Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



reisje naar de ardennen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maxim M.

Zoals de titel zegt, plannen wij een uitstapje van enkele dagen naar de Ardennen.
Nu heb ik geen idee waar een huisje te boeken.
Wat opzoeken op internet helpt mijn keuze helemaal niet.

Dus dacht ik, ik vraag het hier maar even. Persoonlijke ervaringen zijn altijd interessanter.

Dus leuke locaties om wat salamanders in het wild te gaan zien zijn zeer welkom.
Andere zaken natuurlijk ook, maar het gaat mij voornamelijk om salamanders en andere dieren te zien.
We zouden gaan in de maand september, mischien nog iets te warm dan, maar qua verlof is dit de enige optie.


Alvast bedankt. ;)

Pm's ook altijd welkom.

groeten,
Maxim

Roy van Grunsven

Zeker de hogere delen zijn dan al aardig afgekoeld maar de meeste salamanders zijn die tijd van het jaar niet makkelijk te vinden.
Nog specifieke wensen? Neem aan dat je niet voor kleine watersalamanders gaat.

Let wel op dat je geen ziektes verspreid. De vuursalamanders hebben het al moeilijk genoeg.

Maxim M.

Echt specifieke wensen niet nee. Welke soorten maakt mij zoveel niet uit.
Natuurlijk zou het leuk zijn als er meerdere soorten te spotten vallen.

En wij zijn altijd zeer voorzichtig als we gaan wandelen hoor, daar moet je niet mee inzitten.

RoyS

Ik ga ook a.s. zondag naar de Ardennen (regio Stavelot / Malmedy) ik zou graag enkele foto's willen gaan maken van de vuursalamander of andere salamander soorten in hun natuurlijke habitat.

Iemand tips waar ik de hoogste kans maak ze te vinden (mag via PB) ergens een mooie beek, poel etc.

Gr

Niels D

Zeer vroeg (of zeer laat) op pad gaan, het liefst nog in het donker. Helemaal mooi zou het zijn als het vochtig weer is op dat moment. Volwassen dieren zul je niet snel zien, maar misschien dat er nog wat grote larven te vinden zijn. Ik heb in Italiƫ eind augustus nog Salamandra larven gevonden in lagergelegen gebied, dus met een beetje geluk.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

RoyS

Beste forum leden,

Zondag even heen en weer naar de Ardennen geweest (blijft toch schitterend). Een lekker stuk met de hond gelopen in het natuurgebied Haut Fagnes.

Schitterende beekjes zat, veel met mos begroeide rotsen en boomstammen maar met een temperatuur a 20 graden geen vuursalamanders tegen gekomen. Echter op bospad lag een kleine plas (diep spoor van een tractor of iets dergelijks) en opeens uit mijn ooghoek zag ik daar wat in, uiteindelijk ongeveer 7 salamanders (Alpenwatersalamander) maar ook een hele bruine met andere staart (Vinpootsalamander?) en 3 larven.





Schitterend om te zien, maar gezien de afmetingen van de plas en de temperaturen die toch wel op korte termijn zullen gaan oplopen hoop ik maar dat ze ergens in de buurt iets groters gaan vinden waar water in zit.

Volgende keer maar weer eens kijken, en dan een met wat natter weer.

Gr Roy

StevenZ

Erg gaaf! Ben zo'n twee jaar geleden ook in de ardennen geweest en heb toen 's nachts vuursalamanders gezien. Overdag veel larven gezien in beekjes zoals op jouw foto.

Gerrit Krips

Die andere soort kan heel goed de vinpootsalamander zijn.

RoyS

Citaat van: Gerrit Krips op mei 26, 2015, 09:12:02 AM
Die andere soort kan heel goed de vinpootsalamander zijn.

Ja als ik zo foto's op zoek op internet moet het wel de vinpootsalamander zijn, overigens wel apart dat juist in 1 zo'n plas ze allemaal zitten.

Helaas ben ik helemaal vergeten de larven op de foto te zetten, ik dacht gelijk aan de vuursalamander toen ik ze zag. In de plas zelf zat overigens geen enkele plaat etc, wat gras sprieten was het enigste en het water was erg modderig.

Over een paar weekjes nog maar eens heen en weer rijden, dan wat specifieker op zoek en deze plas nog eens bekijken.

Roy van Grunsven

Fraai bos. Larven van vuursalamander zitten in beken en niet in stilstaand water. In een poel op de weg zou ik ze niet verwachten.
Geen foto van de vinpoot?

RoyS

Citaat van: Roy van Grunsven op mei 26, 2015, 05:13:45 PM
Fraai bos. Larven van vuursalamander zitten in beken en niet in stilstaand water. In een poel op de weg zou ik ze niet verwachten.
Geen foto van de vinpoot?

Ja het is een heel fraai bos, Haut Fagnes is echt de moeite waard om eens een dag lekker rond te lopen en te rijden (de afstand is het voor mij ook niet).


Helaas geen foto van vinpoot gemaakt, maar 100% zeker dat het een vinpoot was (male). Volgende keer meer foto's maken schoot er helemaal bij in aangezien ik ze hier helemaal niet verwachten.