Opkweken in kleine aantallen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Omdat ik nu niet veel dieren meer heb en niet groots meer ga kweken heb ik een nieuw idee gekregen. Voorgaande jaren kweekte ik bijvoorbeeld ommatriton ophryticus in kistjes met 50 larven per kistje. De mensen die echter in een vroeg stadium 10 larven van me hadden overgenomen bleken de dieren na de metamorfose groter te hebben dan ik en ook sneller volwassen. Dezelfde ervaring had ik dit jaar met tylotototriton kweichowensus. nadat ik 4 larven per aquarium had opgekweekt kreeg ik juvenielen van 7,5cm terwijl anderen die met meerdere larven werkten juvenilen van 4-5cm kregen.

Ik denk dus, dat om mooie dieren te krijgen je ipv juvenielen (die vaak in grote aantallen worden opgekweekt) je beter met een paar larven (max 10) die behoorlijk door de moeilijke eerste fase zijn kunt beginnen.

Met de paar dieren die ik nog heb is het dan voor mij makkelijk om toch noch wat dieren in omloop te brengen (ophryticus, carnifex wit, marmers, dobrogicus, karelinii) Ik kweek ze dan 1 maand op (tot ongeveer 3cm) en dan per 5-10 verspreiden. Ik denk dat dit uiteindelijk tot mooiere dieren lijdt en ik kan dan toch nog 1 maand per jaar kweken en ben dan voor het duikseizoen klaar. en heb daarmee dan toch weer mijn bijdrage geleverd aan het in stand houden van de soorten. En bovendien wordt de aanschafprijs zo'n 3 euro per dier ook voor iedereen aantrekkelijker waardoor de soort ook weer voor meerdere mensen bereikbaar is.

Ik wil dit project vooral met ommatriton ophryticus gaan doen om ook een betere verdeling van de geslachten te krijgen. Ik had 2 mensen 10 larven gegeven en hieruit kwamen 7 vrouwen en 14 mannen (33% vrouw) . van  mijn eigen overgebleven 400 larven hield ik uiteindelijk slechts 20 vrouwen over (5% vrouw) en overigens 1% flavistisch

Mijn dieren zijn al klaar voor de kweek en ik ga ze begin februari in het water zetten om de eieren te laten afzetten

Wat vinden jullie van dit idee? 
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Ik vind het een super goed idee.

Ik merk zelf ook dat dieren in kleinere aantallen veel sneller groeien dan in grotere aantallen. (Zonder nu even naar Alex te kijken :P)
Maar dit zie ik ook in andere dieren. Toen ik al mijn rattenslangen gezamelijk opkweekte groeiden ze langzamer toen ik het apart ging doen groeiden ze als kolen.

Nu met de Ribbenlarven heb ik al wat verspreid en hoor ook al dat deze sneller groeien dan degene die ikzelf heb.

Dus vind je idee hierover eigenlijk nog niet eens zo slecht.

Joey Immers

ik ben het ook eens met harry.

ik heb nu ribbenlarven 4 stuks en het gaat veel sneller dan met zijn 40en ofzo
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Qwertu

Prima idee. Het is volgens mij altijd beter om het in kleinere aantallen te doen.


Een vraag: Vinden jullie dat de dieren die het allergrootst zijn en het snelst groeien altijd gezonder zijn dan dieren die normaal groeien?  En hoe wordt die normale groei bepaald?

kevin

Ik vind bij mij vaak de dieren die sneller groter worden en zijn vaak gezonder eruit komen.

En een normale groei is de groeisnelheid hoe het in het wild is in principe. Wij kunnen ze in principe nu al te snel of te langzaam laten groeien. Er hangen zoveel factoren vanaf.