uitval bij de marmoratus nakweek

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ferry1984

beste forumleden

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zit met een groot probleem bij de marmoratus nakweek van dit jaar.sinds de dieren aan land waren gegaan ging dit ongeveer 1,5 maand goed maar ik heb nu ineens uitval en het ziet er heel erg uit vindt ik.ik zou graag wat willen doen ik heb ze al gescheiden in verschillende bakken nieuwe bodem etc maar niks helpen er sneuvelen bijna elke dag wel 1 of 2 dieren.
het enige wat ik kan zeggen wat je aan de salamanders ziet voordat ze dood gaan is een dikke keel waar ook wat vocht uit het bekje lijkt te komen als dit zichtbaar is dan is het meestal een dag of max 2 dagen later dood.
hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn? ik heb een foto bijgevoegd.

alvast bedankt voor de eventuele tips
Ferry

Felixx

Hoi Ferry,

Dat is inderdaad erg jammer... Toevallig zijn er bij mij in een week tijd ook 2 volwassenen dood gegaan.
één van de twee kreeg ook een opgezwollen keel. Ik heb een autopsie laten doen en het bleek dat ze een bacterie hadden genaamd mycobacterien. Als je er zeker van wilt zijn hoe de beestjes dood zijn gegaan zou ik ook een autopsie laten doen. Vooral omdat er al zoveel dieren bij jou dood gegaan zijn.
Succes met de overige beestjes!


Niels D

In die gevallen dat vlees aangetast wordt, zoals bijvoorbeeld dat bij open wonden het geval is, dan is er vaak sprake van een bacteriële infectie. Zo heb ik dieren verloren van L.laoensis. Deze ontsteking begon ook bij de keel. Een theorie kan zijn dat hier de infectie ontstond, omdat ze tijdens het eten van op papier aangeboden tubifex met deze plek in aanraking met dit voer kwamen. Tubifex is een bron van allerlei bacteriën, ook al spoel je het flink, daar er vaak dood rottend materiaal tussen de levende wormpjes bevindt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Ik ga met de vorige schrijvers mee. Dikke keel is 99 keer van de 100 een bacteriële infectie.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Ferry1984

#4
bedankt voor de reactie

is er nog iets dat ik verder kan doen?
ik heb ze alleen in de waterfase tubifex gegeven en rode mug maar aan land niet meer.
ze krijgen fruitvliegen buffalowormpjes en stofkrekels

Ferry

Niels D

Dan gaat mijn theorie niet op voor jouw casus. Ik ben zelf niet zo'n fan van de buffalowormen, daar de voedingswaarde tegenvalt. Wederom slechts een theorie voor de oorzaak, maar bij het ontbreken van voldoende nutrienten e.d. kan de weerstand niet naar behoren werken, wat een infectie tot gevolg kan hebben. Mocht je dit nog niet doen, dan kan je stofkrekels "gut loaden" door ze stukjes groente/fruit te geven voordat ze gevoerd worden. De maaginhoud van de krekels bevatten dan de vitaminen die in hun voer zat, die vervolgens de salamanders weer binnenkrijgen. Poederen met kalk kan ook helpen, maar vermijdt poeders met D3. Ik heb begrepen dat dit schadelijk voor salamanders kan zijn. Waarschijnlijk is je dit al bekend, maar mocht dat niet zo zijn zou je dit nog kunnen proberen.

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar wat kleinere wormen die je in stukken kan knippen tot een formaat dat je juvenielen aankunnen. Aanbieden op een stuk nat keukenpapier wat je in het substraat kan drukken zodat er een kuiltje onstaat. Na 12 uur zou ik het in zijn totaliteit weer verwijderen, inclusief de stukken worm die niet gegeten zijn. Gooi ook gerust wat pissenbedden erbij. Die vreten afval en hun nakweek kunnen weer als voer dienen. Nogmaals, dit is niet de oplossing, maar het zijn wel manieren op het dieet afwisselend te maken, wat weer een gunstig effect heeft voor de weerstand. 

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Ik heb nog nooit last gehad met Tubifex, ik kweek hier al mijn dieren al jaren mee op. Wat nog een optie kan zijn is een Mondslijmvliesontsteking. Hoe warm houdt je de diertjes?

