Nieuw hier, even voorstellen:)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xJaleasa

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze pagina, en in de salamander wereld.

Ik ben me een beetje aan het inlezen over salamanders ( wil er graag een aantal ).
Mijn aquarium is 90x30x30.
Kan iemand me helpen met een aantal vraagjes?

Wat is nou een leuke en mooi exemplaar salamander om te hebben? Ik vind de salamanders met wat blauw erin mooi en wil het liefst zo een. Ik vind het leuk om een soort te hebben die veel in het water zit ( er komt ook een land gedeelte in ). Tot nu toe lijkt Triturus dobrogicus me wel iets.
Hoe richt je een goed, mooi habitat voor hun in? Wel of geen pomp in het water? Wat voor een bodembedekking gebruiken jullie?
Kan iemand me een beetje informeren en op weg helpen om een begin te maken eraan?
Ik wil graag leren en ben gek van diertjes.
Weet iemand waar je salamanders kunt kopen?

Liefs van mij.

StevenZ

Welkom op het forum!

Triturus dobrogicus is een leuke en goede soort om mee te beginnen, deze kan je het hele jaar in het water houden. Ook is er vaak nakweek van deze soort, je kan een berichtje plaatsen in het "salamanders gezocht" deel van dit forum.

Andere goede soorten om mee te beginnen zijn Triturus carnifex, Pleurodeles waltl, Cynops ensicauda, Cynops cyanurus, Cynops orientalis en Tylototriton verrucosus.

Het aquarium van de maat die je noemt is zeker groot genoeg. Een pomp is niet nodig, maar als je er een neemt zorg dan wel dat deze niet teveel stroming veroorzaakt, daar houden de meeste salamanders niet zo van. Ik heb zelf altijd grind als bodembedekking gebruikt, je kan dan eventueel een glazen of teracotta schaaltje in het aquarium plaatsen om daar het voer op te leggen. Zelf gebruik ik planten de soorten Vallisneria spiralis, Elodea densa en javamos. Ook plaats ik wat stenen in het aquarium die zorgen dat de salamanders wat schuilplaatsjes hebben.

Let wel goed op dat je salamanders niet uit het aquarium kunnen ontsnappen, daar zijn ze namelijk verrassend goed in.

Groet,
Steven


xJaleasa

#2
Hartstikke bedankt voor uw reactie,
Oke dan ga ik dat binnenkort doen, ik moet mijn aquarium nog inrichten namelijk maar wil me goed inlezen :D
Triturus carnifex ( italiaase kamsalamander? ) die zitten toch bepaalde tijden van het jaar op het land?
tot nu toe spreken: Triturus dobrogicus, triturus carnifex en Cynops orientalis  mij het meeste aan.
Want ik heb mijn aquarium dus ingedeeld met meer wateroppervlakte als land. ( land gedeelte is 10cm breed en 25 cm lang, ) wil eigenlijk nog een gedeelte maken die wat groter is.
Ik had me ingelezen op internet dat je grof grind, fijn grind, gemengd ( grof en fijn ) en zand kon gebruiken. Dus heb ze alle 3 gekocht om zo het verblijf in te richten met verschillende bodembedekking gedeeltes. ( Tenzij dit af te raden is dan doe ik het niet ).
En een zuurstof pomp, is dat wel nodig?
Ja dat had ik al gelezen dat salamanders erg goed in ontsnappen zijn, dus ik maak een deksel met horrengaas.
En wou wat garnaaltjes en slakken erin plaatsen maar ik dacht te hebben gelezen dat bij de Triturus carnifex wat grotere prooien eet als de anderen, maar dan heb ik kans dat ze die garnalen opeten toch?


Oh en welke producten kan ik gebruiken voor het landgedeelte?


groetjes Jaleasa




Gerrit Krips

Kijk nog wel even in de caresheets op de website.

xJaleasa

Gerrit dat heb ik gedaan, maar van de Triturus dobrogicus staat het er niet op.


StevenZ

De caresheet voor Triturus dobrogicus komt vrijwel helemaal overeen met die van Triturus carnifex  :) ; http://www.salamanders.nl/index.php/caresheets/140-triturus-carnifex.html

xJaleasa

Oke :) Bedankt!:)

Ik ga dat doornemen en dan komt het wel goed.

Kunnen hier wel garnalen bij?

xJaleasa

Helaas word het dit soort niet, aangezien ze minimaal 30cm water hoogte nodig hebben en in mijn bak maar tot 20cm gevuld kan worden,

Peter Vliem

Ze kunnen prima in 20 cm waterhoogte gehouden worden hoor. Bij mij zit de carnifex bij ongeveer 15 cm waterdiepte. Is totaal geen probleem  ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

xJaleasa


Niels D

Ik gebruik zelf rivierzand op de bodem. Een bak ontsnappingsvrij maken is goed te doen door een rand breed plakband op de opening van de bak te plakken. Ik gebruik duct tape, maar in diezelfde breedte heb je ook transparante plakband. Je kan de uitlaat van een pompje ook tegen een achterwand uit laten komen, zodat het via deze wand het water in stroomt. Zo krijg je geen sterke stroming in het water, maar heb je toch circulatie.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

xJaleasa

Dankjewel, ik ga eens op onderzoek uit qua pompje:)