Beginneling, hulp gevraagd

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xJaleasa

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze pagina, en in de salamander wereld.

Ik ben me een beetje aan het inlezen over salamanders ( wil er graag een aantal ).
Mijn terrarium is 80cm lang en 50cm breed.
Kan iemand me helpen met een aantal vraagjes?

Wat is nou een leuke en mooi exemplaar salamander om te hebben? Ik vind het leuk om een soort te hebben die veel in het water zit ( er komt ook een land gedeelte in ). Tot nu toe lijkt Triturus dobrogicus me wel iets.
Hoe richt je een goed, mooi habitat voor hun in? Wel of geen pomp in het water? Wat voor een bodembedekking gebruiken jullie?
Kan iemand me een beetje informeren en op weg helpen om een begin te maken eraan?
Ik wil graag leren en ben gek van diertjes.
Weet iemand waar je salamanders kunt kopen?

Liefs van mij.

Niels D

#1
Bekijk sowieso de caresheets op dit forum en toch zeker ook op andere sites. Altijd hongerig naar informatie zijn voor het welzijn van je dieren! T. dobrogicus mag een landgedeelte, maar zal daar heel weinig gebruik van maken. Een stuk drijvend kurkschors is al voldoende.

Al mijn aquaria zijn ingericht met een pomp, meestal één die uitkomt in een waterval over de achterwand. Watercirculatie zorgt voor zuurstofrijker water en daar profiteert de flora en fauna van. Ik maak verder een combinatie van levende planten (koudminnend zoals waterpest, hoornblad, penningkruid of Java varen) en slakken (poel- of posthoornslak) en vuurgarnalen. Als de condities goed zijn vormen ze een mooie balans. Zorg dat je bak ook goed verlicht is voor een aantal uur per dag. Ik gebruik zelf rivierzand op de bodem, maar grind of geen substraat zijn ook opties.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

xJaleasa

Hartstikke bedankt voor je reactie!

Je verteld zo ongeveer hoe ik het in gedachte had om het in te richten, met bepaalde plantjes ( die je op noemde ), slakken, garnalen enz.
Ja ik wil me eerst goed inlezen van hoe of wat, vandaar ook dit topic om te zorgen dat alles goed is.
Want wil natuurlijk het allerbeste voor ze!