Inheemse salamander eitjes opkweken voor uitzet.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik ben van plan om van het voorjaar er op uit te gaan om salamanders en kikkers etc. te gaan zoeken. Gewoon voor de lol van het zoeken en om de dieren te vinden en te bekijken. Foto's mogen dan natuurlijk ook niet ontbreken.
To the point:
Stel dat ik ergens eitjes tegenkom en het zijn er erg veel (als er maar weinig zijn moet je er zowiezo met je poten vanaf blijven lijkt me), is het dan verstandig én niet verboden om een paar eieren mee te nemen om ze op te kweken en ze vervolgens op dezelfde plek vrij te laten?
Vroeger deed ik dat, netals veel andere kinderen, met kikkerdril, maar ik heb van mijn oud-docent (hoge pief bij Ravon) gehoord dat dit zelfs verboden zou zijn.

Ik vraag me dus af of je voor het opkweken voor uitzetting een speciale vergunning oid nodig hebt.
Het belangrijkste is dan ook nog of het voor de dieren zélf wel aan te bevelen is. Ik heb nl gelezen dat iig kikkers terug willen naar de sloot waar ze geboren zijn, wat lastig is als ze in een glazen bak zijn geboren :D. (Ik zie ze al naar mn huis hoppen/kruipen, aanbellen en vragen of ze ff in mijn bak mogen leggen ;D.)

Coen Deurloo

Damien, ook al zijn het er veel, dan blijft het illegaal om inheemse salamanders te houden. Aantallen veranderen hier niets aan, dat is nogal vanzelfsprekend. Een vergunning kun je ook wel vergeten, die worden niet zomaar aan particulieren verstrekt.

®ob

Mooi initiatief, maar doe het niet.. je haalt je alleen maar ellende op je nek..

Jari B

Je kunnt mischien het wel aan de dierenbescherming of landschaps beheer vragen of hun dat willen doen die hebben toch wel een vergunning

Qwertu

Citaat van: Jari B op januari 02, 2008, 08:44:24 AM
Je kunnt mischien het wel aan de dierenbescherming of landschaps beheer vragen of hun dat willen doen die hebben toch wel een vergunning

Deze zulllen dat zeker niet doen. Ze houden het in de gaten, maar zullen echt geen eitjes naar huis nemen om ze op te kweken!

Verder sluit ik me aan bij de vorige antwoorden.
Trouwens: ik heb vroeger (als klein meisje  ;D ) ook altijd kikkerdril en kikkervisjes gevangen en later weer uitgezet. Vooral de sloten die langzaam droog liepen en die vol spartelende kikkervisjes zaten hadden mijn aandacht toen. Het mag inderdaad niet en eigenlijk wel terecht denk ik.
Ik vind het nu nog af en toe nog lastig om ze te laten doodgaan, maar zo gaat het nu eenmaal. Er zijn er genoeg die overleven.


Qwertu

Ja, het gaat meestal juist fout door het toedoen van de mens  ;)

DannyS

Ik zal eens gaan zoeken naar zo'n werkgroep, als het legaal, georganiseerd en verantwoord kan dan is dat alleen maar beter. Ik dacht dat het vanuit de Ravon gebeurde, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.
Op een strafblad op dit gebied zit ik helemaal niet te wachten, dit kan met mijn toekomstige beroep (bioloog) alleen maar problemen opleveren.

Coen Deurloo

Citaat van: Damien op januari 02, 2008, 03:11:09 PM
Ik zal eens gaan zoeken naar zo'n werkgroep, als het legaal, georganiseerd en verantwoord kan dan is dat alleen maar beter. Ik dacht dat het vanuit de Ravon gebeurde, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.
Op een strafblad op dit gebied zit ik helemaal niet te wachten, dit kan met mijn toekomstige beroep (bioloog) alleen maar problemen opleveren.

Als je actief bezig wil zijn in het in stand houden van de soorten kun je je beter aanmelden bij het RAVON en daar meewerken aan de verschillende activiteiten die ze organiseren voor het behoud van deze soort, zoals het aanleggen van nieuwe leefgebieden. Dat is veel effectiever dan thuis wat larfjes opkweken. Ik vrees ook dat men je (terecht) niet serieus neemt als je puur voor dit doel achter een vergunning aan gaat, omdat je daaruit laat blijken dat je weinig onderzoek hebt gedaan naar het behoud van amfibieen in ons land.

Kijk hier maar eens rond, ik denk dat dit precies is waar je naar op zoek bent: Website RAVON

®ob

Damien,

er bestaan geen groepen die amfibie- of reptielensoorten kweken. De enige ontheffingen die er (in het verleden geweest) zijn betreffen de boomkikker (natuurgebied De Doort, Echt ergens in de jaren tachtig geloof ik) en de muurhagedis (Hoge fronten, Maastricht, ergens in de jaren 90).

Maar als je nuttig bezig wil zijn zou ik zeker eens contact zoeken met RAVON inderdaad!

DannyS

Ik zat ook al aan de Ravon te denken.
Ik weet niet precies wat ze allemaal precies doen, maar ik heb meermaals overwogen er lid van te worden.
€16 per jaar is best op te hoesten. De excursies die ze organiseren lijken mij ook supergaaf :).

Het hele idee achter het opkweken wat ik had was misschien wat simpel bedacht, maar mijn doel is het bevorderen van de aantallen en het behouden van de soorten. Als 'gewone' leden bij de Ravon daar ook aan mee kunnen helpen op betere manieren (uitbreiden leefgebied etc.) dan is het zeker iets voor mij.
Ik zal mijn oud-docent eens mailen om te vragen wat men precies doet bij het Ravon.

Steven DC

Het opkweken van salamanderlarven om ze daarna terug te gaan uitzetten heeft totaal geen zin. Als een populatie afneemt in aantal, is daar ook een reden voor. Zoals ook eerder ook gezegd in dit topic, kan de tussenkomst van de mens ook nadelig zijn en nog meer schade aanrichten. Volgens mij is het enige goede wat men kan doen om te helpen, is het onderhouden en aanleggen van goede habitats...

Groeten Steven

Roy van Grunsven

Het helpen met herstel van habitat (vaak arbeidsintensief en dus afhankelijk van vrijwilligers) is een veel betere manier om amfibieën te helpen).

Sergé Bogaerts

Beste Damien,

RAVON heeft een eigen website: www.ravon.nl en daar vind je ook veel over de activiteiten.

Verder voor iedereen die ideeën lanceert, bedenk dat ook de milieupolitie en de AID ook af en toe deze website lezen en dus kunnen zien wat er gebeurd. Overtredingen op de wet worden streng bestraft.

Overigens is het vanuit educatieve doelstellingen wel mogelijk om kikkerdril op te kweken van Bruine kikker en Gewone pad, dat zijn de enige vrijstellingen die ook voor particulieren gelden. Zodra de kikkervisjes voorpoten krijgen moeten ze terug gezet worden op de plaats van herkomst.


DannyS

Citaat van: Sergé Bogaerts op januari 03, 2008, 10:27:05 AM
Beste Damien,

RAVON heeft een eigen website: www.ravon.nl en daar vind je ook veel over de activiteiten.

Verder voor iedereen die ideeën lanceert, bedenk dat ook de milieupolitie en de AID ook af en toe deze website lezen en dus kunnen zien wat er gebeurd. Overtredingen op de wet worden streng bestraft.

Ik heb mij gisteren laten inschrijven bij de RAVON. De excursies en lezingen die ze houden spreken me aan, en ik zal t.z.t. informeren wat je er meer bij kan doen.

Ik ga er vanuit dat niemand hier zal aansporen tot het breken van de wet.

petro pees

Citaat van: Damien op januari 03, 2008, 03:28:08 PM



Ik heb mij gisteren laten inschrijven bij de RAVON. De excursies en lezingen die ze houden spreken me aan, en ik zal t.z.t. informeren wat je er meer bij kan doen.

Ik ga er vanuit dat niemand hier zal aansporen tot het breken van de wet.
[/quote]


Net zoals Ravon dat niet zal doen!
Tylototriton Shanjing