Duim er één fractie van één seconde afhalen en direct er terug op plaatsen en je ziet dat je rietje een kleine hoeveelheid water op zuigt en vasthoudt, ook als je deze uit het water haalt. Als je de duim er weer af haalt valt het opgezogen water eruit. Dit komt door de capillaire werking. Zo kan je vuil van de bodem opzuigen.

Nogmaals, ik kan het niet goed op de foto zien, dus voor hetzelfde geld doen je planten het prima. Waterpest en hoornblad hoort er in ieder geval fris en groen uit te zien. Bij waterpest kunnen er uit de "bruine" stukken nog wel eens nieuwe scheuten groeien, maar haal hiervan de bruine/beige blaadjes wel af. Een bruissteentje helpt de micro-organismen in hun afbraakproces door ze te voorzien van zuurstof.


Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

angela

mijn planten doen het inderdaad prima, daar is geen probleem mee zo heb ik iets ingekort zo heb ik weer een hele baal waterplanten misschien komt het door mijn telefoon waar ik de foto mee heb gemaakt.
ik heb geen verwarming bij mijn salamanders in de bak zitten ze zitten gewoon op kamertemperatuur.
vind het ook heel raar dat de 1 het wel goed doet en de kieuwen verdwijnen en de ander dus niet.
bij het watertesten komt mijn ph op 7 nitriet en ammoniak slaan niet uit.
ik heb degene die goed zijn verplaatst naar een ander aquarium en degene waarvan ik twijfel of die het gaan redden die zitten nog in het huidige aquarium.
ik ververs weinig water alleen als ik denk nu is het nodig dan doe ik het.voorheen heb ik wel iets meer ververst omdat je met kleine salamanders nu eenmaal wat meer vuil erin hebt zitten.
ik heb ze in het begin watervlooien gevoerd en daphnia toen stukjes rode muggenlarf en wormen.dit krijgen ze nu nog steeds maar geen watervlooien en dergelijke meer.
vind het erg jammer dat het zo gelopen is en een oorzaak zou ik ook niet weten.
ik les regelmatig alles op dit forum en heb me ook goed inglezen voordat ik aan de salamanders begon.
ik hoop dat het met de rest nog goed gaat komen heb deze week geen dode salamanders meer gehad. ik had graag een foto willen plaatsen van de dieren maar dat is me nog niet gelukt .allemaal wel bedankt voor het meedenken

angela

wat ik vergat erbij te vermelden is dat ik ook slakken erin heb zitten om het vuil op te eten(posthoornslakken)

Niels D

Dat klinkt inderdaad allemaal als een goede manier van opkweken. Het zal waarschijnlijk een raadsel blijven wat de sterfte heeft veroorzaakt. Hopelijk blijft de rest in leven. Probeer misschien de dieren te scheiden over meerdere setups als dat mogelij is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

angela

dit heb ik al gedaan. 1 salamander heb ik wel uit zijn lijden laten helpen bij de dierenarts. deze kon ook niet goed zwemmen, hing alleen maar bovenin  en als hij at kwamen via de kieuwen de wormen er zo weer uit, ik kan het niet anders uitleggen.
de dierenarts zei verder dat het vaker gebeurd bij de eerste keer eieren gewoon een fout legsel zeg maar.
ik heb er u nog drie waarvan ik twijfel of die het gaan redden die zitten apart.
ook in een juwel 60 en dan heb ik nog 1 bak met de ouders en nog 1 bak met de jongen die wel goed zijn dat zijn er nu nog 4 .
ach het begint hier al aardig op een dierentuin te lijken  ;D overal aquariums. heb ook nog een aquarium met discusvissen en 1 met maanvissen en dan de rest nog.....
hoop dat het verder ook goed blijft gaan erg vervelend allemaal en ik vind het ook triest om ze zo te moeten zien. al die tijd dacht ik die kieuwen verdwijnen nog wel maar dat blijkt dus gewoon niet te gebeuren