Ik ga zeker met Niels mee dat voedingswaarde van je voedseldieren van groot belang is, helemaal tijdens het opgroeien. geknipte of kleine wormen zijn naar mijn ervaring het beste als hoofdvoer. Helemaal als je ze zelf gaat vangen bevatten ze alles wat nodig is van calcium tot vitaminen.

Uitgaande van het ergste en dus een bacterie zou ik de dieren zo wie zo scheiden van elkaar ze in bakjes zetten met oplopend grind wat je met regelmaat spoelt. Zou hou je een schone omgeving die vrij stabiel is. De besmette dieren zullen de komende tijd wel uitvallen, ik heb slechte ervaring met juvenielen met medicatie behandelen. Hier heb ik er zelden dieren mee kunnen redden.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Ferry1984

erg bedankt voor de reacties!

ik heb er inmiddels helaas niet zo veel meer ondanks ik ze in een aantal bakken heb gescheiden.
ik geef ze regelmatig ook stofkrekels die ik eerst van een papje een paar uur laat eten met daarin d3 druppels calcicare 40+ en lorifood dit is dan gemixt met siroop tot een wat dikker papje wat de krekels graag eten en dan van alles binnen krijgen en pas daarna in de salamanderbakken gaan.wat betreft de wormen dat is wel een tip die ik nog bij de kleintjes niet gedaan heb maar om welke wormen gaat het?de kleine mestpiertjes die je bij de hengelsportzaak kan kopen?
wat ik wel appart vindt is dat het bij me andere salamanders wel perfect gaat en ze gewoon groot worden dit is echt de eerste uitval die ik heb helaas.
Ferry

Ferry1984

ze zitten trouwens op kamertemperatuur maar het was met de hittegolf wel een graad of 27 voor een paar dagen.
Ferry

MartinS

Dat is voor deze diertjes in de staat die je beschrijft te warm. Ik zou nog een poging wagen ze kouder te zetten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Jgpost

Hallo Ferry.

Het diertje op de foto lijkt mij behoorlijk mager. Salamanders en ook andere dieren hebben vaak wormen of andere darmparasieten onder de leden. Die kunnen meekomen met slootvoer, slakken en tal van andere oorzaken. Dat hoeft geen probleem te zijn. Heel vaak is de parasiet latent aanwezig, en merk je niets aan het dier. Als een dier om wat voor reden dan ook verzwakt, dan kunnen parasieten vrij spel krijgen. Als de problemen zichtbaar worden is het proces vaak onomkeerbaar. Ik heb wel wormen gevonden in dode salamanders, niet alle parasieten zijn met het blote oog zichtbaar. Zoek preventie in goede condities en goed voer.

De voedseldieren die je beschrijft lijken me wat snel voor sommige salamanders. Daarnaast is mijn ervaring dat de dieren buffalowormen wat moeilijk wegkrijgen. Mestpieren laten mijn dieren liggen. Ik denk dat ze niet lekker ruiken. Bij mij krijgen ze stukjes regenworm, Rode mug, bladluizen en enchithreeen. Als ze wat groter zijn eten ze soms ook een pas vervelde meelworm. De door mij gekweekte voedseldieren krijgen biologisch geteeld voedsel, met soms een multivitamine preparaat.
Ik heb niet de wijsheid in pacht, maar hoop dat je er iets aan deze persoonlijke ervaring hebt.
Groet, Joop

Ferry1984

hallo allemaal

het lijkt wat rustiger te gaan bij de marmers ik heb nu anderhalve week geen uitval en ze eten weer ik geef ze nu ook de witte wormpjes en die vinden ze heerlijk en je ziet ze al wat dikker worden ik heb er nu 11 nog dus heel mischien gaat niet alles verloren. :)
Ferry

Paul

Gelukkig, niets is erger dat je alles ziet dood gaan.

Niels D

Het is gelukkiger ook wat koeler nu. Als je ze dikker ziet worden, dan is dat een goed teken mits het geen bloat betreft. Op het land komt dit naar mijn weten niet tot nauwelijks voor, dus dat gaat hoogstwaarschijnlijk goed met je dieren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl