Terrarium vuursalamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wiene

Dag allemaal!

Ik ben bezig met het inrichten van een terrarium voor Salamandra corsica of Salamandra algira. Welke het gaat worden is even afhankelijk van beschikbaarheid van de dieren.

De technische details van de bak, een panorama-aquarium van 1.20 meter en op het diepste punt 50 cm. Ik heb nu een grondlaag van hydrolorrels, met daarop een veiligheidsdoek wat normaal onder vijverfolie komt. Daarboven kokosgrond vermengd met bosgrond. Door dit schuin op de bouwen heb ik een klein watergedeelte wat gevoed wordt door een stroompje m.b.v een aquariumfilter. Voordat ik verder ga met aankleding, zou ik graag jullie mening en eventuele tips horen.

Alvast bedankt! (Bij voorbaat excuses als dit beter op een andere plaats thuishoort, omdat het specifiek vuursalamanders betrof leek dit mij de beste plek)
0.0.6 Salamandra algira tingitana ´Beni Arouss´

013

Ik ben bang dat een stroompje de bodem al snel te nat maakt. Je kunt ze beter iets droger houden, dan te nat met het oog op de uitbraak van infecties. Ik zou afzien van het stroompje.

Niels D

Let met cocos tuinaarde op mijt. Deze kunnen lethale gevolgen hebben ten aanzien van je dieren. Betreffen kleine witte diertjes die wat weg hebben van springstaartjes. Als je een poeltje creëerd, dan zal deze mogelijk vol substraat komen te zitten, doordat je salamander het erin woelt. Een waterbak is praktischer. Verder kan je veel gebruik maken van schors, mos en takken. Het is al eerder gezegd, maar het is moeilijk om aan nakweek dieren te komen. Je ziet ze eigenlijk nooit op beurzen e.d.. Probeer te netwerken en met wat geluk ga je het voor elkaar krijgen. In Duitsland is de kans groter dat je er vindt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Wiene

Bedankt voor de tips, ik ben (en ga) ermee bezig. De waterstroom wordt aangepast of compleet weg gehaald. Verder ben ik bezig met een duidelijkere afscheiding voor het water, zodat ik minder last heb van terugstroom. Ondertussen ben ik al wat aan contacten aan het bouwen, wat de bak mooi de tijd geeft om in te draaien. Ik houd jullie op de hoogte!
0.0.6 Salamandra algira tingitana ´Beni Arouss´