Soort van Unkenreflex bij Tylototriton

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Ik heb nu al twee maal een bepaalde reactie bij Tylototriton yangi waargenomen, die me doet denken aan een Unkenreflex, zij het met een wezenlijk verschil. De eerste keer overkwam het een vrouw. Dit heb ik al beschreven op dit forum, maar dat is al enige tijd geleden. Laatst, toen Sergé een dier kwam ophalen, waren we getuige van dezelfde reactie, ditmaal door de man.

Het dier in kwestie hield zich als het ware voor dood. Geen lichaamsspanning, nagenoeg geen reactie en geen beweging nadat het dier verplaatst is. Dit had ik dus al eerder meegemaakt met een vrouw. Deze had ik eigenlijk al in de kliko willen mikken ware het niet dat Joost mij attendeerde dat hij iets dergelijks al had meegemaakt met één van zijn Shanjings, maar dat dit dier de andere dag gewoon weer normaal gedrag vertoonde alsof er niets was gebeurd. Ook de vrouw en de man van T. yangi deden een dag later alsof hun neus bloedde. De man at zelfs al iets langer dan een uur daarna al weer een wasmotlarf. Ook las ik op dit forum dat Petro een vergelijkbaar fenomeen heeft ervaren, maar hierbij was het dier juist stijf in plaats van verslapt.

Deze reactie doet me sterk denken aan een unkenreflex, ondanks dat bij deze reflex het dier in kwestie zich opkruld om zijn felle kleuren aan diens onderzijde te kunnen tonen. In beide gevallen lijken de dieren zich echter voor dood te houden. Nu vraag ik me af of anderen deze ervaring ook hebben met Tylototriton soorten, of misschien andere typen salamanders.

Zie voor de mij eerdere berichtgeving:
http://www.salamanders.nl/forum/krokodilsalamanders-(tylototriton-en-echinotriton-soorten)/t-cf-kweichowensis/45/

Zie voor die van Petro:
http://www.salamanders.nl/forum/krokodilsalamanders-(tylototriton-en-echinotriton-soorten)/shanjings/15/


Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl