Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Hulp bij keuze salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felein

Hallo allemaal!

Ik ben Marjolein, nieuw hier op het forum. Binnenkort begin ik aan mijn eerste paludarium, en bij het googlen naar informatie kwam ik al gauw op deze site terecht. Ik heb inmiddels al heel wat factsheets en andere info pagina's gelezen, maar merk toch dat ik wat hulp nodig heb bij het kiezen. Vooral omdat ik niet wil dat mijn beestjes komen te lijden onder mijn gebrek aan kennis.

Naast mijn nieuwe bak heb ik al een paar jaar een baardagaam staan.

Mijn nieuwe bak is 80cm breed, 40 diep en 80 hoog. Ik wil hem in gaan richten met ongeveer 50/50 land en water, met planten erin. Het lijkt me helemaal leuk om naast de salamanders wat vuurgarnaaltjes en slakjes erbij te hebben, zodat het echt een soort mini-ecosysteempje wordt.

Mijn vraag is eigenlijk: welk soort salamander past het best bij mijn situatie en wensen? En hoeveel daarvan zou ik in zo'n bak kunnen houden? Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Daarnaast zijn tips over aantallen slakjes/garnaaltjes, soorten en aantallen planten en andere inrichting ook van harte welkom.

Groeten,
Marjolein

Ron Duijn

Hoi Marjolein,

Welkom op het forum.
Je bak is in ieder geval groot genoeg om een keuze te kunnen maken uit een aantal soorten.
Aan de hoogte van de bak zullen je salamanders niet zoveel hebben, al kun je het wel mooi aankleden en bijvoorbeeld iets van een watervalletje maken of zo.
Zolang het waterniveau hoog genoeg is kun je in zo'n bak heel wat soorten houden.
Kijk anders even hier op de site bij de caresheets of er soorten zijn die je aanspreken.
Er worden hier heel wat soorten nakweek aangeboden.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Niels D

In een dergelijke bak kan je idd een hoop soorten huisvesten. Er zijn er een aantal die zowel gebruik zullen maken van het water en landdeel, hoewel de meeste soorten aquatiel of terrestriaal zijn. T. marmoratus zal in de wintertijd gebruik maken van je landdeel en deze soort is buiten zijn prachtig uiterlijk ook redelijk makkelijk te vinden als nakweek.

Vuurgarnalen zijn goed te combineren met salamanders. Ze zijn over het algemeen te snel voor je salamaner en eten voornamelijk dood materiaal. De koele temperaturen zijn geen probleem voor nagenoeg alle Neocaridina- en Caridina soorten. Poel- en posthoornslakken zijn ook geschikt, zeker daar ze voornamelijk dood materiaal eten. Volgens velen, waaronder ik, bestrijden ze zelfs zoetwaterpoliepen (hydra's). 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Felein

Bedankt voor de reacties!

Ik heb al even door de caresheets gespit. Enerzijds heel leuk en informatief; anderzijds maakt het de keuze wel nog lastiger!

@Niels, bedankt voor de tips. Ik had T. marmoratus idd ook al op mijn lijstje van mogelijkheden staan. Goed om te weten dat de garnaaltjes en slakken geen probleem zijn.

Als ze voornamelijk dood materiaal eten, zullen ze geen algen eten, of wel? Is het handig om nog een algeneter toe te voegen? Of is dat niet nodig? En wat zou daar een goede soort voor zijn?

Heb nu al veel lol in de voorbereidingen, kan niet wachten tot de bak af is! Zal kijken of ik binnenkort wat foto's kan plaatsen :).

Niels D

Algen worden gegeten door beiden. Draadalg (eigenlijk geen alg) laten ze echter met rust. Er zijn diverse vissen die als algeneters bestempeld worden. Als het pleco's betreffen is combineren met salamanders altijd een slecht idee. De omstandigheden die goed zijn voor je salamanders zijn niet geschikt voor welk "L-nummer" dan ook. Pleco's hebben veelal stekels en haken, die salamanders kunnen beschadigen. Overige vissen die als algeneters bestempeld worden hebben over het algemeen ook warmere omstandigheden nodig.

Buiten het verschil in temperatuurbehoeftes kan een salamander vissen in diens omgeving "chemisch" waarnemen. Daar zij over het algemeen visrijk water mijden kunnen ze stress ervaren van de aanwezigheid van vis. Er wordt gezegd dat guppen en koud water minnende danio's met salamanders gehouden kunnen worden, maar die eindigen vaak als salamandersnack of snaaien het voer van je salamanders weg. 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Felein

Thanks again, goed om te weten.

Dan nog een vraag: wat is handig/leuk om erbij te zetten qua planten? Ik begreep al dat je niet te zachte planten moet hebben, omdat de slakken die opvreten. Maar wat is leuk, kan in koud water, en woekert niet meteen je hele bak door (zoals kroos doet)?

Niels D

In koud water zullen de meeste planten niet al te snel woekeren, hoewel ze wel blijven groeien uiteraard. De genoemde slakken laten overigens ook je "zachte" planten met rust, maar zullen wel de dode delen, zoals blad en dergelijiken, eten. Ik gebruik het liefst veel waterpest, daar deze veel nitraten filtert en een hoop zuurstof produceert. Daarnaast gebruik ik valisneria, hydrocotyle, hoornblad, penningkruid, Java varen en nog een aantal planten waarvan ik de naam niet weet.

Ik heb een poos geleden al mijn bakken kroosvrij gemaakt, maar hier en daar tref ik toch af en toe een paar stukjes. Om de één of andere reden woekert deze echter niet meer. Mogelijk doordat ik in nagenoeg alle bakken watervalletjes heb zitten die voor teveel verstoring van het wateroppervlak zorgen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl