Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Geluiden uit de salamanderbak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

do

De afgelopen dagen ben ik geveld door de griep. Naast mijn bed staan twee bakjes waar twee paartjes Triturus karelinii zitten. Het is de bedoeling dat ze hier eieren gaan afzetten. Vanwege eerder genoemde omstandigheden kon ik ze goed bestuderen. Het eerste wat opviel is dat het baltsen even is gestopt. In de schuur waren ze druk bezig maar de overgang naar binnen heeft ze even afgeremd. Het tweede wat opviel was dat er regelmatig geluiden uit de bakjes komen. De salamanders produceren de geluiden als ze aan de oppervlakte hangen. Het zou kunnen zijn dat het met ademhaling te maken heeft of dat ze water uitspuwen(niet gezien/veronderstelling) misschien heeft het echter een ander doel. De geluiden lijken een beetje op de de zachte roepjes van vuurbuikpadjes.
Hebben jullie deze geluiden wel eens gehoord? Is er over deze geluiden meer bekend? Volgens mij heb ik wel eens iets gelezen over geluiden geproduceerd door vuursalamanders. Ik weet niet meer waar.


Wouter

Geluiden ken ik als afweer van Salamandra corsica en Lyciasalamandra luschani finikensis. Dat lijkt inderdaad allemaal redelijk op Bombina-roep.

Wel apart dat de karelinii het uit zichzelf lijken te doen!

do

Ik weet ook niet waarom ze deze geluiden nu produceren. Ik knijp ze niet! Vorig jaar heb ik op dezelfde wijze gekweekt met marmers. Ook deze heb ik geluid horen maken. Toen ik het hoorde heb ik geruime tijd aan mezelf getwijfeld zoals jullie zullen begrijpen. Zouden ze de huisvesting niet prettig vinden of heeft het iets met de paartijd te maken?

alibombali

Ik heb ook wel gekwaak gehoord uit mijn tijger en algira-bakken en volgens mij zijn ze dan pissig of geïrriteerd....

ps. soms hoor ik ook een heel zachtjes hulpgeroep....maar dat zit waarschijnlijk tussen mijn oren..

kevin

Ik weet het niet want heb de bombina`s ook in me kamer staan :P.

Maar heb wellis L. vulgaris vastgehad en deze maakte ook zo`n soort geluid.

Erwin Bakker

Volgens mij komt het door ademhalen aan het grensvlak tussen water en lucht. Bek open en dicht. Hoor ik ook bij Taricha en vroeger bij Triturus carnifex.

kevin

Maar dat klinkt meer als plop want dat hoor ik wel altijd als mij Paramesotriton dit doen.

En vergeleken met de L. vulgarus toen zat er echt wat verschil in.